• 0

loondienst van werk BV of holding oprichten en management fee sturen

Casus is alsvolgt

 

Ik kan een 15% belang in een BV verkrijgen Ik zit me een paar dingen af te vragen hoe ik dit het beste kan opzetten.

 

Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn (als er meer of een betere is, let me know)

- aandelen gewoon op mijzelf als prive persoon zetten en in loondienst van de BV treden.

- Beheer BV oprichten en daar de aandelen inzetten en dan management fee sturen aan de werk BV.

 

Naast de aandelen kan ik ook voor werkzaamheden te verrichtten een kleine fixed fee (45k) krijgen per jaar. dus of in loondienst (ik neem an met werknemersverzekering etc dan) of een management fee vanuit de beheer BV sturen. In deze laatste situatie moet ik denk ik mijzelf wel gaan verlonen uit de beheer bv voor DGA salaris. Eerste wat me dan te binnenschiet is dat ik BTW afdraag, en als ik me dan uit beheer bv moet verlonen is deze optie dus slechter? ?

 

Hoop dat ik het een beete duidelijk heb kunnen verwoorden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi,

 

15% is een minderheidsbelang. Heb je zelf de keuze hoe je het gaat doen?

Het gebruikelijk loon dga is € 44.000. Ga je dit als loon krijgen ?

Dit is dus zonder sociale lasten en ziektekosten-,pensioen- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.

Ook geen reis-, auto- en overige kosten.

Wordt er eventueel nog dividend uitgekeerd in de toekomst?

Hoe lang blijf je 15% aandeelhouder?

Dividenden van BV naar BV en winst op verkoop op aandelen binnen een BV vallen binnen de deelnemingsvrijstelling in privé is dat box 2 belast.

In een eigen BV kun je eventueel je pensioen in eigen beheer opbouwen.

Als je een management fee wil berekenen moet je wel een goed contract hebben!

Hoe verwerk je ziekte in je fee?

Ben je liever toch niet verzekerd voor werkloosheid? Met 15% kun je altijd nog ontslagen worden?

Dit is allemaal zo specifiek dat je een uurtje met een accountant of belastingadviseur zou moeten praten.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb de keuze hoe ik dit wil gaan doen. ik kan ofwel bruto 45k per jaar in loondiesnt krijgen. of 45k factureren via management overeenkomst. In Loondienst worden dan inderdaad de sociale lasten, werkgeversgedeelte ziektekosten gedragen door de werk BV. Als ik voor de man. fee optie ga, dan facureer ik 1/12 deel van 45k per maand, maar hierover moet de holding dan de BTW afdragen. En dan heb ik denk ik de plicht om mijzelf te verlonen uit de holding? maar met de afdracht van de BTW hou je geen 45k meer over in de BV. Dus als je je zelf dan moet verlonen (dit moet toch van de BD? dan betaal ikzelf de premies? en dus hou ik zelf prive minder over? Of kan ik dit geld opsparen in de BV en dus gene salaris ana mijzelf uitkeren? (ben bang dat de BD dit niet goed vind)

 

Het plan is er om dividend in de toekomt uit te keren. maar dit zullen met 15% belang geen hoge bedragen zijn op korte termijn. eerder paar duizend dan tien duizenden.

 

Link naar reactie
  • 1
In Loondienst worden dan inderdaad de sociale lasten, werkgeversgedeelte ziektekosten gedragen door de werk BV.

Bij managementfee grotendeels ook: je bent minderheidsaandeelhouder, dus moet de werkmij (en niet jouw holding!) de werkgeverspremies WW en WGA afdragen over het door jou in de holding te verlonen salaris.

En over dat salaris draagt jouw holding de loonheffing en werkgeversdeel ziektekosten af

 

Als ik voor de man. fee optie ga, dan facureer ik 1/12 deel van 45k per maand, maar hierover moet de holding dan de BTW afdragen.

Nou en? Jij draagt het af, maar de BTW wordt betaald door de werkmij. Er van uitgaande dat de werkmij BTW kan verrekenen zijn het geen kosten, en is BTW dus ook geen onderdeel van de 45K, maar komt het er bovenop

 

Kan de werkmij geen BTW verrekenen, dan is werken met managementfee sowieso onzinnig (want zwaar kostenverhogend door 21% niet verrekenbare BTW voor niet fiscale eenheden)

 

En dan heb ik denk ik de plicht om mijzelf te verlonen uit de holding?

Je hebt de plicht om jezelf minimaal EUR 44.000 salaris toe te kennen en daarover loonheffing en werkgeversdeel ziektekosten te betalen

Je hebt niet de plicht om jezelf netto salaris uit te keren: dat mag je dus ook achterwege laten, zolang je de belasting en ziektekostenpremies maar betaalt!

 

maar met de afdracht van de BTW hou je geen 45k meer over in de BV.
Aanname: de 45K is ex BTW

 

Dus als je je zelf dan moet verlonen (dit moet toch van de BD? dan betaal ikzelf de premies?
Alleen premie Ziektekosten, en de loonheffing uiteraard

 

en dus hou ik zelf prive minder over?
ten opzichte van loondienst? Bij dit soort bedragen zeer waarschijnlijk wel ja: je moet het hele bedrag al verlonen, en je betaalt niet alleen werkgeversdeel ziektekosten maar moet ook zelf zorgdragen voor loondoorbetaling de eerste 2 jaar (want doorbetaling managementfee bij ziekte zal vast niet 2 jaar gegarandeerd worden). En jouw holding zal ook de loonaangifte zelf moeten doen: ook daar zijn kosten aan verbonden

 

Of kan ik dit geld opsparen in de BV en dus gene salaris ana mijzelf uitkeren?

Je hoeft het netto salaris niet uit te keren, dat vindt de BD prima, maar ten opzichte van in loondienst bij de werkmij is het - bij deze fee - vrij onzinnig

 

In een eigen BV kun je eventueel je pensioen in eigen beheer opbouwen.

Niemand (*) gaat nu nog eigen beheer optuigen: de hele regeling wordt binnenkort afgeschaft

 

(*)= behalve hele lepe slimmeriken die nu juist wel eigen beheer optuigen om wellicht een eenmalig fiscaal voordeel te halen bij de fiscale afkoopregeling. Erg speculatief, raad ik af, al was het alleen maar vanwege de benodigde advieskosten, die je niet terugverdient.

 

 

Conclusie en mijn advies

Als je nu geen hogere management fee kunt bedingen, gaat je volledig fee op aan salaris, en heb je je sociale zekerheid (loondoorbetaling bij ziekte) slechter geregeld dan als werknemer, en zul je ook nog eens kosten moeten maken voor loonheffing

 

Ga of blijf bij deze fee voorlopig lekker in loondienst bij de werkmij: minder lasten, en je loondoorbetaling bij ziekte en je loonheffing is gewoon geregeld

 

Tot slot:

 

Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn (als er meer of een betere is, let me know)

- aandelen gewoon op mijzelf als prive persoon zetten en in loondienst van de BV treden.

- Beheer BV oprichten en daar de aandelen inzetten en dan management fee sturen aan de werk BV

.

 

Ja, er is een betere mogelijkheid!

- beheer BV oprichten, daar de aandelen inzetten en voorlopig in loondienst van de werkmij gaan.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.