• 0

Gedeeltelijke? aftrek voorbelasting congres vereniging

Ik werk voor een vereniging (geen btw-belaste prestaties) welke volgend jaar een congres wil organiseren. Hier komen leden en standhouders. De standhouders gaan een factuur krijgen, dit moet met btw.

 

We gaan ook kosten maken voor het congres, bijvoorbeeld de locatie en de catering. Uiteraard zijn die inkoopfacturen met btw. ik snap (kan begrijpen) dat je de voorbelasting niet in zijn geheel kan meenemen in de aangifte. Stel er komen 1000 mensen (bestaande uit: 900 leden en 100 standhouders), moet ik dan (mag ik dan) 10% van de voorbelasting meenemen in de BTW-aangifte?

 

Denk ik te moeilijk, of juist e makkelijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi,

 

Je moet de kosten toerekenen aan de belaste en niet belaste prestaties.

Als dat niet kan , kun je globaal verdelen.

 

Voorbeeld je koopt broodjes enz iedereen eet ervan , dan is 10% reëel.

Voorbeeld je koopt iets in wat alleen voor de betalend standhouders wordt gebruikt en dus voor de geheel voor de belaste opbrengst wordt aangewend, dan kun je het helemaal verrekenen.

 

Verder gelden alle regels voor de BTW inzake aftrek en beperkingen daarop.

 

Succes.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet natuurlijk niet waarom de vereniging geen met BTW belaste prestaties levert, maar als het gaat om bijvoorbeeld een organisatie die tot doel heeft om de collectieve belangen van hun leden te behartigen dan is er wel een vrijstelling.

 

En dan lijkt het mij eerlijk gezegd dat je ook een congres dat door de vereniging georganiseerd wordt als vrijgesteld zou kunnen bestempelen. Dan dus helemaal geen BTW op de nota richting de standhouders. En niks voorbelasting.

 

Maar het is natuurlijk afhankelijk van de precieze situatie in deze.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.