• 0

Cryptocurrency, Eenmanszaak of niet?

Hallo allemaal! Ik heb mijzelf net even aangemeld op Higherlevel, ben al heel internet afgestruind maar kan niet echt antwoorden op mijn vragen vinden.

 

Sorry voor mijn lange verhaal maar het is erg ingewikkeld allemaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. :)

 

Ik zit sinds vorig jaar in een bepaald programma waar je kaarten kon kopen met een bepaalde cryptocurrency erop. Deze kaarten kon je "subscriben", dan plaats je ze als het ware in je inventory.

Zonder dat je enige vorm van moeite doet of reclame maakt, gaan deze automatisch de deur uit door de andere members in hetzelfde programma die de "purchase" knop gebruiken.

 

Als je een kaart "purchased" dan krijg je een code met dezelfde waarde als het aangekochte kaartje.

Deze code kan je op je eigen account weer redeemen waardoor het weer terug bij je balans komt.

 

In het kort:

Ik subscribe een 300 kaart, die staat in mijn inventory voor 500 per stuk.

Zodra een andere member een kaart purchased dan krijg ik mijn 300 terug, 100 extra gaat naar mij en de andere 100 gaat naar het bedrijf wat het mogelijk maakt.

De member die het kaartje van 500 purchased krijgt een code, deze code redeemed hij weer in zijn eigen profiel en de net uitgegeven 500 staat weer terug bij zijn eigen balans

 

Nu is sinds kort deze cryptocurrency inwisselbaar voor bitcoin en dus ook in te wisselen voor echte euro's. Dit is allemaal legaal en er is erg veel geld in omloop.

 

Dit is allemaal btw vrij omdat het in feite met de codes een vorm van virtueel waarde papier is.

De waarde die erop staat is opzich ookal btw vrij omdat cryptocurrency vrij van btw is gesteld.

 

Nu heb ik een paar vragen, betreft het hier een eenmanszaak of niet? Aangezien ik totaal geen werkzaamheden uitvoer behalve als mijn inventory leegraakt dat ik kaarten bij "subscribe" en als ik andere members wil helpen met verkopen dat ik dan zo af en toe de "purchase" knop gebruik.

 

Nu is mijn volgende vraag, hoe ga ik om met de eerder verdiende cryptocurrency toen wij nog niet verbonden waren aan bitcoin? Deze cryptocurrency was alleen binnen het bedrijf te gebruiken en voor de rest nergens anders. Virtueel geld waar ik niet aan kon komen tot nu, het moment dat het inwisselbaar voor bitcoins werd.

 

Is dit kapitaal en hoe ga ik hiermee om wat betreft de belastingdienst?

Wat ik zeker weet is dat ik btw vrij ben en dat ik natuurlijk inkomstenbelasting betaal.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik verkoop kaarten met een waarde erop waar ik totaal niets voor hoef te doen.

Het platform is er voor mij alleen om de kaarten de subscriben en te purchasen.

 

Dit gaat om bedragen van rond de 15000 per maand aan winst.

 

Nu is dit precies mijn vraag, ben ik een ondernemer (eenmanszaak) en valt dit onder box 1 of valt dit onder "resultaat uit overige werkzaamheden" in box 3?

Link naar reactie
  • 0

Met bitcoin ben ik wel bekend, maar hoe steekt dat systeem met die 'ander' cryptocurrency precies in elkaar? Ik lees over kaarten met waarde en dergelijke, maar wat is het precies?

 

Mogelijk speelt ook de vraag of je bezig bent als bankier en de daarvoor benodigde vergunningen nodig hebt. Dat is bijvoorbeeld ook het geval als je een bitcoin exchange beheert waarbij je euro's inwisselt voor bitcoins en vice versa.

Link naar reactie
  • 0

Nu is dit precies mijn vraag, ben ik een ondernemer (eenmanszaak) en valt dit onder box 1 of valt dit onder "resultaat uit overige werkzaamheden" in box 3?

Winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden vallen beide in box 1.

 

Toevallig was hier gisteren ook al iemand anders in de weer met aan- en verkoop van Paysafecards... Met dit type handel ben je, net zoals met de handel in aandelen of vreemde valuta, niet automatisch ondernemer. Ik zou de Kamer van Koophandel eens bellen.

Link naar reactie
  • 0

Dit gaat om bedragen van rond de 15000 per maand aan winst

Zonder dat je enige vorm van moeite doet of reclame maakt, gaan deze automatisch de deur uit door de andere members in hetzelfde programma die de "purchase" knop gebruiken.

 

Gratis geld, toe maar. Vraagje : heb je al eens daadwerkelijk uitbetaald gekregen (in de zin van: jij ontvangt maandelijks € 15.000,- meer dan dat je betaald heb, en je hoeft je winst niet direct weer te "investeren")

 

Nu is dit precies mijn vraag, ben ik een ondernemer (eenmanszaak) en valt dit onder box 1 of valt dit onder "resultaat uit overige werkzaamheden" in box 3?

Met een winst van € 180.000,- per jaar zou ik heel snel een fiscalist op zoeken. Ook een eenmanszaak (die je nog niet hebt zolang je je niet inschrijft) lijkt me ook niet de beste oplossing.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.