• 0

online boekhoudsoftware

Hallo allemaal,

 

Ik ben een klein MKB-er/ZZP-er. Ben al jaren overtuigt dat het boekhouden digitaal en online in de toekomst standaard wordt. Toch merk ik bij veel administratie kantoren nog terughoudendheid, bij de grotere kantoren is het proces van digitaliseren al helemaal achter de rug.

Mijn eigen boekhouder werkt nog op de traditionele manier, dus alles afdrukken en in mappen naar het kantoor brengen daar wordt alles ingeklopt en verwerkt in Unit4

Ik heb de gids boekhoudsoftware 2016 door gespit en wil nu kiezen voor unit4 online i.c.m. basecone.

Mijn vraag is nu:door wie kan ik het beste de inrichting van het online pakket (instellingen en overzetten van stamgegevens) laten uitvoeren? Door de boekhouder die zich nog helemaal moet inrichten in het digitaliseren of door de software leverancier die al de mogelijkheden van het programma kent, of de stamgegevens overzetten en zelf al de instellingen doorlopen wat zeker meer tijd vraagt, dit zie ik niet als een probleem.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb de gids boekhoudsoftware 2016 door gespit en wil nu kiezen voor unit4 online i.c.m. basecone ... door wie kan ik het beste de inrichting van het online pakket (instellingen en overzetten van stamgegevens) laten uitvoeren?
Een auto koop je zonder chauffeur en zal je zelf achter het stuur moeten kruipen ... zo gaat dat ook met de aankoop van een boekhoudprogramma.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is nu:door wie kan ik het beste de inrichting van het online pakket (instellingen en overzetten van stamgegevens) laten uitvoeren?

Het ligt er helemaal aan hoeveel tijd en zin je er in hebt. En of je er een beetje handigheid in hebt. Je kunt het dus zelf (proberen te) doen, maar je moet dan wel een beetje weten waar je mee bezig bent. :)

 

Ik heb bij een concullega wel gezien dat die een (kleine) accountant had die al meer dan 10 jaar hetzelfde programma gebruikte (Davilex) op een laptop van dezelfde leeftijd! (met alle risico's van dien) Het nadeel was natuurlijk dat de ondernemer zelf totaal geen real-time inzicht in de cijfers had en die accountant veel moeite had met het verstrekken van uitdraaien van de boekhouding.

 

In dit geval heb ik toen toch wel met klem aangeraden om over te stappen naar de online versie (Davilex Online). Omdat de accountant in mijn geval niet bepaald mee wilde werken, was er niet zo veel andere keus dan de nieuwe boekhouding zelf in te richten. Maar dat ging op zich prima. Als je namelijk een template van de oude boekhouding hebt, kun je meestal de boel redelijk op dezelfde wijze inrichten in de online versie. Verder moet je dan alleen goed opletten dat je de beginbalans van het nieuwe jaar aan laat sluiten op het de eindbalans van de oude versie (en dat kan soms een tijdje duren voordat die eindbalans definitief is vast te stellen - dat is meestal bij de belastingaangifte).

 

Het voordeel kan zijn dat je daarna veel sneller inzicht hebt in je eigen gegevens (even inloggen en klaar). Maar dat hangt uiteraard ook weer af van hoe snel alle gegevens telkens worden ingeklopt.

 

Persoonlijk merk ik trouwens dat het 'inrichten' van de boekhouding geen statisch, eenmalig proces hoeft te zijn. Ook gaandeweg je onderneming kan het zijn dat je besluit om bepaalde zaken anders op te splitsen of te benoemen. Of om de grootboeknummers hier een daar logischer nummers te geven. Dat moet je natuurlijk ook weer niet al te lichthartig doen, maar bij een online boekhoudpakket heb je in ieder geval daar zelf nog enige controle over.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je boekhouder al met unit 4 werkt dan kan je die administratie (inclusief alle stamgegevens) gewoon in Unit 4 online plaatsen. Dat is 10 minuten werk.

De boekhouder kiest de optie " veiligstellen" er wordt dan een back-up gemaakt. Vervolgens kan jij (of hij) de back-up in unit 4 online terugzetten via de optie " terug plaatsen"

Het maakt niet uit dat je boekhouder een lokaal pakket gebruikt. Het online pakket is precies hetzelfde pakket.

 

Unit 4 is opzich een prima pakket maar voor ondernemers die geen verstand hebben van boekhouden soms te lastig. Er wordt veel met vaktermen gewerkt en de financiële overzichten zijn voor ondernemers niet altijd makkelijk te lezen. Als boekhouder vind ik het zelf wel een fijn pakket om mee te werken.

 

Basecone werkt op zich ook prima maar verwacht niet mega veel tijdswinst. Je moet alsnog alle facturen controlere en goedkeuren. Wel is het fijn dat je bij elke boeking dan meteen de factuur erbij hebt. Zorg dat je eerst de administratie in unit 4 online zet en maak dan pas een Basecone account aan. Alle wordt dan meteen juist van Unit 4 Online overgenomen.

 

Ook is unit 4 online prijziger dan sommige andere paketten maar het ligt er net aan wat voor onderneming je hebt of dat de moeite waard is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Volgens mij kies je Unit 4 omdat je boekhouder dat heeft.

Maar als kleine ZZP'er ben je misschien meer geholpen met een echt internet boekhoudpakket tegen lagere kosten zoals Easy software, twinfield of moneymonk.

Vraag de pakket leverancier wat hij nodig heeft om vanuit Unit 4 de data in te laden in zijn pakket.

Vaak kan uit Unit 4 een exportfile worden gemaakt en dan geïmporteerd waarin je maar wil.

Het zou helpen als je een beetje zou vermelden om hoeveel data en mutaties het gaat.

Inkoopfactren/Verkoopfacturen?Bank en kasmutaties.

Aantal Debiteuren/Crediteuren/Artikelengrootboekrekeningen.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor jullie snel reactie.

Zover ik het kan beoordelen blijkt unit4 online niet het meest gebruiksvriendelijk voor de gebruiker, ik kies hier inderdaad voor omdat mijn boekhouder dit heeft. Mijn mutatie grootboek overzicht bestaat toch uit 30 pagina's.

De prijs kan ik mee leven, ik vind het uitprinten van digitale facturen om daarna weer in te voeren in een programma behoorlijk zinloos. Ik bespaar alleen maar de goedkope uren van de inklop kracht bij het boekhoud kantoor.

Meer voordeel haal ik uit een dashboard overzicht waar ik de actuele stand van zaken kan inzien.

Heeft hier iemand ervaring RGS te koppelen aan boekhoud software?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je deze vragen eigenlijk al wel bij je boekhouder weggelegd? Wie weet werken ze wel met meerdere paketten zonder dat jij dat weet?

30 paginas grootboekmutaties is op zich niet zo veel. Bekijk dus wel even of de extra kosten van het pakket de vermindering van kosten van de boekhouder waard zijn. Mocht je de aangifte ib nog wel door de boekhouder laten doen dan zal hij nog wel tijd rekenen voor het controleren/corrigeren van de boekhouding die jij gevoerd hebt. Uiteraard is het wel een voordeel dat je gewoon regelmatig je boekhouding bij gewerkt hebt ipv bijvoorbeeld 1 keer per kwartaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben volledig digitaal met exact online, enige papier wat ik heb zijn wat overeenkomsten en een aandelen register. En inrichten zat er bij mij allemaal bij, ik betaal daar een vast bedrag per maand voor.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.