• 0

BTW plicht vereniging voor innovatoren

Beste Deskundigen,

 

Sinds enige tijd ben ik bestuurslid bij een vereniging voor innovatoren. De vereniging ontvangt al sinds de oprichting meer dan 10 jr geleden geen BTW aanslag. Mag ik hieruit concluderen dat de vereniging niet BTW-plichtig is.

 

De taken van de vereniging (die geen winstoogmerk heeft) zijn:

- opkomen voor collectieve doel om belangen innovatoren te behartigen,

- organiseren netwerksessies,

- organiseren lezingen / cursussen,

- een enkele keer een persoonlijk advies.

- uitgeven verenigingsblad.

- we hebben één medewerker in dienst die de administatie / organisatie doet.

- in een ongedateerd stuk op internet tref ik aan dat vrijstelling voor diensten beperkt is tot €22689. Ik weet niet of dit nog klopt. Mijn vereniging zit hier ver onder.

- er is geen kantine.

 

Mvg,

 

Circulatie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ciculatie,

 

Uit de forumregels:

 

Verenigingen en stichtingen met een maatschappelijke of ideële doelstelling en stamrecht BV's die uitsluitend een pensioen beheren en qua ondernemerschap geen commercieel belang meer hebben, behoren niet tot onze doelgroep.

Maar toch:

 

De vereniging ontvangt al sinds de oprichting meer dan 10 jr geleden geen BTW aanslag. Mag ik hieruit concluderen dat de vereniging niet BTW-plichtig is.

De aanname is de moeder van het misverstand. Als je zekerheden wilt, kun je deze vraag per brief voorleggen aan de inspecteur van het belastingkantoor waar de vereniging onder valt. Om je vraag goed te formuleren kun je gebruik maken van de informatie over stichtingen en verenigingen van de Belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

De informatie bij de belastingdienst geeft mij helaas geen helderheid.

 

- Zo is er vrijstelling van BTW voor 'collectieve belangenbehartiging', maar onder de voorbeelden valt helaas geen 'vereniging van innovatoren'.

 

- Verder staat er dat secretariaatswerkzaamheden sowieso belast zijn. Bedoelen ze daarmee dat ze belast zijn als deze werkzaamheden uitbesteed zijn. Als eigen personeel het doet is er neem ik aan alleen sprake van loonbelasting.

 

- Ik lees niets over een vrijstelling, terwijl ik dat wel vind op http://www.verenigingen.nl/173/btw-afdragen-ja-of-nee.htm#2, maar daar is weer onduidelijk of deze regeling nog geldt (geen datum).

 

 

We zijn wat terughoudend om de belastingdienst te vragen om met een beschikking te komen. Misschien formuleren we onze diensten net onhandig waardoor BTW-plicht ontstaat en een ander mogelijk risico is dat we met terugwerkende kracht ik weet niet hoeveel jaar alsnog BTW dienen af te dragen.

 

Kun je op al deze punten opheldering verschaffen?

 

Mvg,

 

Circulatie

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel. het is nuttig om de echte wetteksten te hebben ipv. allerlei net niet accurate aftreksels.

 

Maar er resteert toch nog een vraag. Op de website Verenigingen.nl, waarvan ik eerder de link gaf, staat dat er vrijstellingen zijn in de orde van 30 k€. Daarvan vind ik niets meer teug in de wetteksten.

 

Wie weet of deze vrijstellingen nog actueel zijn en waar ik daar informaltie kan vinden.

Vanzelfsprekend heb ik deze vraag ook gesteld bij Verenigingen.nl, maar daar heb ik helaas geen goede ingang en daarom ook geen antwoord.

 

Mvg,

 

Circulatie

Link naar reactie
  • 0

maar er resteert toch nog een vraag. Op de website Verenigingen.nl, waarvan ik eerder de link gaf, staat dat er vrijstellingen zijn in de orde van 30 k€. Daarvan vind ik niets meer teug in de wetteksten.

 

Dat is het drempelbedrag van de fondsenwervingsvrijstelling voor BTW op leveringen en diensten ten bate van fondsenwerving. De Belastingdienst baseert zich daarvoor op het besluit van de Staatssecretaris van Financiën; de bekendmaking is na te lezen in de Staatscourant.

 

 

 

(maar die vrijstelling is dus alleen van toepassing op organisaties die buiten de focus van Higherlevel vallen)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.