• 0

Afronding VOF

Beste lezers,

 

Ik heb dringend wat hulp nodig want ik kom er echt niet uit...

Hieronder even kort de situatie schets:

 

Twee jaar heb ik met een partner een VOF gehad. Per 1-4 heb ik me uitgeschreven. Mijn partner heeft toen (zonder mijn weten) de VOF al omgezet naar een eenmanszaak.

 

Ik heb al die tijd de boekhouding en administratie gedaan. Bij het beëindigen van mijn deelname aan de VOF heb ik aangegeven (op mijn eigen kosten) de boekhouding te laten controleren en te beëindigen. Dit is inmiddels gebeurd. We hebben toen afgesproken dat mijn partner het overgebleven geld zou krijgen omdat hij wel de intentie had om het bedrijf voort te zetten. Het gaat maar om een paar duizend euro. Volgens mij best coulant omdat normaal dit door twee zou delen. In de periode dat ik de boekhouding deed heb ik ook privé opnames en stortingen gedaan. Dat mag toch? (mits het niet in de verlies & winstrekening komt) maar op je privé balans. Ik heb netjes alle gelden teruggestort waardoor mijn saldo 0 is. Nu heeft mijn partner via de bank alle bankafschriften opgevraagd en volgens hem zijn die privé transacties fraude. Hij wil dit helemaal gaan onderzoeken. Hij was hier niet van op de hoogte (maar heeft zich ook nooit met de boekhouding bemoeid).

 

Nu dreigt hij met een soort chantage dat wanneer ik voor een bepaalde datum niet alle documenten die te maken hebben met onze VOF af draag (boekhouding, werkzaamheden etc.) hij vervolgstappen gaat ondernemen en dat mijn goede naam zowel privé en zakelijk op het spel staat en ik dit kan beperken om alles af te geven. Ik ben best bereid mee te werken maar volgens mij zijn er wel grenzen..

 

Mijn vragen:

- ben ik verplicht alles waar ik in de VOF ook hard aan gewerkt heb af te staan?

- heb ik fraude gepleegd door privé opnames te doen zonder zijn medeweten?

- is het chantage om te dreigen met smaad als ik niet meewerk?

- normaal sluit je toch na beëindiging van een VOF alle zaken als bankrekening, boekhouding etc. af. Hij kan dan toch met zijn EZ alles opnieuw opstarten?

 

Wij hadden overigens geen VOF contract waar alles was beschreven of waar afspraken in stonden.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij hadden overigens geen VOF contract waar alles was beschreven of waar afspraken in stonden.

Dat is dan een belangrijke les. In dat contract hadden jullie de regels voor privé opnames kunnen afspreken. Bijvoorbeeld maximum bedragen of benodigde toestemming van de andere vennoot.

 

Daarnaast had je VOF-partner natuurlijk tijdens het bestaan van de VOF beter toezicht kunnen houden, hij was immers hoofdelijk aansprakelijk. Maar goed, achteraf...

 

In de periode dat ik de boekhouding deed heb ik ook privé opnames en stortingen gedaan. Dat mag toch? (mits het niet in de verlies & winstrekening komt) maar op je privé balans. Ik heb netjes alle gelden teruggestort waardoor mijn saldo 0 is.

Privé-opnames zijn op zich geen fraude. Je hoeft ze zelfs niet eens terug te storten, als ze maar juist verrekend worden met de winstverdeling en eindafrekening van de VOF. Er waren geen afspraken gemaakt over toestemming.

 

Nu heeft mijn partner via de bank alle bankafschriften opgevraagd en volgens hem zijn die privé transacties fraude. Hij wil dit helemaal gaan onderzoeken.

Het is goed van je ex-VOF-partner om de boekhouding te controleren en zich zo te verzekeren van een goede afrekening van de VOF. Wel jammer als dat vanuit een conflict gebeurt en niet vanuit samenwerking.

 

Kun je alsnog voorstellen om samen naar een onafhankelijke professional te gaan die de boel eens doorlicht en zorgt voor een eerlijke afrekening? Mogelijk haalt dat het gevoel uit de lucht dat jij jezelf bevoordeeld zou hebben.

 

Originele spullen letterlijk afstaan zou ik niet direct doen, maar inzage geven en kopieen verstrekken wel. Jij hebt ook belang bij transparantie, toch? Als de priveopnames goed verwerkt zijn is er niets aan de hand.

 

is het chantage om te dreigen met smaad als ik niet meewerk?

Er is theorie en er is praktijk. Wetboek van Strafrecht, artikel 318:

 

Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, door bedreiging met smaad, smaadschrift of openbaring van een geheim iemand dwingt hetzij tot de afgifte van enig goed dat geheel of ten dele aan deze of aan een derde toebehoort, hetzij tot het aangaan van een schuld of het tenietdoen van een inschuld, hetzij tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, wordt als schuldig aan afdreiging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

 

Voor afdreiging/chantage is een aangifte van het slachtoffer vereist om over te kunnen gaan tot vervolging. Maar bij dit soort dingen is de kans volgens mij groot dat de aangifte niet eens wordt opgenomen. Het is ook de vraag of hij zich wederrechtelijk wil bevoordelen, want de afdreiging is pas strafbaar als hij die dreiging gebruikt om iets af te dwingen waar hij geen recht op heeft. Ik zou sowieso niet aanraden die weg op dit moment te bewandelen; van de dreiging zelf heb je nog geen schade (hoewel, stress ongetwijfeld) en escalatie van het conflict is in niemands voordeel.

 

Voor dit moment zou ik zeggen: gewoon inzage geven in de administratie, laat hem de boel lekker controleren.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nu dreigt hij met een soort chantage dat wanneer ik voor een bepaalde datum niet alle documenten die te maken hebben met onze VOF af draag (boekhouding, werkzaamheden etc.) hij vervolgstappen gaat ondernemen en dat mijn goede naam zowel privé en zakelijk op het spel staat en ik dit kan beperken om alles af te geven.

 

Maar waarom dan?

 

Wat is hier de achtergrond van bedoel ik:

- Zijn er dingen gebeurd (bijvoorbeeld in de boekhouding) waarvan hij het gevoel heeft dat het "niet klopt" zeg maar.

- Of hebben jullie ruzie gekregen over iets (in de afrekening bijvoorbeeld).

 

Als ik het zo lees dan hebben jullie goede afspraken gemaakt ten aanzien van de afwikkeling. En nu dan ineens een soort "chantage" (jouw woorden).

 

Wat is er gebeurd?

 

 

Het is natuurlijk - bij een VOF - in de uitvoering best wel lastig dat je praat over (tenminste) twee vennoten die aansprakelijk zijn, hoewel er maar één administratie is.

Als je uit elkaar gaat en je vertrouwt elkaar niet meer, dan wordt het dan wel gauw knokken om die ene (unieke) administratie, zodat je later (althans in theorie) niet in de problemen kan komen met de fiscus.

 

Hebben jullie dat wel goed vastgelegd? Wie wat doet en bewaart wat voor de toekomst, bedoel ik.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Het is eenvoudig.

De VOF was van jullie allebei ook de boekhouding !

Je hebt alles netjes afgehandeld dus er is niets te vinden.

Je voormailge partner is niet echt een administrateur dus dat hij schrikt als hij niet gemelde zaken "constateert is logisch.

Wees transparant, verleen inzage, geef gelegenheid copiën te maken.

Verder laster is laster en voorlopig niet aan de orde.

 

Succes!

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Wees transparant, verleen inzage, geef gelegenheid copiën te maken.

Dit, inderdaad. Het komt voor je ex-vennoot nu onverwacht op, en je kunt niet van hem verwachten dat hij je op je blauwe ogen gelooft.

 

Gewoon alles laten zien, uitleggen hoe je die opnames gecompenseerd hebt met terugstorten en zo, en als dat netjes is gegaan zou er geen probleem mogen zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.