Goedenavond allen :-)

Ik heb een flex bv opgericht met 25% procent van de aandelen als zijnde bestuurder, er zit een holding in voor 25 en een overige bestuurder voor 50 procent , na een aantal maanden kwam ik erachter dat dit niets voor mij was de horeca en ik ging ooj scheiden.

Er is geen benoemingsbesluit geweest dat ik en de andere persoon bestuurder worden maar we hebben ons zo ingeschreven , en ik heb mezelf een paar maanden daarna middels een formulier uitgeschreven als bestuurder , de overige aandeekhouders weten hier mondeling van af ... Is dit afdoende ??

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53547-uitschrijven-bestuurder-kvk/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo,

Mondeling is nogal zwak in bewijsvoering.

Jij zegt van wel anderen zeggen van niet en dan?

Zorgvuldiger is het opzegging schriftelijk te doen.

Liefst per gewone en aangetekende post.

Dit om te voorkomen dat ontvanger nattigheid voelt en aangetekende post weigert.

Daarnaast neem ik aan dat in- en uitschrijving bij KvK "namens" de vennootschap moet gebeuren.

Als jij jezelf even snel laat uitschrijven laadt de schijn van belangentegenstelling op zich.

Typisch geval van waarheid spreken en bewijzen dat iets gebeurt is verschilt nogal eens.

Door je vraag hier op het forum te plaatsen geef je zelf eigenlijk al antwoordt.

Als je wist dat het voldoende was is je vraag overbodig als je eraan twijfelt moet je bewijs kunnen leveren dat een en ander zo is gegaan als jij beweert, kan je dat ?

Succes

Lees onderstaande tekst maar eens door.

http://www.btu-advocaten.nl/nieuws/hoe-neemt-een-statutair-bestuurder-ontslag

Een statutaire bestuurder van een besloten vennootschap (of een NV) kan eenzijdig zijn functie neerleggen (ontslag nemen). Aanvaarding van het ontslag door de algemene vergadering van aandeelhouders is geen vereiste voor de effectuering daarvan. Opzegging is dus effectief als eenzijdige rechtshandeling. Wel is vereist dat de verklaring omtrent de ontslagneming tot de vennootschap wordt gericht, terwijl die verklaring om effect te hebben de vennootschap moet hebben bereikt (Hoge Raad 8-12-1989, NJ 1990/452 en HR 15-4-2005, NJ 2005/483: Bartelink / Ciris). Hiermee krijgt het ontslag directe externe werking jegens derden en is het ontslag een feit geworden.

De verklaring heeft de vennootschap bereikt, indien deze haar heeft vernomen of onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijs had kunnen vernemen. Hoewel het bestuur de vennootschap vertegenwoordigt, is het in deze situatie verstandig die verklaring ook tot de algemene vergadering van aandeelhouders te richten.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

• 0

Is dit afdoende ??

Uitschrijven is leuk voor de administratie, maar zorg naast het reeds genoemde opzeggen ook dat je jezelf onthoudt van bestuurdershandelingen danwel handelingen zie als zodanig aangemerkt zouden kunnen worden.

Ontslag nemen als bestuurder en je uitschrijven ontslaat je overigens niet van bestuurdersaansprakelijkheid over de periode dat je wel bestuurder was (en enige marge daaromheen, volgens de jurisprudentie), maar ik weet niet of er in deze casus zulks aan de knikker is. Als er iets aan de hand was, zou ontslag nemen en uitschrijven mogelijk niet de handigste route zijn, omdat je vanaf dat moment ook niet meer kunt ingrijpen om de zaak nog enigszins ten goede te keren en eventuele fouten te herstellen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Overigens is het zo dat we dus niet gekozen zijn door een ava , als eerder aangegeven in mijn vraag.

We hebben ons beide ingeschreven als oprichtings eis .

Een ava is er tot nu toe nog niet geweest . Als ik 25 % aandelen en mijn compagnon 50 % destijds een afspraak maken of mij word iets aangezegd met een acountant erbij , lijkt me dat voldoende bewijsbaar aangaande mijn ontslag. De reden ook dat ik me heb uitgeschreven.

Ik had verder geen arbeidscontrakt voor de uren die ik daar heb gewerkt . Nog heb ik tot nu toe nog geen dividend ontvangen of daarover gestemd in een avo nog een vorm van beloning voor mijn uren .

Dit nog even als toelichting.

U snapt dat het mij met name gaat om de aansprakenlijkheid evt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar