Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Celau

Bank belemmert schuldsanering binnenvaartschipper

Recommended Posts

Na een hoop uitzoekwerk ben ik een hoop wijzer alles rondom evt aanvraag schuldsanering maar zou graag onze situatie eens voorleggen.

 

Mijn man heeft een eenmanszaak, we zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden met verrekenbeding. Alle verrekeningen zijn op orde tot zoverre enz.

 

In 2006 heeft hij het huidige schip gekocht samen met zijn ouders. Was al een wat ouder schip want we wilden niet onverantwoord zwaar financieren zoals toen in de binnenvaart een gewoonte was. 100 procent en een dikke mercedes erbij gefinancieerd was normaal.

 

In die periode zijn er bij bosjes nieuwe schepen gebouwd met als gevolg dat er tijdens de crisis een enorme overcapaciteit was. Deze heftige periode van gehalveerde inkomsten hebben we met de hulp van de bank doorstaan d.m.v. uitstel van aflossing. De exploitatie is ondertussen wel gebeterd maar nu dienen de volgende problemen zich al aan. Groot gebrek aan kundig personeel, waardoor de salariskosten buitensporig toenemen, in de komende 10 jaar staan we nog zeker voor minimaal twv een half miljoen aan reparaties. We lopen nu al klem met de rekeningen. Wij zitten zelf constant aan boord, leven is zo goed als verdwenen.

 

Door veel reparaties en pech aan boord hebben de rekeningen zich al torenhoog opgestapeld. nieuwe taxatie was verre van gunstig want die staat wederom nog gelijk aan alle schuld die er nog op zit. Volgens de taxateur worden schepen van voor 2000 bijna niet meer gefinancieerd dus op een normale manier verkopen zit er ook niet in.

 

Echter wil de bank tot onze verbazing nog wel financieren, mijn man vind dit hoogst onverantwoord want dan staat het schip financieel al zwaar onder water en wil stoppen. Hij ziet het niet meer zitten met het oog op de toekomstige reparaties die nog aan staan te komen. Wanneer hij het schip gaat laten veilen gaat het weg voor een schijntje en blijft er een enorme schuld open staan.

 

Conclusie schuldsanering aanvragen dus bij de gemeente. Bank geeft al bij voorbaat aan dat ze nergens aan gaan mee werken en dat ze ondernemers die zelf de handdoek in de ring gooien op alle mogelijke fronten tegen gaan werken.

 

Kunnen we nog gekke dingen verwachten binnen het schuldsaneringstraject door de mening van de bank en de prachtige fictieve prognose die zij hebben gemaakt. Is dit van belang bij het oordeel te goeder trouw? naar mijn mening is het ook voor een ondernemer van belang te weten wanneer je moet stoppen om niet nog meer ellende te creeeren.

 

Graag jullie tips en inzichten want raak het overzicht zelf momenteel helemaal kwijt.

 

Mod-edit - titel verduidelijkt

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom op HL. Het standpunt van de bank kan ik enigszins begrijpen, zij willen (en dat is in deze tijd best bijzonder) nog financieren, dus zien er nog brood in.

 

Ook het tegenwerken van een schuldsanering kan ik snappen, want dat zien zij toch als een risico waar het gaat om de huidige schuld ingelost te krijgen.

 

Misschien is het verhelderend met de bank om tafel te gaan hoe zij dat dan zien met financiering en mogelijk in het verlengde daarvan een adviseur in de arm te nemen om te onderzoeken of er nog verbeteringen door te voeren zijn die jullie bedrijfsvoering kunnen stroomlijnen?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn man heeft een eenmanszaak, we zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden met verrekenbeding. Alle verrekeningen zijn op orde tot zoverre enz.
Dat is mooi, héél mooi. Een grote zorg minder.

 

In 2006 heeft hij het huidige schip gekocht samen met zijn ouders.
- Zijn de ouders mede-eigenaren van het schip?

- Hebben de ouders geld aan de zoon geleend?

- Staan de ouders bij de Bank garant voor de financiering van het schip of onderneming?

 

Echter wil de bank tot onze verbazing nog wel financieren, mijn man vind dit hoogst onverantwoord want dan staat het schip financieel al zwaar onder water en wil stoppen. Hij ziet het niet meer zitten met het oog op de toekomstige reparaties die nog aan staan te komen.
Goed ondernemerschap betekent ook weten wanneer je moet stoppen.

 

Wanneer hij het schip gaat laten veilen gaat het weg voor een schijntje en blijft er een enorme schuld open staan. Conclusie schuldsanering aanvragen dus bij de gemeente. Bank geeft al bij voorbaat aan dat ze nergens aan gaan mee werken en dat ze ondernemers die zelf de handdoek in de ring gooien op alle mogelijke fronten tegen gaan werken.
Weinig interessant wat de bank allemaal vertelt wat je als ondernemer moet doen. In ieder geval niet meer (al dan niet geleend) geld erin stoppen om (al dan niet toekomstige) verliezen te compenseren. Een onderneming is geen Casino ... al kan een Casino wel een onderneming zijn.

 

Ongetwijfeld zullen nog vele adviezen hier volgen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je trouwens aangeeft dat de prognoses van de bank onrealistisch zijn, dan neem ik aan dat je ook zelf al een volledig uitgewerkte liquiditeitsprognose hebt opgesteld voor de komende 10 jaar. In dat geval lijkt het me vrij makkelijk om aan te geven waar de bank de fout in gaat. De bank kan door her te financieren voorkomen dat ze hoeven afschrijven op hun schuld (een beetje de methode Griekenland).

 

Over wat voor bedragen hebben we het hier eigenlijk? Voor hoeveel is het binnenvaartschip (ongeveer) gefinancierd en hoeveel zou het momenteel (ongeveer) waard zijn volgens de meest recente taxatie? Wat wordt er momenteel aan rente - en eventuele aflossing - betaald?

 

De bank wil nu eventueel herfinancieren? Hoeveel willen ze je extra lenen, voor hoeveel jaar en tegen welke - nieuwe? - rente willen ze dat doen? En voor hoe lang staat die rente dan vast? Houden ze bij die herfinanciering al rekening met de komende onderhoudskosten tot 2025?

 

Je gaf aan dat je inmiddels op het schip woont. Staan jullie wel bij een gemeente ingeschreven? Is er ook nog een woning aan wal dan misschien? En wordt er momenteel overigens winst gedraaid met de gewone bedrijsactiviteiten? En wordt dat beter als de bank jullie met die lening uit de 'brand' helpt? (of van de regen in de drup)


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

De afspraak vorige week met de bank was inderdaad om te komen tot een oplossing, echter de bank die wil wachten tot de tijden beter worden, want ja je gaat er op vooruit, maar niet als je van lening naar lening leeft. En van uitstel van aflossingen (momenteel al een cashsweep van ruim 700.000 euro)

 

Ouders staan er volledig financieel buiten. in 2014 is mijn schoonvader uitgekocht, ook met een lening van de bank een (naar verhouding kleine lening) Dit is geregeld door de bank omdat schoonvader ieder jaar een privé opname had van minimaal 70.000 euro per jaar dat is sowieso funest en wij kregen het niet aan zn verstand gepeuterd dat het minder moest (maar ja hij was de enige met de pinpas, was totaal geen sprake van een gelijkwaardig partnerschap). Zij staan ook niet garant meer oid. Dat hij eruit zou gaan had het idee erachter geweest dat er eindelijk volledig afgelost kon worden. Dat gebeurde ook maar nu moeten we weer terug achteruit.

 

Voor het minnelijk traject moet neem ik aan het schip verkocht zijn? Denk dat het totaal oninteressant is want de restschuld die we verwachten is in hele leven niet op te brengen meer.

In het wettelijk traject heeft de bank mijns inziens weinig in te brengen klopt dit?

 

@ prinsrachid

 

Klopt wij hebben inderdaad zelf ook een liquiditeitsprognose gemaakt, zij gaan uit van de basis die zij zien op andere schepen (nieuwbouw) die minder tot geen reparatie meer hebben.

Houden geen rekening met de belastingen en te weinig met de grote reparaties en de eisen waaraan we moeten voldoen.

 

De bedragen tja... die liggen wat hoger dan bij een mkb'er aan de wal vrees ik ;-)

10 jaar geleden aangeschaft 2,8 miljoen nu taxatiewaarde van 1,9 en een totale schuldenlast momenteel van 1,9. De bank wil niet herfinancieren dat doen ze niet alleen uitstel van uitlossing en directe opeisbaarheid in 2025 zoals in de overeenkomsten staan. Ze zeggen dat ze dat dan gaan herfinancieren maar er zijn al meerdere gevallen bekend dat het toch niet gebeurt. Ik vertrouw de bank niet zomaar, zolang er in de overeenkomst staat direct opeisbaar dan ga ik daar wel vanuit.

 

Gevalletje lening erbij is een leuk lijmmiddel voor weer een jaar of 2. Vorig jaar was er een kleine winst van 10.000 euro. Grootste probleem is de liquide middelen dat blijft een knelpunt.

 

Gelukkig ben ik in loondienst van het bedrijf en heb ik vorig jaar een huisje gekocht dat zelfs evt in de schuldsanering van het vtlb betaald kan worden ;-) maar staan ook overal ingeschreven voor het geval dat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de bank er nog in gelooft waarom helpen ze dan niet met het zoeken naar een eventuele overnemer ipv tegen te werken?

 

Misschien een collega schipper die wil overnemen en waarbij jullie dan nog een tijd als werknemer kunnen blijven werken?


www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Share this post


Link to post
Share on other sites
(1)Voor het minnelijk traject moet neem ik aan het schip verkocht zijn? Denk dat het totaal oninteressant is want de restschuld die we verwachten is in hele leven niet op te brengen meer ...

(2)10 jaar geleden aangeschaft 2,8 miljoen nu taxatiewaarde van 1,9 en een totale schuldenlast momenteel van 1,9.

Wat is de executiewaarde?

Vorig jaar was er een kleine winst van 10.000 euro. Grootste probleem is de liquide middelen dat blijft een knelpunt.

Knelpunt is dat er domweg geen winst is.

Volgens mij werk je nu enkel en alleen voor de Bank ... niet eens voor de Belastingdienst ... en al helemaal niet voor jezelf.

Twee personen in de bijstand "verdienen" nog meer.

 

Wat zegt de financieel adviseur (boekhouder of accountant) van de hele onderneming?

Vergeet de financieel adviseur van de Bank maar, want die praat slechts in het belang van de eigen toko.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Celau, een lastig dossier, zeker daar ik in je laatste comment tot mijn verbazing lees dat je in loondienst bent bij het bedrijf: Wat is dan de rechtsvorm en wie is de eigenaar (= de eigenaar van het schuldprobleem)? Als je bijv. DGA bent dan zijn er wellicht andere/meer makkelijke oplossingen denkbaar. Voor een meer intensieve advisering kan je GRATIS naar de gemeente gaan. Dat hoeft dan niet gelijk een 'aanvraag schuldsanering' te zijn, maar een verzoek tot advisering. De juiste gemeente hangt af van de ligplaats, zie http://www.rotterdam.nl/binnenvaartschippers.

Mocht je (ooit) in het wettelijk traject komen, dan speelt de bank hierbij geen rol meer. Mocht de bank in een voorafgaande minnelijke poging geen medewerking verlenen, dan lijkt mij dit ook geen probleem, daar 'geen succesvolle minnelijke poging' nu juist een van de voorwaarden is voor het wettelijk traject. Mbt je woonhuis moet je niet te licht over het wettelijk traject denken, want ook al is de hypotheeklast laag, dan kan een bewindvoerder toch ook tot verkoop overgaan (bij overwaarde), om zo 'geld vrij te maken'. Er zijn nog vele issues meer: Beter gewoon gratis naar de gemeente gaan voor advies!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn man is eigenaar en het is een eenmanszaak. We zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd en het huis heb ikzelf gekocht. niet gezamelijk (sterker nog dat had niet gelukt) Overwaarde zit er niet tot nauwelijks in dus als de huwelijkse voorwaarden niet voldoende blijken te zijn denk ik dat het op dat gebied wel safe zit.

 

Gelukkig is er in dit vakgebied een groot te kort aan medewerkers dus een baan hebben we wel zo in ieder geval.

 

Oh ja vraag executiewaarde die fluctueert heel erg. maar schepen die vergelijkbaar waren gaan voor 9 ton tot en met 1,3 miljoen op veiling. Nu denk ik dat de bank er wel redelijk uit springt want er staat een mkb borgstelling en staatsgarantie van 6 ton op maar voor ons maakt dat niet zo heel veel uit vrees ik want denk dat zij toch wel dat geld terug willen.

 

de accountant van het bedrijf zegt wel dat het geen drama is (je leeft er toch van) stuur je kind naar het internaat en ontsla wat personeel (dat laatste mag niet ivm de wettelijke minimum bemanning) en de bekeuringen daarvoor zijn ook niet mals.

 

En aan het werk voor de bank dat klopt wel aardig. het is 1,5 week varen voor de rente en aflossing, 1,5 week voor de salarissen en loonbelasting en die andere week voor verzekeringen en dat soort vaste lasten.

Daarnaast een leven hebben we nog niet echt gehad 24/7 werken met max 1 weekje vakantie per jaar en 1e kerstdag vrij. De pest is dat je in de binnenvaart ook niet echt ondernemer kan zijn. Er wordt gezegd daar mag je het voor doen zo niet tja lig je aan de kant.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vervelend om te lezen Celau maar als ik jouw verhaal zo lees dan heeft er nog niemand gezegd dat de handdoek reeds in de ring ligt.

 

1. Bank financieert nog

2. Accountant ziet nog mogelijkeden

 

Vanzelfsprekend begrijp ik dat het zwaar is en miscchien nog zwaarder gaat worden maar niemand heeft gezegd dat het een gemakkelijk traject is of gaat worden.

 

Mijn persoonlijk advies is om te knokken tot je er duizelig van ziet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedragen, persoonlijke belangen en schuldrisico's lenen zich niet voor forumadvies. Jouw partner heeft een objectief en onafhankelijk adviseur nodig.

 

Aankoop van het schip is enige tijd geleden, maar daar zit het probleem.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan voor iemand in zo'n situatie goed zijn om de zorgen te delen op een forum, zeker wanneer daar diverse mensen vanuit verschillende disciplines helpen om de vinger op tere plekken te leggen. Of gewoon iets opbeurends zeggen.

 

De index van dit forum duikt op verschillende plekken op, dus er kan zo maar een ervaringsdeskundige op af komen. Zeker als de kopregel concreet en specifiek is (suggestie bijgevoegd). Dan worden ze bij de bank wellicht ook wakker.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk, dat is ook een aspect. Met het gevaar van blindvaren op juridisch of financieel advies zonder kennis van de details of persoonlijke situatie. Zolang topic starter zich daar dan maar van bewust is. Hetzelfde geldt voor publieke behandeling.

 

Het hele palet van schuldsaneren tot (domweg) door blijven knokken is wat dat betreft al voorbij gekomen. Er zijn nogal wat stakeholders én personeel...

 

Waar komt de naam van een bank plots vandaan?

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar komt de naam van een bank plots vandaan?

Goed opgemerkt! Ik meende een naam gelezen te hebben (van de bank die vrijwel de hele binnenvaart financiert*) maar ik zie geen verwijzing, dus zal het mijn verbeelding geweest zijn. Heb de naam daarom ook in mijn reactie verwijderd.

 

Wow, er vaart voor honderden miljoenen aan schuldschepen door de delta. Dat maakt benieuwd naar de rente die zulke schippers betalen. Staat de bank voor de keuze: saneren en enorm veel afschrijven, of laten varen en een goeie rente incasseren. ::)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn persoonlijk advies is om te knokken tot je er duizelig van ziet.
Knokken doe je uit kracht, niet uit zwakte. Ik maak uit de verhalen op dat de grens van incasseren al is gepasseerd. Dan maakt dan ook niet meer uit wat de Bank of Accountant zegt. Als de ondernemer er zelf niet meer in geloofd en de energie om te knokken ontbreekt, dan kan de situatie alleen nog maar erger en zwaarder worden ... dat moet een Bank zich ook realiseren. Het is de coach die de bokser verteld ... tot hier en niet verder.

 

De vraag is of die tienduizend euro winst van het afgelopen jaar eenmalig is, of structureel over meerdere jaren. Mocht het structureel zijn, dan verdien je als schoonmaker, met een emmer en een dweil, veel meer en met veel minder zorgen.

 

Ik schaar mij achter het advies van Highio ... Jouw partner heeft een objectief en onafhankelijk adviseur nodig.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedenk één ding goed: de bank handelt alleen voor eigenbelang, en bekommert zich geen minuut om jouw belang.

 

Door veel reparaties en pech aan boord hebben de rekeningen zich al torenhoog opgestapeld. nieuwe taxatie was verre van gunstig want die staat wederom nog gelijk aan alle schuld die er nog op zit. Volgens de taxateur worden schepen van voor 2000 bijna niet meer gefinancieerd dus op een normale manier verkopen zit er ook niet in.

 

Echter wil de bank tot onze verbazing nog wel financieren,

 

Door die voorlaatste zin mogen we dus concluderen, dat het schip voor nog wel wat op de balans staat, maar in feite onverkoopbaar is. Nog even doorvaren, en zolang mogelijk dan in ieder geval een (ik gok zomaar) forse rente betalen is voor de bank het beste alternatief om nog zoveel mogelijk uit deze verliesgevende zaak te peuren. Dát is het belang van de bank.

 

Ik zit te weinig in het dossier om echt een aanbeveling te geven, maar ga qua gevoel een eind met Cosara mee. Als dit lang aanhoudt, kun je beter eraan denken de stekker eruit te trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar komt de naam van een bank plots vandaan?

Goed opgemerkt! Ik meende een naam gelezen te hebben (van de bank die vrijwel de hele binnenvaart financiert*) maar ik zie geen verwijzing, dus zal het mijn verbeelding geweest zijn. Heb de naam daarom ook in mijn reactie verwijderd.

 

Wow, er vaart voor honderden miljoenen aan schuldschepen door de delta. Dat maakt benieuwd naar de rente die zulke schippers betalen. Staat de bank voor de keuze: saneren en enorm veel afschrijven, of laten varen en een goeie rente incasseren. ::)

 

 

 

Laten we zeggen de laagste rente die wij konden krijgen was 3,6 de hoogste waarvan ik weet staat op de 8,5 procent.

Denk dat ik niet lieg als er door gegoochel met cijfers (want die zijn makkelijk te manipuleren) als de halve vloot zo goed als op sterven na dood is. Maar dat is wel een aanname van wat ik zie rondom ons heen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is maar een heel traag proces in de scheepvaart. Deze schipper had het al over een bank die 'eigenlijk niet meer investeert in schepen van voor 2000". Dat is dus nu al 16 jaar, die schepen varen nog prima rond, alleen zijn nu wat verouderd. Als er dus in een dergelijke markt overcapaciteit is, blijft die een fors aantal jaren bestaan.

De gehele transportsector danst natuurlijk heel er op de golven (pun intended) van de economie, dat zou dus juist nu weer langzaam wat aan beginnen te trekken. Het wegvervoer merkt dat al wat.

Qua modaliteit heb je dan nog de concurrentie van de treinvracht, aantrekken van de economie kan ook daar naar toe verschuiven.

 

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij was er een soort beurtsysteem bij de binnenschippers, waarbij de eerstvolgende schipper de vracht 'kreeg', wat de interne concurrentie danig voorkwam.

Dat is destijds weggevallen, en sindsdien kwamen de prijzen onder druk en is het lastiger je boterham erin te verdienen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaan de prijzen niet omhoog als de overcapaciteit wegvalt? Dan is het spel eigenlijk last bank standing....

Wat is wijsheid ... halverwege het parcours van de fiets stappen of vlak voor de finish met een doffe klap op het afvalt belanden.

 

Zo positief is de Bank, in z'n eigen visie over de binnenvaart, nu ook weer niet.

 

"Overcapaciteit en prijsdruk blijven, ondanks de huidige goede performance, in de binnenvaart een prominent risico."

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede, relevante link!

Even daarboven staat hoe die bank tegen de (vermeende) overapaciteit aankijkt:

Overcapaciteit lijkt opgelost, maar waakzaamheid is nodig

Een sterke terugval in de vervoersvraag viel enkele jaren geleden samen met de uitloop van een investeringsgolf, met als gevolg een structurele overcapaciteit. Voor het eerst sinds de crisis zien we in 2015 dat aanbod en vraag matchen en er zelfs een tekort dreigt in perioden van laag water. De tarieven zijn momenteel hoger dan ze in jaren zijn geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Voor het eerst sinds de crisis zien we in 2015 dat aanbod en vraag matchen en er zelfs een tekort dreigt in perioden van laag water."

 

Zonder water vaart er helemaal niets. Zo krijgt het woord tekort een dubbele betekenis 8)

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Waneer je als bank met een vloot zit die grotendeels onder water vaart, dan maak je waarschijnlijk een scenario. Alles saneren is een strop van enorme omvang (honderden miljoenen?) die na de vastgoedfiasco's niet goed te praten is. Dan is duikboot-financiering een alternatief, rekenend op/hopend op toekomstig herstel.

 

De boerenstand krijgt in slechte tijden ook hulp uit allerlei hoeken. Zelfs de banken zijn geholpen. Kan dat met de binnenvaart niet ook? Staat dat op de politieke agenda?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Waneer je als bank met een vloot zit die grotendeels onder water vaart, dan maak je waarschijnlijk een scenario. Alles saneren is een strop van enorme omvang (honderden miljoenen?) die na de vastgoedfiasco's niet goed te praten is. Dan is duikboot-financiering een alternatief, rekenend op/hopend op toekomstig herstel.

 

De boerenstand krijgt in slechte tijden ook hulp uit allerlei hoeken. Zelfs de banken zijn geholpen. Kan dat met de binnenvaart niet ook? Staat dat op de politieke agenda?

 

Banken komen momenteel handen tekort.

 

Problemen met veehouders die zwaar onder water staan, problemen in de glastuinbouw die nog niet geheel opgelost zijn, derivaten ligt nog op het bordje, liborfraude speelt nog op civiel- en strafrechterlijk gebied, een vloot die meer onder dan boven water vaart (zie in deze context Baltic Dry Index), MKB-er die blijven omvallen met als recent voorbeeld Scheer en Foppen en Basel regels die o.a. spelen op het gebied van verhoging eigen vermogen, opmars

Fintech, invoering systeem negatieve rente en nog tig zaken die even belangrijk of belangrijker zijn. Oh bijna vergeten... het regelen van hypotheken binnen een week.

 

Politiek is bezig met Brexit... even geen tijd momenteel :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Staat dat op de politieke agenda?
Nee, dat staat niet op de politieke agenda.

 

Voor wie graag wat droge informatie tot zich wil nemen, zie:

Marktobservatie van de Europese Binnenvaart - kw1 2016

en

Vooruitzichten voor 2016

 

Dat wordt voor velen nog lange tijd droog brood eten.

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 248 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept