• 0

Dropshipping organiseren [i.p.v. handmatig naar digitaliseren]

Dag leden,

 

Na heel wat lezen, zeker van "member123" die actief bezig is met dropshipping toch hier even mijn situatie, problemen en vragen.

 

Huidige situatie: We hebben momenteel 2 verkoopskanalen en willen dit uitbreiden met een derde.

- We hebben voor ons eigen merk een webshop lopen op prestashop.

- We doen voor ons eigen merk aan dropshipping voor andere webshops.

Uitbreiding:

- Dropshipping voor andere merken (white label).

 

 

De webshop draait goed, ik bedoel hiermee dat er automatische een factuur en verzendetiket wordt aangemaakt, de klant steeds op de hoogte is van de verwerking van zijn bestelling, waardoor er nog enkel moet ingepakt worden. Jeej :) Maar nu...

De dropshipping gebeurt nog vreselijk handmatig. De bestelbonnen van andere webshops komen per mail binnen en worden handmatig verwerkt => handmatig verzend etiket aanmaken. Buiten dat dit verschrikkelijk veel werk is, is er momenteel ook geen communicatie naar de andere webshops en ontvangt de klant (van de andere webshops) geen Track&trace nummer.

 

Doordat de bestellingen iets te veel worden om handmatig te verwerken, maar vooral door de uitbreiding dat we white label willen gaan verzenden (voor andere merken) moeten alle partijen steeds op de hoogte zijn van de status van een bestelling.

 

De vraag is heel algemeen: Hoe kun je dropshipping organiseren? Welke partners heb je hier voor nodig? ERP systeem zoals odoo nodig? of CSV bestanden opvragen van de orders en deze op een bepaalde manier eenvoudig verwerken?

 

Alvast bedankt! Hoop dat ik geen vraag gesteld heb die hier al meermaals is beantwoord. Ik geef geen specifieke namen en dergelijke om relatief anoniem te blijven (schaamte van slechte organisatie).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

In deze situatie zou ik zo dicht mogelijk bij PrestaShop blijven. Geef de webwinkels een klantaccount in een aparte klantgroep en stel de boel zó in dat ze meerdere verzendadressen kunnen opgeven. Zo zitten hun orders dan in het systeem dat al goed loopt en moeten zij de data inkloppen, niet jij.

 

Het theoretische ideaal is een RESTful API waarmee je orders kunt laten "inschieten" met JSON of XML. Uit ervaring (wij dropshippen ook) weet ik dat dit niet werkt: je moet tientallen verschillende webwinkels met bijna evenveel verschillende webwinkelplatforms aansluiten. Slechts een enkeling is bereid zo'n API te gebruiken en daarvoor in de eigen software te investeren; de meerderheid doet liever alles per e-mail.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp eerder dat topic starter inderdaad fulfilment partner zonder systeem is voor externe webshops, maar dat kan ik verkeerd lezen. Orderverwerking, financiële afhandeling en retourlogistiek lijkt me een drama als dat allemaal handmatig moet gebeuren.

 

Automatische statusberichten die je nu ook waarschijnlijk al verstuurt, kun je vanuit eigen systemen wel vrij gemakkelijk van een tweede of derde geadresseerde voorzien. Dan stuur je in ieder geval wel informatie uit. Hoe dat dan praktisch moet met afzenderadressen in geval van whitelabel is weer een nieuw vraagstuk. Naadloze communicatie naar eindklanten toe?

 

Misschien iemand ervaring met de dropshipmogelijkheden van diverse PS modules?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het ligt een beetje aan het aantal klanten e.d. denk ik. Meest ideale voor je klanten is een API natuurlijk met dan plugins beschikbaar voor de meest bekende webshop pakketten. Echter de server side API laten bouwen en bijbehorende plugins is natuurlijk erg kostbaar. Dan heb je wel heel wat klanten nodig om dat er uit te halen. Het is echter wel een geweldige investering in de schaalbaarheid van je bedrijf.

 

Goedkoper is, wat ik ook wel eens zie. Dat je werkt met CSV via FTP. Dat is goedkoper te implementeren door een ontwikkelaar. Voor je klanten is dit ook goedkoop om te implementeren. Als ze het niet zelf kunnen, is het geen duur iets om te laten programmeren.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp eerder dat topic starter inderdaad fulfilment partner zonder systeem is voor externe webshops, maar dat kan ik verkeerd lezen. Orderverwerking, financiële afhandeling en retourlogistiek lijkt me een drama als dat allemaal handmatig moet gebeuren.

 

Dat klopt waardoor ik er dringend iets probeer aan te doen ;)

 

In deze situatie zou ik zo dicht mogelijk bij PrestaShop blijven. Geef de webwinkels een klantaccount in een aparte klantgroep en stel de boel zó in dat ze meerdere verzendadressen kunnen opgeven. Zo zitten hun orders dan in het systeem dat al goed loopt en moeten zij de data inkloppen, niet jij.

 

Hier was ik ook al mee aan het testen, maar heeft vele nadelen zoals een moeilijk check-out proces (voor elke bestelling dat ze hebben binnen gekregen) + Ze krijgen dan een factuur per bestelling i.p.v. één maandelijkse factuur => geen mogelijkheid

+ is dit geen oplossing voor het white label

 

Het theoretische ideaal is een RESTful API waarmee je orders kunt laten "inschieten" met JSON of XML. Uit ervaring (wij dropshippen ook) weet ik dat dit niet werkt: je moet tientallen verschillende webwinkels met bijna evenveel verschillende webwinkelplatforms aansluiten. Slechts een enkeling is bereid zo'n API te gebruiken en daarvoor in de eigen software te investeren; de meerderheid doet liever alles per e-mail.

 

Dit is zeker ook bij onze klanten, ze zouden het nooit de moeite vinden om te investeren in een een API integratie, bij de white label klanten is dit totaal anders en zal dit waarschijnlijk wel zijn.

@ward: Hoe organiseer jij die e-mails dan efficiënt?

 

I.p.v zelf integratie mogelijkheden te bouwen voor al de verschillende webshopplatformen en ERP systemen, bieden bepaalde softwarepartners dit dan niet aan? We zouden intern ook wat wijzigingen willen aanbrengen zodat de orderverwerking met minder fouten loopt en efficiënter gaat. Wordt dit niet standaard geleverd door bepaalde partners?

 

Kort gezegd willen we een webshop, een integratiemogelijkheid aanbieden (voor white label) en efficiënt orders kunnen verwerken voor andere webshops (die bv per mail binnenkomen).

 

Doordat ik ook maar juist een ondernemer ben met een goed draaiende webshop en groeiend product zoek ik eerder naar een totale software en hardware oplossing i.p.v. verder boeren met het huidige systeem (prestashop) en hier integratiemodules voor ontwikkelen waar we uiteindelijk telkens mee tekort gaan schieten en achter lopen op eventuele concurrenten. Bij deze verduidelijking nog meerdere suggesties? Alvast bedankt voor de interessante antwoorden!

Link naar reactie
  • 0

@ward: Hoe organiseer jij die e-mails dan efficiënt?

Met een hiërarchische directorystructuur met de indeling /jaar/maand/dag/, dus bijvoorbeeld alle orders van vandaag zitten in de subdirectory /2016/06/16/.

 

Wij hebben een soort gescheiden document- en datastroom. In stappen:

 

1. Van webwinkels ontvangen wij per e-mail een PDF met pakbon of factuur voor de koper. Daaruit nemen we de adres- en ordergegevens over in onze backoffice.

 

2. Deze data gaan meerdere keren per dag als CSV naar de fulfilment, inclusief de PDF's.

 

3. De CSV-data worden gebruikt voor het orderpicken met EAN-barcodescanner en het printen van de PostNL-adresetiketten via ParcelWare.

 

4. De PDF-pakbonnen of -facturen worden geprint en vervolgens aan de inpaktafel gebruikt om te controleren of de order compleet is. Pick & pack zijn zo gescheiden.

 

5. Is alles okay, dan gaat de print van de PDF in de doos. Tape eromheen, adressticker erop en op de rolcontainer.

 

6. Bij het aanmaken van de zending via ParcelWare gaat de 3S-code terug in ons eigen CSV-bestand. Dat ontvangen we retour en importeren we; daarna ontvangen de webwinkels automatisch per e-mail de 3S-codes en links voor de Track & Trace van PostNL.

 

Alles bij elkaar een paar minuten werk, dus we proberen dat in batches te doen. Niet de hele dag één voor één die orders afhandelen, want dan wordt iedereen daar horendol van.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Ward! Hier ben ik iets mee!

 

1. Van webwinkels ontvangen wij per e-mail een PDF met pakbon of factuur voor de koper. Daaruit nemen we de adres- en ordergegevens over in onze backoffice.

 

Nog een extra vraagje hierover: Hoe nemen jullie de adres en ordergegevens over van de verschillende pakbonnen/facturen? Wij krijgen van elke webshop een ander soort pakbon, met de gegevens telkens op een andere locatie waardoor dit uitlezen niet zo automatische lukt.

Link naar reactie
  • 0

Nog een extra vraagje hierover: Hoe nemen jullie de adres en ordergegevens over van de verschillende pakbonnen/facturen? Wij krijgen van elke webshop een ander soort pakbon, met de gegevens telkens op een andere locatie waardoor dit uitlezen niet zo automatische lukt.

Kopiëren en plakken met Ctrl+C en Ctrl+V.

 

Linksom of rechtsom is het vooral een kwestie van tijd: voer je zelf de order in of laat je de klant dat doen. Wij hebben gekozen om het zelf te doen om drie redenen:

 

• adressen zijn vrij vaak onjuist of onvolledig (1 op de 20 schat ik);

• er worden vaak uitverkochte artikelen verkocht (ook ongeveer 1 op de 20);

• als we dan toch alles moeten controleren, kunnen we het evengoed zelf doen.

 

In logistiek zijn vooral uitzonderingen kostbaar. Als je in slechts 5 procent van de gevallen niet 1 maar 2 mensen nodig hebt en die dan nog 2 keer zo lang bezig zijn, tikt dat aardig door in personeelskosten. Fouten in leveringen zijn zo mogelijk nog kostbaarder: die leiden tot meer retouren, tot extra naleveringen en tot ontevreden klanten. (We hebben in 5 jaar gelukkig maar 1 pickfout gehad, maar dat is mede doordat we de kwaliteit bewaken door bovenop de orderverwerking te zitten.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.