• 0

Omloopsnelheid en in een bepaalde periode geen voorraad

Hi,

 

Wij leveren producten aan retailers. Elke maand gaan we bij de retailer langs op de voorraad in het schap op te nemen en een order te maken waarna de goederen binnen een week geleverd worden.

 

De retailer wil nu weten of de geleverde artikel binnen 6 maanden verkocht wordt.

Het kan echter zo zijn dat een artikel niet continu door ons geleverd wordt (om wat voor reden dan ook).

 

Het kan dus zijn dat aan het eind van maand 1, maand 2 en maand 3 de voorraad in de winkel 0 is maar dat er ook geen order geschreven wordt.

 

Dus:

Maand Aantal

v0 : 3

o1 : 5

v1 : 0

o2 : 0

v2 : 0

o3 : 0

v3 : 0

o4 : 6

v4 : 1

o5 : 5

v5 : 1

o6 : 2

v6 : 1

 

 

Ik zat te denken om de omloopsnelheid (verkocht aantal / gemiddelde voorraad) te berekenen, maar dan neem je ook de periodes mee waarin het artikel niet in de winkel ligt en ook niet geleverd is. Die periodes zou je volgens mij niet mee moeten nemen, maar alleen de periodes dat het artikel daadwerkelijk in de winkel lag.

 

Maak ik hier een denkfout?

 

Zou ik de doorlooptijd per periode moeten nemen en hiervan een gewogen gemiddelde moeten bepalen? Of hoe zou ik dit het beste kunnen aanvliegen?

 

Bedankt,

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je maakt geen denkfout. Zonder omloop geen omloopsnelheid, want als er niets op voorraad is, wordt er niets verkocht. Als er niets gebeurt, kun je niets meten, dus je kunt die maanden met dubbele 0'en als uitbijters negeren.

 

Maar je kijkt daarmee slechts naar de helft van het probleem: wanneer overtreft het aanbod (voorraad) de vraag (orders). Je mist het omgekeerde geval, dat even belangrijk is voor het optimaliseren van voorraadniveaus: wanneer overtreft de vraag het aanbod. Hoe vaak moet je "nee" verkopen dus en hoe vaak laat je daardoor omzet liggen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

Maar zou dat betekenen dat ik de omloopsnelheid per periode moet berekenen en daarvan het gemiddelde nemen?

 

Dus

 

Omloopsnelheid 1: 5,3

Omloopsnelheid 4: 10

Omloopsnelheid 5: 5

Omloopsnelheid 6: 2

 

Gemiddelde omloopsnelheid: 5,58

 

 

Punt is, als ik dat afzet tegen een omloopsnelheid over alle periodes:

Gemiddelde voorraad: 2

Verkocht: 20

-> Omloopsnelheid van 10

 

Dan is de laatste omloopsnelheid hoger. Ik begrijp niet echt wat ik dan met elkaar vergelijk.

 

Goed punt van je met betrekking tot hoe vaak je "nee" moet verkopen. Dank daarvoor!

Link naar reactie
  • 0

Klopt, wat ward zegt, de nullen vergeten.

Gezien de cijfertjes die je meegeeft (simpel voorbeeldje??) is het een seizoensproduct?

Vanuit de retailer gezien zou je best wat moeite kunnen doen het product nog door het verjoopkanaal heen te pushen. Dat er geen orders komen vanuit de detailhandel hoeft niet altijd te betekenen dat er

ook helemaal geen vraag is. (al kan er ook iets aan de hand zijn van anders inrichten van schapruimte etc.).

Maar in dat geval is de TS-vraag weer helder: nee, in de winter ligt zonnebrandcreme niet in de schappen, de voorraad wordt nul, en die maanden neem je niet mee in de berekeningen van logistieke parameters.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet echt wat ik dan met elkaar vergelijk.

Appels met peren, vermoedelijk.

 

We kunnen er wat statistiek tegenaan gooien. Als steekproeven (de maanden) sterk afwijken van het gemiddelde van de totale populatie (een jaar), is dat een teken dat je er geen betrouwbare uitspraak over kunt doen. Grote variatie in een getallenreeks geeft een hoge standaarddeviatie.

 

Als de getallen in je voorbeelden niet fictief zijn, vermoed ik dat je sowieso te weinig observaties hebt om überhaupt een statistisch betrouwbare uitspraak te doen. Als een autodealer in mei 3 auto's verkoopt van een bepaald type en in juni 2 auto's, zou ik niet durven voorspellen dat het in juli dan waarschijnlijk gemiddeld 2½ auto's zullen worden. Het kunnen er evengoed 10 zijn. Of 0.

 

Zoals realist terecht opmerkt, zouden dat seizoensinvloeden kunnen zijn: je kunt op basis van de verkoop van zonnebrandcrème in de zomer niet de omloopsnelheid van zonnebrandcrème in de winter bepalen — en in wintersportgebieden is dat misschien zelfs precies andersom.

 

Als je 2 stuks op voorraad hebt en 1 stuk verkoopt, is de omloopsnelheid als percentage of verhoudingsgetal hetzelfde als wanneer je uit een voorraad van 200 stuks 100 stuks verkoopt. Het is alleen een getal van een geheel andere orde van grootte: je moet het dus wegen met aantallen.

 

Meer in het algemeen kun je het beter nog wegen naar totale inkoopkosten voor het beslag dat daarmee op het werkkapitaal wordt gelegd: 10 artikelen van € 1 te veel op voorraad hebben is minder erg dan 3 artikelen van € 50 te veel op voorraad.

 

Maar terug naar de oorspronkelijke vraag: de retailer vroeg naar de omloopsnelheid per halfjaar, dus reken dan de omloopsnelheid voor perioden van zes maanden door, niet die per maand en evenmin die per jaar.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Je berekent zogenaamde ongewogen gemiddelden.

Alles telt even zwaar en dat is natuurlijk niet zo.

Verkoopaantallen en voorraden wijken af in grootte.

Als je dan over het totaal de omloopsnelheid berekend komt een ander waarde uit.

Voorbeeld;

 

Art A voorraad 10 verkoop 20 omloopsnelheid 2

Art b voorraad 1000 verkoop 1500 omloopsnelheid 1,5

Totaal voorraad 1010 verkoop 1520 omloopsnelheid 1.5

 

 

of je houdt geen rekening met voorraadverloop.

Je koopt ineens een partij in en dan neemt de voorraad langzaam af waardoor omloopsnelheid per maand schijnt te stijgen.

 

Waarschijnlijk hebben de artikelen met de grootste aantallen omzetsnelheid 10

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.