• 0

Amerikaanse trend in advertising wellicht een kans in Nederland?

Beste allemaal,

 

Kersvers lid op dit forum en ben gelijk overdonderd door de hoeveelheid waardevolle informatie dat op dit forum te vinden is. Ik heb momenteel een project lopen waarbij ik wil testen of de nieuwe franchise hit in Amerika op het gebied van advertising wellicht in toekomst ook in Nederland zal komen opdagen. Voor mijn studie analyseer ik namelijk - globale - nieuwe trends en ontwikkelingen in de markt van advertising.

 

Het gaat specifiek om een innovatieve vorm van folderen, de Amerikanen hebben een langwerpige deurhanger ontwikkeld waar in totaal zo'n 16 coupons op staan weergeven (dubbelzijdig). De coupons bestaan uit kortingsacties van lokale bedrijven, zodat zij direct hun target doelgroep bereiken. De deurhangers worden namelijk opgehangen aan circa 18.000 deuren in de directe omgeving.

 

Nu vroeg ik mij af of er kenners zijn betreft deze vorm van direct marketing, en of zij hun mening over het onderstaande willen delen. Mijn onderzoek toont namelijk een vraagprijs van 900,- euro aan voor organisaties die een coupon willen aanleveren. Is een investering van 900,- voor een eenmalige advertentie aan 18.000 potentiële klanten niet wat aan de hoge kant voor een lokale onderneming? Ook ben ik benieuwd of de Nederlandse wet- en regelgeving dit soort activiteiten niet verhinderd.

 

Alvast bedankt voor de tijd en moeite en ik zie uit naar de reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bassios,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Is dit een hobbyvraag, studievraag, hypothetische vraag of de aanzet tot actief ondernemerschap? Zie de forumregels.

 

Volgens de APV van de meeste gemeenten mag niet niet flyeren in de openbare ruimte. Als het van de deuren waait krijg je daar waarschijnlijk al snel problemen mee. Regels over hangers aan huis kan ik zo snel niet vinden, maar het zal me niet verbazen als het niet mag. Het is niet een heel origineel idee. Ik vind het ook erg onwenselijk, want zo kun je al snel zien wie er op vakantie is.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Voor mijn studie analyseer ik namelijk...

Zo te zien is het dus een studievraag, en in de forumregels die Ron al aanhaalt staat duidelijk:

We zijn een ondernemersforum. Vragen van werknemers worden niet behandeld. Ben je student? Aan huiswerk-, studie-, afstudeer-, stagevragen en afstudeerscripties doen wij niet.

 

Daarom gaat dit topic op slot. Mocht het geen studievraag betreffen, dan kun je dat altijd per privebericht toelichten.

 

edit: na PM toelichting weer geopend.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de spoedige reactie Ron! Goed punt over dat de deurhangers ongewenste informatie verspreiden over vakantiegangers. Het veiligheidsperspectief mag niet vergeten worden dus dit neem ik zeker mee.

 

Wat betreft de originaliteit is het wel opvallend dat dit zo'n trend aan het worden is in Amerika, daar is - voornamelijk in Florida - "the local door coupon" al werkelijk een veel voorkomend begrip. Wellicht dat het aantrekkelijke design en de kwaliteit van de kortingsacties de onwenselijkheid doen verminderen. De hangers zijn zo ontworpen dat het niet van de deurknop kan waaien, maar handmatig moet worden verwijderd (wel zeer gebruiksvriendelijk).

 

Link naar reactie
  • 0

 

Kortingscoupons hebben een piek meegemaakt als mailpacks (geadresseerd en op postcode gesegmenteerd), maar de deurhanger is volgens mij nieuw in Nederland.

 

Er bestaan een paar grote verspreiders, zie DDMA met een eigen Dag voor de Brievenbusreclame . Een eigen landelijk netwerk opzetten is een kostbare grap. Maar je kan in de grote steden beginnen. Nederland is een typisch folderland, kijk maar naar het marktonderzoek.

 

Als je de markt vanuit een andere invalshoek wil benaderen, moet je eens met Imbull gaan praten. Die willen wellicht wel een test sponsoren in Amsterdam...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk, bedankt voor de reactie TwaBla! Met DDMA was ik nog niet bekend en het lijkt mij zeker van toegevoegde waarde om eens met deze partij te gaan spreken, ook omtrent de wet- en regelgeving bij deurhangers lijken zij mij een zeer geschikte spar-partner.

 

Om het in perspectief te brengen, de distributie zou in Nederland op gemeentelijk of wijkniveau plaatsvinden. Het concept is dat de deurhangers coupons bevatten met maandelijkse acties van bijvoorbeeld lokale ondernemingen zoals "Kapsalon X", "Bioscoop Y" of "Restaurant Z" die allen gevestigd zijn in dezelfde gemeente als waar de distributie plaatsvindt (of nabij gelegen). Zo wordt de lokale economie gestimuleerd en wordt de doelgroep rechtstreeks benaderd. Nu vraag ik mij af of een investering van 900,- euro voor zulke ondernemingen niet te veel gevraagd is voor een marketingactie als deze?

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk, bedankt voor de reactie TwaBla! Met DDMA was ik nog niet bekend en het lijkt mij zeker van toegevoegde waarde om eens met deze partij te gaan spreken, ook omtrent de wet- en regelgeving bij deurhangers lijken zij mij een zeer geschikte spar-partner.

Eerst je huiswerk doen. Je kan veel meer zelf uitvinden voordat je mensen 1:1 gaat benaderen. Wet- en regelgeving is allemaal gedocumenteerd. De markt is goed in kaart gebracht en de deelnemers zijn bekend. Binnen een week kun je met desk-research je zicht op deze 'kans' enorm verbeteren. En ontdekken wie dat allemaal al eerder geprobeerd hebben.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Om het in perspectief te brengen, de distributie zou in Nederland op gemeentelijk of wijkniveau plaatsvinden. Het concept is dat de deurhangers coupons bevatten met maandelijkse acties van bijvoorbeeld lokale ondernemingen zoals "Kapsalon X", "Bioscoop Y" of "Restaurant Z" die allen gevestigd zijn in dezelfde gemeente als waar de distributie plaatsvindt (of nabij gelegen). Zo wordt de lokale economie gestimuleerd en wordt de doelgroep rechtstreeks benaderd. Nu vraag ik mij af of een investering van 900,- euro voor zulke ondernemingen niet te veel gevraagd is voor een marketingactie als deze?

 

Heb zelf wel eens een "welkom in de buurt" doos ontvangen met kortingkaartjes voor restaurants e.d. in de buurt.

Dat vind ik wel een beetje op jouw concept lijken. Zou zeggen probeer uit te zoeken wat die aan ondernemers rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Heldere en bruikbare tip Maxn, bedankt! Daar zie ik zeker raakvlakken mee, dus dat helpt mij goed op weg om de prijsindicatie accurater te maken. Ik ga in ieder geval contact leggen met een organisatie die zich hiermee bezighoudt en achterhalen wat daarbij de huidige tarieven zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb recent zoiets gezien.

Niet in het echt, maar een afbeelding. Zal wel een blog over die hype geweest zijn.

 

Het is inderdaad een fantastisch concept voor boefjes om te kijken wie er thuis is gekomen of niet.

Lijkt mij een vrij ongewenst effect dat je niet zomaar naast je neer kunt leggen.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0
Om het in perspectief te brengen, de distributie zou in Nederland op gemeentelijk of wijkniveau plaatsvinden. Het concept is dat de deurhangers coupons bevatten met maandelijkse acties van bijvoorbeeld lokale ondernemingen zoals "Kapsalon X", "Bioscoop Y" of "Restaurant Z" die allen gevestigd zijn in dezelfde gemeente als waar de distributie plaatsvindt (of nabij gelegen). Zo wordt de lokale economie gestimuleerd en wordt de doelgroep rechtstreeks benaderd. Nu vraag ik mij af of een investering van 900,- euro voor zulke ondernemingen niet te veel gevraagd is voor een marketingactie als deze?
Als het enige toegevoegde waarde heeft ten opzichte van folderen is het vinden van adverteerders geen probleem. Ik zie echter geen toegevoegde waarde. Wel toegevoegde verwarring. Waarom zou die lokale adverteerder niet meelopen met een folderrun en coupons laten bezorgen in de brievenbus?

 

Weet je al wat dat kost? Dat is makkelijk te checken. Dat is X per duizend. En loop dan eens een dagje met een folderbezorger mee. Heb je meteen een idee van de kosten. Die van jou zijn hoger, want elke klinkhanger vergt meer tijd dan elke folder.

 

Vandaar mijn conclusie: I am out!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Om het in perspectief te brengen, de distributie zou in Nederland op gemeentelijk of wijkniveau plaatsvinden. Het concept is dat de deurhangers coupons bevatten met maandelijkse acties van bijvoorbeeld lokale ondernemingen zoals "Kapsalon X", "Bioscoop Y" of "Restaurant Z" die allen gevestigd zijn in dezelfde gemeente als waar de distributie plaatsvindt (of nabij gelegen). Zo wordt de lokale economie gestimuleerd en wordt de doelgroep rechtstreeks benaderd. Nu vraag ik mij af of een investering van 900,- euro voor zulke ondernemingen niet te veel gevraagd is voor een marketingactie als deze?
Als het enige toegevoegde waarde heeft ten opzichte van folderen is het vinden van adverteerders geen probleem. Ik zie echter geen toegevoegde waarde. Wel toegevoegde verwarring. Waarom zou die lokale adverteerder niet meelopen met een folderrun en coupons laten bezorgen in de brievenbus?

 

 

De toegevoegde waarde van deze speciaal ontworpen deurhangers is simpel toe te lichten. Van alle coupons en folders die er door de brievenbus worden gedeponeerd eindigt 32% direct op de oud-papier stapel. Het visuele aspect van coupons en folders is out-dated, en met deze reden is dit nieuwe concept ontwikkeld.

 

Het zorgt ervoor dat de bewoners bij thuiskomst van werk, sport of overige dagelijkse activiteiten meteen een blik werpen op de ontworpen deurhanger, want de deurhanger bevindt zich simpelweg middenin de zichtlijnen van de bewoner. Door een aantrekkelijk design te combineren met kwalitatief sterke kortingsacties kan de aandacht van de potentiële klant langer worden vastgehouden dan bij een coupon dat op de deurmat tussen alle overige post ligt. Dit concept zorgt ervoor dat lokale ondernemingen hun target doelgroep rondom het bedrijf dus effectiever kunnen bereiken.

 

De aangeboden dienst betreft dus niet alleen het maken van de deurhangers met alle ingezonden coupons maar een totaalpakket. Het totaalpakket bevat namelijk het design, drukwerk, maandelijkse distributie en het ophalen van achtergebleven deurhangers (na 1 dag) in verband met veiligheidsoverwegingen.

 

I'm still in!

 

Link naar reactie
  • 0

De lokale ondernemer wordt al vaker benaderd voor deelname in een bonnenboekje (diverse vormen). Je zal met € 900,- dan echt je meerwaarde moeten laten zien.

 

Daarbij zal je actie tussen de buien door goed gepland moeten worden ;)

 

 

Ps. wat zie jij onder 18.000 potentiële klanten? 18.000 adressen?

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Reclamemateriaal verspreiden (bron: Ondernemersplein)

 

Ik vind het concept veel weg hebben van reclamemateriaal achter ruitenwissers van auto's achter laten. Dat heeft een bepaalde attentiewaarde maar evengrote irritatiefactor.

 

Hoe zou de digitale variant van de deurhanger eruit zien? Toch weer iets digitaals achter een shotcode met wat je met een NEE/NEE-sticker in een bepaald verspreidingsgebied in print mist?

 

In gedachte op afstand je eigen postcode invullen of terplaatse code scannen en dan een overzichtje op postcodegebied in kunnen zien? Je zou adverteerders en/of verspreiders dan zo gek moeten zien te krijgen hun mailings aan te melden met een postcodebestand.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het idee van deurknop reclame is niet nieuw voor Nederland. Zie ook dit artikel van de St. Reclame Code Commissie waar iemand daar over een klacht heeft ingediend.

Zie ook dit artikel uit 1998 waar je in de 3e alinea kunt lezen dat er al meerdere bedrijven dergelijke reclame-acties hebben geprobeerd.

Rencerter artikel kan ik zo 1-2-3 niet vinden, maar ik vermoed dat er teveel persoonlijke consument bezwaren zijn en bedrijven zich daar uiteindelijk niet meer aan wagen.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik had er ook naar gezocht, want ik heb de Nederlandse deurhangerreclame (met bijvoorbeeld een sample) nog levendig op mijn netvlies, maar Mikky heeft het dan gevonden.

 

Buiten de reclameregelgeving en de (forse?) investering voor de aanbieders van een coupon, een Amerikaanse trend is mijns inziens lastig te kopiëren naar ons land. De consumentencultuur aldaar wijkt nogal af van de onze.

 

Hier worstelen we nog teveel met zaken als crm- en loyaliteitprogramma's vanwege de privacywetgeving, in Amerika hebben coupon- en complemetary gift-programs dat doel: klantenbinding op basis van de informatie die een consument al dan niet bewust deelt met de aanbieders.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Indien je dit plan wel als business door wilt zetten, dan is zo'n label aan fietsen hangen nog een idee? Met zo'n 19 miljoen fietsen in Nederland een flink bereik. Waarschijnlijk zelfde irritatiegehalte als achter de ruitenwissers van auto's, maar voor zover mij bekend bij wet niet verboden.

Qua irritatie verschilt dat uiteraard per persoon. Zo zat er laatste een regen-/besschermhoesje op mijn fietszadel met veel reclame. Al doe ik niets met de reclameboodschap, wel een welkom product. Daar kan dus ook nog over nagedacht worden. Dat je het reclamemateriaal zelf ook bruikbaar maakt voor de consument die het ontvangt.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat wel een succes is, zijn digital vouchers oftewel kortingscodes.

Daar stuitte ik deze week toevallig op. Stootte?

 

De kop van het artikel bij MarketingOnline was Digitale kortingscoupon favoriet bij Top1000 adverteerders.

 

"Volgens de Mobile Marketing Monitor onderzoek medio 2015 door MediaScience en Adfogroep, worden waardebonnen inmiddels door bijna alle grote adverteerders in Nederland ingezet."

 

Bijna alle grote adverteerders, dat is me nogal wat. Dat onderzoek is gelukkig te downloaden; misschien staat er nog meer spannends in. MediaScience doet onder andere aan programmatic media buying en daarvoor hebben ze veel contacten met grote adverteerders. Nou is een panel van de Top 1000 Adverteerders een asset, zeker als die top-duizend bereid is eens per kwartaal een paar vragen te beantwoorden. Of tenminste een representatief deel, dat kun je statistisch berekenen.

 

Hoeveel adverteerders deden mee aan het onderzoek voor de Mobile Marketing Monitor denk je? 85... :-[ En hoe komen ze aan respondenten? Met een oproep online. Iemand met wat meer kennis van statistiek mag vertellen hoe betrouwbaar dat allemaal is en hoe groot de kans is dat je alleen maar respondenten krijgt die enthousiast aan mobiele marketing doen. En dus opgeblazen resultaten...

 

Er zijn mensen die zulk onderzoek gebruiken als basis voor een businessplan. >;(

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.