• 0

Geld lenen aan eigen VOF

Hallo,

 

De situatie:

samen met een vriend wil ik een VOF oprichten. Stel we hebben 30.000 euro aan startkapitaal nodig. Ik kan de helft inbrengen als lening van mijn ouder, mijn compagnon hoeft dit niet te lenen en kan dit zo inbrengen.

 

Graag zou ik de rente van mijn lening kunnen aftrekken binnen de vof (en dus niet als prive-persoon de lening aangaan en het als storting in de VOF inbrengen).

 

Het probleem

Echter heeft mijn compagnon een punt dat wanneer het bedrijf toch veel slechter draait dan verwacht (faillissement) hij mede-verantwoordelijk is voor het terugbetalen van de lening aan mijn ouders, terwijl hij sowieso naar zijn gestorte geld kan fluiten en ik daar geen verantwoordelijkheid voor terugbetaling voor draag.

 

Oplossing?

Wat is hier een goede oplossing voor? Wat mij erg logisch lijkt is dat mijn compagnon het als lening aan de VOF inbrengt. Wat ik op de verschillende plekken zie is dat dit niet mag - maar dit vind ik raar. Wat maakt het uit of je het geld van een 3e partij leent of van jezelf? Ik kan namelijk best geld lenen aan mijzelf, boekhoudkundig kan ik dit gewoon opschrijven - waarom zou dit goed boekhouden in de weg staan? Ook is het een belangrijk argument dat we anders de financiering en verantwoordelijkheid niet netjes 50/50 kunnen delen.

 

De vragen

Waarom mag je geen geld lenen aan jezelf?

Welke wetshandhaver zal hier problemen gaan geven?

Wat is een andere goede oplossing voor dit dilemma?

 

De belastingdienst verwijst door naar notaris

Ik heb met de belastingdienst gebeld en zij geven aan dat zij hier niet over gaan en verwijzen naar de notaris. Dit is natuurlijk raar want het is een manier om minimaal belast geld uit een onderneming te halen - als het niet zou mogen om geld aan jezelf te lenen dan lijkt het mij dat de belastingdienst een van de eerste partijen is om er een stokje voor te steken.

 

Andere oplossingen?

Een andere oplossing zou zijn een BV waarbij deze constructie (geld aan jezelf lenen) sowieso is toegestaan. Echter hebben we een BV constructie qua aansprakelijkheid waarschijnlijk niet nodig en wilden we het oprichten van een BV nog een tijdje voorkomen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Datgene je schrijft klopt inderdaad.

 

Een oplossing?

 

Misschien kan de VOF ook geld lenen van de ouders van je beoogde vennoot. Tegen dezelfde voorwaarden/rente als de lening van jouw ouders.

 

En als zij (de ouders van je toekomstige vennoot) geen geld hebben kunnen zij dat dan lenen van jouw beoogde vennoot, in privé. En de voorwaarden moeten zij dan zelf maar bepalen want dat gaat jou niet aan lijkt mij.

 

Een beetje onorthodox misschien, maar dan is de inbreng van de beide vennoten gelijk. En dat is wel erg fijn voor een VOF!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie niet in hoe het geld lenen aan de eigen vof voorkomt dat hij aansprakelijk is voor de lening van jouw ouders. Je bent beide hoofdelijk aansprakelijk. Dus ook al heeft hij ook nog geld tegoed van de vof (of dat nu via eigen vermogen of via een lening is geregeld) dan nog kunnen je ouders het geld bij hem halen. Als er verder vervolgens geen geld is voor zijn lening dan is hij alsnog zijn geld kwijt en moet hij ook nog jouw ouders volledig betalen.

 

Je zal een leningovereenkomst met jouw ouders op moeten stellen. Misschien kan je hier een beperking in opnemen over de verantwoordelijkheid van de partner over het terug betalen indien zijn eigen vermogen hoger ligt dan die van jou. Let op dat de lening wel zakelijk blijft ivm aftrekbaarheid van de rente.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie niet in hoe het geld lenen aan de eigen vof voorkomt dat hij aansprakelijk is voor de lening van jouw ouders. Je bent beide hoofdelijk aansprakelijk. Dus ook al heeft hij ook nog geld tegoed van de vof (of dat nu via eigen vermogen of via een lening is geregeld) dan nog kunnen je ouders het geld bij hem halen. Als er verder vervolgens geen geld is voor zijn lening dan is hij alsnog zijn geld kwijt en moet hij ook nog jouw ouders volledig betalen.

Dat klopt maar we zijn dan samen eenzelfde bedrag verschuldigd aan hem dus dat kunnen we dan tegen elkaar wegstrepen. Of we samen nu beide leningen aflossen of beide alleen de eigen lening aflossen maakt natuurlijk niet uit.

 

Je zal een leningovereenkomst met jouw ouders op moeten stellen. Misschien kan je hier een beperking in opnemen over de verantwoordelijkheid van de partner over het terug betalen indien zijn eigen vermogen hoger ligt dan die van jou. Let op dat de lening wel zakelijk blijft ivm aftrekbaarheid van de rente.

 

Ondermijn je dan niet het hele idee van een VOF?

 

Wat ik in ieder geval nieuw geleerd heb is dat mijn ouders hoofdelijk aansprakelijk worden voor onze onderneming zodra zij investeren (http://www.ikwordzzper.nl/blogs/investeerder-aan-boord-halen-welke-structuur-is-da). En dat is iets, hoewel we maar beperkt risico lopen wat dat betreft, ze geen zin in hebben. We zullen dus naar een andere structuur moeten kijken.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt maar we zijn dan samen eenzelfde bedrag verschuldigd aan hem dus dat kunnen we dan tegen elkaar wegstrepen. Of we samen nu beide leningen aflossen of beide alleen de eigen lening aflossen maakt natuurlijk niet uit.

Alleen als er nog wat weg te strepen en af te lossen is. Je vriend loopt een verhoogd risico: als het fout gaat, is hij zijn eigen inbreng kwijt (jij niet, want je brengt niets in) en draait hij misschien op voor het aflossen van de volledige lening omdat hij hoofdelijk aansprakelijk is (en jij dan misschien niet, want van een kale kip kun je niets plukken). Dat jouw ouders de lening verstrekken, doet in dat plaatje niet ter zake.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

De VOF heeft een afgescheiden vermogen.

Het is juist de bedoeling VOF kapitaal te storten tot zekerheid voor Crediteuren van de VOF.

De kapitaalinbreng staat los van een privé schuld die jij aan je ouders hebt.

Je kan ook nog wel andere schulden hebben (studiefinanciering-huis/hypotheek).

Eigenlijk is voor de Inkomstenbelasting iedere vennoot zelfstandig ondernemer.

Of de rente voor jou een "zakelijke" kost is die je van de VOF winst kan aftrekken kan ik niet direct beantwoorden.

Dat kan je de notaris vragen of een belastingadviseur.

Laat wel een goede VOF maken, staan al genoeg voorbeelden op forum van VOF ellende bij uit elkaar gaan vennoten.

 

 

Lees het onderstaand maar eens, ook van notarissen :)

 

 

 

Vennootschap onder firma

 

https://www.notaris.nl/vennootschap-onder-firma

Bij de vennootschap onder firma (vof) wordt onderscheid gemaakt tussen het vennootschapsvermogen en de privévermogens van u en de andere firmanten. Het vennootschapsvermogen bestaat bij het begin van de vof uit het door de oprichters/firmanten bijeen gebrachte vermogen (inbreng). Dit vermogen kan later aangroeien door gemaakte winsten of verhoging van de inbreng.

 

Het vennootschapsvermogen wordt ook wel het afgescheiden vermogen van de vof genoemd, primair bedoeld voor de zakelijke schuldeisers. Tijdens het bestaan van de vennootschap kunnen de privéschuldeisers van u en de andere firmanten zich niet verhalen op het vennootschapsvermogen. De zakelijke schuldeisers kunnen echter wel aanspraak maken op de privévermogens van de firmanten, als het vennootschapsvermogen niet toereikend is.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

 

Misschien is een commanditaire Vennootschap nog een oplossing;

Je ouders zijn dan "Stille Vennoot" en hebben verder dan hun inbreng geen zeggenschap of risico.

Vraag dit de Notaris ook maar.

 

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/rechtsvorm/commanditaire_vennootschap_cv

 

Commanditaire vennootschap (cv)

 

Voor een cv gelden grotendeels dezelfde regels als voor een vof. Het verschil is dat een cv behalve de gewone vennoten (de 'beherende' vennoten) ook nog zogenoemde stille vennoten heeft. De stille vennoten brengen geld in de cv in, maar bemoeien zich niet met de verdere gang van zaken van de onderneming. Elke beherende vennoot die aan de eisen voldoet, geldt voor de inkomstenbelasting als ondernemer. Als hij voldoet aan het urencriterium, kan hij dus gebruikmaken van de speciale regelingen voor ondernemers. De stille vennoot is geen ondernemer, omdat hij niet rechtstreeks aansprakelijk is voor de schulden van de onderneming. De inkomsten van deze vennoot worden wel belast als 'winst uit onderneming' en hij komt ook in aanmerking voor ondernemingsfaciliteiten die te maken hebben met investeringen (willekeurige afschrijving en investeringsaftrek). Op de overige ondernemingsfaciliteiten heeft de stille vennoot geen recht.

 

Voor de btw is de cv als geheel ondernemer. De btw-regels zijn op de cv van toepassing. Als u namens de cv personeel in dienst neemt, krijgt de cv te maken met loonheffingen. Wilt u meer informatie over belastingheffing bij een cv? Bel dan de BelastingTelefoon.

 

De cv is geen rechtspersoon. Elke beherende vennoot is met zijn persoonlijke vermogen hoofdelijk aansprakelijk voor het geheel van de schulden van de cv De stille vennoten lopen het risico hun ingebrachte kapitaal te verliezen. Voor de schulden van de cv zijn zij alleen hoofdelijk aansprakelijk als zij zich toch bemoeien met de gang van zaken in de onderneming of als hun naam gebruikt wordt in de cv.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Je ziet soms dat firmanten een buitenvennootschappelijke balans hebben, omdat bepaalde vermogensbestanddelen buiten de gezamenlijke VOF blijven. Wellicht dat dit een oplossing zou kunnen wezen. In de VOF breng je dan jouw aandeel in als eigen vermogen en buitenvennootschappelijk heb je een deelneming in de VOF en een schuld aan je ouders. De rente trek je dan af in de buitenvennootschappelijke winst- en verliesrekening.

 

Link naar reactie
  • 0

Je ouders verstrekken een lening. Dat is wat anders dan dat ze investeerder worden. Ze zullen bij een juiste overeenkomst dus niet hoofdelijk aansprakelijk worden.

 

De oplossing van Erik lijkt me een goede oplossing. Jij gaat dan de lening bij je ouders aan en bent er dus verantwoordelijk voor. Leg dan wel goed vast dat je partner ook geld inlegt in de vof-overeenkomst.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.