• 0

Dropshipping vanuit China (BTW/Invoerkosten...)

Ik wil een webshop oprichten en gebruikmaken van dropshipping voordat ik genoeg middelen heb om zelf een voorraad aan te leggen en zelf te verzenden. Mijn vraag is ivm BTW/Invoerkosten enz.

 

Producten die ik laat dropshippen gaan van de dropshipper vanuit China naar de klant (binnen en buiten EU) verzonden onder een 'white label'. Dit maakt de klant dan de effectieve importer van het product denk ik. Hierdoor moeten zij opdragen voor BTW/invoerkosten...

 

Nu omdat BTW normaal door de ontvanger moet betaald worden, lijkt het me niet meer nodig dat ik BTW zal innen op verkochte producten. Anders zijn de producten dubbel belast met BTW of zie ik dit verkeerd?

 

Als ik toch BTW moet innen, hoe zorg ik ervoor dat mijn klant dit dan niet meer moet doen? Producten worden verzonden met Registered Air Mail, hoe weten zij dat BTW bv al betaald is?

 

Mvg

 

PS: Heb al veel opgezocht en dropshipping vanuit Europa is mij duidelijk, probleem dat ik heb is met dropshipping vanuit China en wie de effectieve importer is van de producten.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het white label heeft helemaal niets te maken met wie de importeur is: het heeft te maken bij wie een klant met een kapot product of een slachtoffer van een gebrekkig product gaat aankloppen. Dat is bij jou.. want jij bent voor de Europese Unie de fabrikant en verantwoordelijk voor garantie, productveiligheid en productaansprakelijkheid.

 

Voor de fabrikant is white label een extra veiligheid : die is voor de consument dan feitelijk onvindbaar als hij rommel verkoopt. En dat is ook precies waarom dit niet mag.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Troy925,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Controlevraag: gaat het hier om een hobbyonderneming? ;)

 

Ok dus dan lijkt het me dat je onmogelijk kunt concurreren met chinees b2c bedrijven die goedkoop verzenden naar europa, en waarschijnlijk niet aansprakelijk gesteld kunt worden.

Dat klopt, net zomin als dat je op kunt boksen tegen marktplaatshobbyisten die die geen BTW en inkomstenbelasting afdragen. Het is misschien niet eerlijk, maar wel de realiteit.

 

Tip: Probeer een product of dienst te vinden waar je meerwaarde kunt creëren ten opzichte van andere partijen en "zelf doen" door de klant. Meerwaarde waar klanten voor willen betalen. Waar je zoveel van kunt verkopen dat je na afdracht van BTW, betalen van de bedrijfskosten (waaronder bijvoorbeeld een productaansprakelijkheidsverzekering) en betalen van de IB en toch een redelijke beloning overhoudt voor de uren die je er in hebt gestoken.

 

Dat is namelijk ondernemen. Dat zeg ik niet alleen tegen jou, maar ook tegen de bakker op de hoek die het niet eerlijk vindt dat ik mijn brood bij de supermarkt koop en zelf mijn taarten bak.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zeker een hobbyonderneming is het plan momenteel. Verwacht mss een product per dag te verkopen als het dat al zal zijn. Maar het lijkt niet echt mogelijk om een hobbyist te worden die gewoon dropshipt, inkomstenbelasting betaald en in orde te zijn.

Link naar reactie
  • 0

FYI: Er is m.b.t. dit onderwerp 2 jaar geleden al een dergelijk topic geopend op HL.

Die kun je hier vinden, misschien dat de reeds gegeven antwoorden daar je verder helpen. ;)

 

Handige link, niet opgekomen in mijn googlen. Het probleem lijkt me nog steeds hoe ik BTW/Invoerkosten kan worden aangerekend als er verzonden worden met zoiets als Registered Air Mail vanuit China. Deze pakjes worden namelijk niet altijd onderschept, + hoe zorg ik ervoor dat ze mij contacteren en niet mijn klant?

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord hierop is niet. Enige optie die je hebt is om met een pakket vervoerder in zee te gaan waarmee je goede afspraken maakt. Dus leveren direct bij jouw klant maar alle kosten en invoer registratie onder jouw account nummer.

 

Andere optie is spullen om de goederen eerst naar je zelf te sturen en daarna doorsturen aan je klant.

 

Maar verder zie ik nog altijd niet hoe je dropshipping goed kan doen als de goederen van buiten de EU komen.

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

 

Maar verder zie ik nog altijd niet hoe je dropshipping goed kan doen als de goederen van buiten de EU komen.

 

 

Ik denk vooral dat het moet overeenkomen met de verwachtingen van de klant. Als deze namelijk weet wat hij kan verwachten ivm met levertijden lijkt het me geen probleem. De klant moet dan maar zien wat hij vindt van de value van het product.

 

Als ik moet aankopen in grote getallen in China, dan verzenden vanuit belgie gaan mijn prijzen wel zeer groot zijn. Nu zou ik in principe met +50% van mijn Chinese netto prijs genoeg hebben. (20% marge, 21% BTW)

 

Als ik eerst het product moet inslaan en dan verzenden binnen Europa. Dat zal zeer duur te worden. Zeker met de kleine aantallen dat ik vanplan ben en verzendkosten van rond de 10 euro. Moet product al minimaal 100 euro gaan kosten om nog iets van je marge over te gaan houden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Moet product al minimaal 100 euro gaan kosten om nog iets van je marge over te gaan houden.

 

1 defect product, 1 retour of 1 product dat niet door de douane komt omdat het geen gegeven van de fabrikant en CE markeringen bevat, en je bent je marge sowieso al dubbel en dwars kwijt.

 

Mag ik vragen wat voor soort product het betreft. Is het elektronica (met een stekker of batterijen) bijvoorbeeld?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.