• 0

Mag je een product herverpakken met de merknaam?

Dag allemaal, ik heb al eerder gepost over een wijnwebshop en daar hulp voor gekregen. Wij gaan trouwpartijen voorzien van wijnen, rood/wit enz enz en nu mijn vraag: Mag ik een fles wijn in kleinere flesjes bottlen met hun naam erop? BV: 700ml Merk A wijn > 14x 50ml Merk A wijn. Dit vraag ik, omdat wij proefpakketen willen leveren/verkopen aan potentiele klanten. Dit kunnen wij dan opsturen ipv steeds een x aantal flessen openen en daar naartoe gaan. Logistiek gezien lijkt ons dit het handigst, omdat je het per post kan versturen mocht de klant dit willen ipv ergens proeven. Alles wordt zuurstofvrij gebottled, dus er komt geen zuurstof bij de wijn als iemand dat zich afvraagd.

 

 

 

[mod edit: titel gecorrigeerd ]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste d3novo,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mag ik een fles wijn in kleinere flesjes bottlen met hun naam erop?

Heb je de zoekfunctie al ontdekt? Er is al vaak over geschreven, bijvoorbeeld bij parfum. Het antwoord is niet zonder meer ja of nee.

 

Als de kleine flesjes niet je hoofdproduct zijn, maar samples om de verkoop van grotere flessen te bevorderen, kun je wellicht eens een gesprek met de fabrikant van de wijn aangaan en vragen om toestemming. Misschien willen zij de flesjes zelfs wel voor je produceren.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Mag ik een fles wijn in kleinere flesjes bottlen met hun naam erop? BV: 700ml Merk A wijn > 14x 50ml Merk A wijn.

Niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de merkhouder.

 

Alles wordt zuurstofvrij gebottled, dus er komt geen zuurstof bij de wijn als iemand dat zich afvraagd.

Niet het enige dat van belang is: is de fles wel steriel, deugt de kurk of dop? En het blijft een vrij ruwe behandeling waar niet iedere wijn tegen kan.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wij doen alles in een zuurstofvrije omgeving en de fles wordt niet geopend via de normale methode, dwz ontkurken en schenken. Een collega van mij werkt in een lab en helpt ons aan het aparatuur en processen die nodig zijn. Bottlen is zijn taak. Hoe dit in zijn werk gaat is nog een vraag voor mij. Mijn vraag was of het mag met vermelding van merknaam, wat dus duidelijk niet mag. Hoe zit het dan met een restaurant die een fles wijn inschenkt in een karaf of fles. Zij verkopen dit ook "door" toch? Die mogen dat wel dus, want zij vermelden niet de merknaam op de glas/karaf is dit wettelijk gezien iets anders?

Link naar reactie
  • 0

Dat bedoelde ik ook, dat je niet zonder toestemming de merknaam mag gebruiken. ;D Hmm het is een beetje lastig en een lang proces om voor 20-30 soorten wijn apart toestemming te vragen. En stel we gaan andere wijnen verkopen in de toekomst, dan moet voor die wijnen dit ook toestemming voor worden gevraagd. Is er misschien een andere mogelijkheid? De bedoeling is niet om winst te maken, maar iig de kostprijs alleen ervan af te halen. Het gaat om samples van 50ml

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af wat hier met een "merknaam" wordt bedoeld het lijkt me namelijk niet nodig om een merk over te nemen. Wat je volgens mij kan doen is de wijn herverpakken volgens de regels die er zijn voor het omgaan met voedsel en het etiket voorzien van de nodige wettelijke teksten.

 

met EU Verordening 1308/2013 en EU Verordening 607/2009 voldoet het wijnetiket aan de geldende regels alsmede aan de nieuwe EU Verordening 1169/2011

 

Dat lijkt ingewikkeld maar doorgaans kan je de informatie van het bron etiket halen. Zeker als het om een grotere producent gaat.

 

Niet moeilijker maken dan nodig zou ik zeggen. Dus gewoon een Côte du Rhône als het om een mengsel gaat of een Chardonnay (met land van herkomst) als het om een generieke wijn gaat van 1 type druif. De rest van de informatie integraal overnemen dus ook betreffende eventuele allergenen, alcohol percentage en eventuele waarschuwingen (zwangere dames). Dat kan allemaal op de achterzijde en de voorkant vooral feestelijk en zo mogelijk ook persoonlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me niet. Je zal gewoon aan de wet moeten voldoen en die eist dat je juist etiketteert.

 

Je kan dat wel zo doen als je zelf met de wijn langs gaat. Dan wordt het een "blind" proeverij. Al is het dan natuurlijk grote onzin om de wijn in blanco flessen te stoppen omdat de klant per glas proeft. Je kan gewoon uit de originele fles schenken. Is ook een stuk eenvoudiger en voordeliger.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Al gebeurt het in een zuurstofvrije ruimte, tijdens overschenken in kleine flesjes ontstaat er ook een "proces" qua smaak. Ik vraag mij dan ook af of de wijn nog lekker smaakt/zelfde kwaliteit heeft als hij van originele fles ontkurkt/ontdopt is? Lijkt mij voor promo-acties wel van belang dat de smaak precies het zelfde blijft.

Als wijnproducent zelf geen kleine flesjes bottelt, dan kun je hem misschien alsnog wel dat verzoek doen?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Al gebeurt het in een zuurstofvrije ruimte, tijdens overschenken in kleine flesjes ontstaat er ook een "proces" qua smaak. Ik vraag mij dan ook af of de wijn nog lekker smaakt/zelfde kwaliteit heeft als hij van originele fles ontkurkt/ontdopt is? Lijkt mij voor promo-acties wel van belang dat de smaak precies het zelfde blijft.

Als wijnproducent zelf geen kleine flesjes bottelt, dan kun je hem misschien alsnog wel dat verzoek doen?

 

 

Wellicht dat een kenner enig verschil kan proeven maar zelfs dat vraag ik me af. De juiste temperatuur en een goed glas hebben naar mijn ervaring een grotere invloed. Heb een keer een test gezien waarbij ze wijn in een klimaatkamer bewaarde en dezelfde wijn in een achterbak in zuid Frankrijk met extreme temp verschillen en schudden. Niemand proefde verschil. Neemt niet weg dat ik zou testen om zeker te zijn dat er geen smaakverschil ontstaat. Dat is vrij eenvoudig door 3 wijnen te laten proeven waarvan 2 uit de originele fles en 1 uit de overgeschonken fles bijvoorbeeld na een week, 2 weken en een maand. Dan zoek je naar de afwijkende en kan je ook nog constateren dat de afwijkende beter is geworden.

Persoonlijk zou ik me daar geen grote zorgen over maken.

Link naar reactie
  • 0

Ben je al begonnen met ondernemen of bewandel je eindeloze zijsporen in de voorbereiding?

 

Ik zou graag een webshop willen beginnen die uitsluitend online sterk en niet sterke alcoholische drank verkoopt.

 

Wij gaan geen losse flessen verkopen, maar zijn van plan bruiloften te voorzien van wijnen etc etc. Het gaat hierbij om 100-300 flessen meestal. <...> Wij hebben contact met wijnboeren in Frankrijk voor ons assortiment en de prijs is dus daarom ook afhankelijk van het aantal flessen wat afgebomen wordt en ook hebben wij afspraken met trouwlocaties.

 

Chinezen die doen zulke zaken anders op dit gebied. Afspreken op locatie om kennis maken. Beetje flessen laten zien en dan is het gauw: Doe maar 50 van die, 50 van die enz enz. De ene wilt dit en de ander wilt dat. Presentatie is het belangrijkste.

Dat zwabberen is op zich prima; zo beginnen veel ondernemers. Maar niet voor niks is het gezegde: learning by doing.

 

Je ontdekt nu dat het afvullen van kleine flesjes niet per tien maar per duizend gaat. En dan betreft het waarschijnlijk duizend van één wijn. Dus niet van tien wijnen. Oeps. Verzin een nieuwe list Tom Cat!

 

Ook lijkt me de vraag naar wijn voor Chinese trouwerijen in de feesthal van je vriend een erg kleine nichemarkt. Heb je de eerste trouwerij al van wijn voorzien?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De 1e bruiloft hebben we gehad en die was top. Op de locatie zelf zijn er wekelijks 2-3 trouwfeesten, dus zeg maar 10 per maand per locatie. Als we daar de wijnen kunnen verzorgen is dat al een goed begin. Andere locaties daar zijn we in contact mee, maar het gaat niet zo vlot. Als mensen goeie ervaringen hebben met ons bedrijf kunnen we meer betekenen voor ze. Denk aan verjaardagen, baby showers (Bij 1 maand wordt er ook een groot feest gegeven bij chinezen) jubileums. Klein beginnen en hopelijk uitgroeien.

Link naar reactie
  • 0

 

Dan heb je geen sample bottles nodig. Iemand die een groot feest voorbereidt, wil de accommodatie checken en mogelijk ook de catering. Organiseer een proefavond, presenteer je wijnassortiment, bespreek de alternatieven en trek een paar flessen wijn open. Of bied potentiële klanten een doos met zes verschillende flessen aan voor een proefprijsje. Thuisbezorgd!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik het mee eens. Dit is meer voor erbij. Mooi houten kistje erbij met kleine flesjes. Ik vind dit persoonlijk leuker om te presenteren, maar qua kosten misschien niet haalbaar om nu te doen. Ik weet iig meer nu.

 

Het gaat alleen om de wijnen/champagnes. Ze zijn voorzien van de rest.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.