• 0

WW-situatie naast al bestaande eenmanszaak

Ivm een zeer waarschijnlijk aanstaand faillissement van mijn huidige werkgever, wil ik jullie graag het volgende voorleggen.

Naast mijn (fulltime) dienstverband heb ik al jaren een kleine eenmanszaak. De regelgeving ter zake van het UWV heb ik uiteraard gelezen.

Het UWV maakt onderscheid tussen : zelfstandige" en "inkomsten uit overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden".

De consequenties voor de "zelfstandige" zijn duidelijk, echter mocht de "onderneming" door het UWV als "inkomsten uit overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden" worden geduid, vind ik op de site van het UWV geen nadere toelichting.

 

Kan iemand mij verder helpen?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Goedenavond Sounds,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Wat wil je weten? Maak je je zorgen over recht op ww? Korting op een uitkering of anders?

 

Recent hebben we bijvoorbeeld een topic Inschrijving kvk en in latere instantie als zzp met behoud van ww gehad.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Highio,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

Enige toelichting op mijn vraag:

Het UWV maakt, in het geval er "neveninkomsten" naast een dienstverband waren, onderscheid tussen werkzaamheden die (door hen) geduid worden als "zelfstandige " en werkzaamheden die geduid worden als "inkomsten uit overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden".

 

Het UWV bepaalt dus wat van toepassing is op de onderneming/neveninkomsten.

 

Word je door het UWV als aangemerkt als "zelfstandige" (naast je "oude" dienstverband), zijn de regels duidelijk. Echter indien je onderneming (door het UWV) wordt aangemerkt als "inkomsten uit overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden", geeft de site van het UWV geen nadere toelichting over de wijze waarop hiermee wordt omgegaan.

 

Een reactie van het UWV zou ook wel welkom zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is dan voor lezers het verschil en jouw bezwaar/twijfel/vraag daarbij? Misschien antwoordt UWV Webcare best in de loop van de werkweek, maar dan moeten ze wel een concrete vraag zien.

 

Wat voor aangifte IB heb je de afgelopen jaren gedaan of ben je van plan te doen over 2016?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat iedereen (in een dergelijke situatie) graag goed en volledig geïnformeerd wordt!

Wat ik opmerk is dat (mijns inziens) het UWV in deze geen volledige informatie geeft.

 

De relevantie van je vraag "Wat voor aangifte IB heb je de afgelopen jaren gedaan of ben je van plan te doen over 2016?", ontgaat mij.

Link naar reactie
  • 0

Dan stuur je ze toch een tip of suggestie? Of heb je een vraag over een persoonlijke situatie?

 

Ik laat het bij deze hier i.i.g. aan anderen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik wat verder gezocht op deze site.

Een relevant topic:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=50;action=display;threadid=57595;start=msg529813

 

Hierin de (onderstaande) reactie van Karin Romme. Ze vraagt het UWV om exact dezelfde informatie. Helaas blijft een reactie van het UWV uit.

 

Hmm UWV,

 

Jullie schrijven dat Dabase zich geen zorgen hoeft te maken omdat hij wordt vrijgesteld voor de uren dat hij/zij als zelfstandige werkt. Met gemiddeld 2 uur per week werken voor 1 klant vermoed ik dat de belastingdienst Dabase niet als zelfstandige ziet voor de inkomstenbelasting en met 1 klant voor 8 uur per maand is er ook zeker geen sprake van een (terechte) VAR WUO. Als ik de uitleg op jullie site lees beoordelen jullie ongeveer op dezelfde manier of iemand voor de uren als zelfstandige wordt vrijgesteld.

 

Namens DaBase daarom de aanvullende vraag, wat er met diens uitkering gebeurt als jullie bij aanmelding voor de ww de inkomsten uit de eenmanszaak beoordelen als 'overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden'? Dat kon ik zo snel niet vinden op uwv.nl en ben benieuwd of er dan wel wordt gekort op de uitkering.

 

Link naar reactie
  • 0

De starter van dat draadje anonimiseert zijn of haar profiel en reageert zelf ook niet op aanvullende vragen. Nieuwe inspanningen lijken me daarmee zinloos. Als ondernemer moet je primair voor jezelf opkomen, pas in de derde plaats voor het collectief. Dit draadje leidt op deze manier ook tot niks.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat iedereen (in een dergelijke situatie) graag goed en volledig geïnformeerd wordt!

Wat ik opmerk is dat (mijns inziens) het UWV in deze geen volledige informatie geeft.

 

De relevantie van je vraag "Wat voor aangifte IB heb je de afgelopen jaren gedaan of ben je van plan te doen over 2016?", ontgaat mij.

 

De website van het UWV zal nooit 100% uitsluitsel geven omdat er gewoon te veel verschillende cases zijn.

 

Soort aangifte IB is wel relevant: als je jaren inkomsten uit overige werkzaamheden aan geeft en niet ingeschreven staat bij KVK dan ben je geen ondernemer of zelfstandige. (belastingdienst kan jou voor de btw wel als ondernemer zien natuurlijk)

 

Mijn eigen ervaring met UWV is dat je prima afspraken kan maken en zaken doen als je overlegt en duidelijkheid over je eigen situatie geeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

"Als ondernemer moet je primair voor jezelf opkomen, pas in de derde plaats voor het collectief."

 

Is "higherlevel.nl" niet juist het forum waar ondernemers van elkaar kunnen leren? Immers een adequaat antwoord op iedere vraag van een ondernemer kan een andere ondernemer ook verder helpen.

 

 

Tav aangifte BTW: in casu gaat het wat mij betreft niet om of je wel of niet ingeschreven ben bij KvK of dat de fiscus je wel of niet als ondernemer aanmerkt, maar om de gebrekkige informatie van de KvK aan ondernemers.

Als de KvK onderscheid maakt tussen (slechts) 2 categorieën, dan meen ik dat toelichting geven op beide situaties niet teveel gevraagd is.

Link naar reactie
  • 0

Is "higherlevel.nl" niet juist het forum waar ondernemers van elkaar kunnen leren? Immers een adequaat antwoord op iedere vraag van een ondernemer kan een andere ondernemer ook verder helpen.

 

Uiteraard kan je op HL heel veel leren alleen blijft het wel een forum. En dat houdt wel in dat je aan antwoorden hier geen rechten kan ontlenen. (de belasting telefoon kan je ook niet op hun "blauwe ogen" geloven. Zelfs een positief antwoord van het UWV hier zou ik zelf graag bevestigd hebben middels een brief.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Vandaar dat ik benieuwd ben naar de ervaringen/meningen van andere ondernemers.

 

Nou goed dan: ;D Mijn situatie was vergelijkbaar maar net iets anders dan de jouwe en vanuit de ww het hele kleine bedrijfje met behulp van de toen net nieuwe startersregeling in een half jaar uitgebouwd naar naar een bedrijf waar ik mezelf mee kon bedruipen. Ik denk dat dit ook de insteek moet zijn als je vanuit de ww verder wil. de tijd dat je er jaren over kan doen om rendabel te zijn is echt voorbij. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ivm een zeer waarschijnlijk aanstaand faillissement van mijn huidige werkgever, wil ik jullie graag het volgende voorleggen.

Naast mijn (fulltime) dienstverband heb ik al jaren een kleine eenmanszaak. De regelgeving ter zake van het UWV heb ik uiteraard gelezen.

Het UWV maakt onderscheid tussen : zelfstandige" en "inkomsten uit overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden".

De consequenties voor de "zelfstandige" zijn duidelijk, echter mocht de "onderneming" door het UWV als "inkomsten uit overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden" worden geduid, vind ik op de site van het UWV geen nadere toelichting.

 

Kan iemand mij verder helpen?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

 

Werk je een aantal uren per week als ondernemer, in jouw geval een eenmanszaak, dan gelden regelingen betreffende vrijgestelde uren en sinds 1 juli 2015 een berekening van een fictief inkomen.

Het UWV geeft op de website aan op welke punten ze kunnen vaststellen of je een bedrijf voert, ofwel of je ondernemer voor die uren bent.

 

De in de vraag genoemde inkomsten uit overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden vind ik terug in het hoofdstukje 'Werken naast uw uitkering'. Het gaat dan om de situatie waarbij je een WW uitkering ontvangt en geen bedrijf voert.

Ontvang je WW dan ziet het UWV elk klusje dat je doet als werk, betaald of onbetaald. Deze werkzaamheden moet je melden en het UWV zal bepalen of het gevolgen heeft voor je uitkering.

 

Link naar reactie
  • 0

Jouw "kleine eenmanszaak" zal niet kunnen groeien als je er niet meer tijd in kan steken dan nu naast jouw fulltime baan. Alleen botst dat weer met de WW. In hoeverre kan je snel (bijvoorbeeld binnen 6 maanden) fulltime jouw bedrijf rendabel maken en jezelf daar mee bedruipen? Je zou dan net zoals ik voor de startersregeling kunnen kiezen. Met vasthouden aan 70% WW als zekerheid kom je niet verder. Als ondernemer moet je ook enig risico kunnen nemen.

Link naar reactie
  • 0

Henkh, ik lees nergens dat het een wens is om de werkzaamheden uit te breiden naar full time...

WW is een tijdelijke situatie en in het voorbeeld bij de vragensteller kan er weer een parttime baan worden aangenomen.

 

Tja, als dat zo is hoort de vraag op HL niet thuis, TS kan dan beter gewoon met het UWV overleggen. Die kunnen exact aangeven wat zijn andere werkzaamheden voor consequenties hebben voor de WW. Mits TS duidelijk is in zijn situatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Henkh, iemand die zelf vanuit een WW-situatie komt, ik verzoek je expliciet antwoord te geven op de vraag:

 

Wat gebeurt er als het UWV bij aanmelding voor de ww de inkomsten uit de eenmanszaak beoordelen als 'overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden'?

 

Dat kon ik zo snel niet vinden op uwv.nl en ben benieuwd of er dan wel wordt gekort op de uitkering.

Link naar reactie
  • 0

ErwinVW,

 

Bedankt voor je reactie.

Begrijp ik je goed dat indien het UWV je onderneming niet als "zelfstandige" duidt, de inkomsten uit de onderneming gekort worden op je uitkering?

 

Je hebt een eenmanszaak, staat bij de kvk ingeschreven en vermoedelijk kan je een overzicht van je uren overleggen over de afgelopen periode, dus het lijkt mij aannemelijk dat de uren/werkzaamheden binnen de onderneming worden uitgevoerd. Er zijn hier niet zoveel opties (het is niet de belastingdienst); je werkt de uren voor je onderneming of in loondienst/ een klusje.

 

Het wordt een ander verhaal als je de onderneming pas tijdens de ww hebt opgezet, maar dat is hier niet aan de orde.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Henkh, iemand die zelf vanuit een WW-situatie komt, ik verzoek je expliciet antwoord te geven op de vraag:

 

Wat gebeurt er als het UWV bij aanmelding voor de ww de inkomsten uit de eenmanszaak beoordelen als 'overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden'?

 

Dat kon ik zo snel niet vinden op uwv.nl en ben benieuwd of er dan wel wordt gekort op de uitkering.

 

Misschien wordt het zo duidelijker:

Enkele jaren geleden heb ik in een soortgelijke situatie gezeten met een parttime werkgever (3 dagen) en daarnaast starten met een eigen bedrijf (2 dagen). Na drie contracten een deeltijd ww aangevraagd voor de drie dagen.

 

Wat was van belang?

Voor de uren bij de werkgever ben je ww verzekerd, dus hier kreeg ik ww voor.

De uren van mijn eigen onderneming bleven ongewijzigd, dus hadden geen invloed op de ww (er werd naar de uren gekeken, niet de werkelijke inkomsten!). Zou ik meer uren maken voor de onderneming, dan gingen die van de uren ww af. Inmiddels is er heea aangepast en wordt er ook met een fictief inkomen gerekend, daar heb ik niet mee te maken gehad en kan je alleen maar doorverwijzen naar de UWV website.

 

Jouw inkomsten uit de eenmanszaak zijn inkomsten als zelfstandige! Ik lees uit je reactie en twijfels dat je hier onterecht een link legt met de belastingdienst en hoe je met een eenmanszaak vaak toch niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien.

 

Link naar reactie
  • 0

Henkh, iemand die zelf vanuit een WW-situatie komt, ik verzoek je expliciet antwoord te geven op de vraag:

 

Wat gebeurt er als het UWV bij aanmelding voor de ww de inkomsten uit de eenmanszaak beoordelen als 'overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden'?

 

Dat kon ik zo snel niet vinden op uwv.nl en ben benieuwd of er dan wel wordt gekort op de uitkering.

 

Helaas kan ik je hier geen antwoord op geven en zou dat wel het geval zijn dan kan je daar toch geen rechten aan ontlenen. Dus gewoon de vraag aan het UWV stellen en antwoord schriftelijk bevestigd krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Helaas kan ik je hier geen antwoord op geven en zou dat wel het geval zijn dan kan je daar toch geen rechten aan ontlenen. Dus gewoon de vraag aan het UWV stellen en antwoord schriftelijk bevestigd krijgen.

en daarbij...vermeld dat antwoord ook hier even. Want Sounds heeft wel degelijk een punt als hij stelt, dat het UWV of beter de verschillende uitvoerenden van het UWV hier steeds anders tegenaan lijken te kijken.

 

In principe is het eenvoudig: de WW is een werknemersverzekering, je betaalt premie per uur en die verzekering keert uit bij werkloosheid, en ook per uur. Raak je 50% van je werktijd kwijt, dan keert de WW ook 50% uit.

 

Iemand die dus bijklust maar wel 30 uur werkt, zou bij verlies van 30 uur dus ook 30 uur uitbetaalt moeten krijgen. Tenzij je dus in een laat stadium "opeens" wat gaat bijklussen, maar dat is hierboven al gesteld.

 

Het is duidelijk dat er een behoorlijke mate van onduidelijkheid is, en dan kun je er in een forum over gissen, maar beter is dat de verantwoordelijke instantie zich daar gewoon over uitspreekt.

 

Wat mij betreft, maar dan spreek ik nu persoonlijk, zou er naast de urencheck van die bijbaan ook een inkomenscheck moeten komen. Als je opeens meer gaat bijklussen, of daar opeens meer mee gaat verdienen, zou dat gezien mogen worden als meer tijd erin gestoken en dus minder inzetbaar op de arbeidsmarkt.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is bijna maandag: eerst maar eens kijken of UWV webcare een antwoord op deze vraag heeft.

 

Wat gebeurt er als het UWV bij aanmelding voor de ww de inkomsten uit de eenmanszaak beoordelen als 'overige niet-verzekeringsplichtige werkzaamheden'?

 

Idd geeft de website van UWV hier geen antwoord op. :-\

Link naar reactie
  • 0

realist/henkh,

 

Bedankt voor jullie reacties.

Ben het helemaal met jullie eens dat het UWV/verantwoordelijke instantie zich hierover moet uitspreken.

Tav de suggestie van realist:

Inkomsten uit eigen onderneming zijn altijd cyclisch. de ondernemer kent goede en mindere tijden (inherent aan ondernemerschap). Een inkomenscheck is dan ook irrelevant, de "uren-check" daarentegen (om misbruik te voorkomen) alleszins!

 

Link naar reactie
  • 2

Beste Sounds,

 

Bedankt voor de goede vraag die je stelt. De site van UWV geeft er niet de informatie over waar je behoefte aan hebt.

 

Ik ga dit verder voor je uitzoeken. Zodra er antwoord is op je vraag dan vermelden wij dit op het forum van higherlevel.nl.

 

Sterkte in de onzekere tijden bij je werkgever.

 

Met vriendelijke groet,

 

Viktoria

UWV Webcare Team

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.