• 0

Giften 'ombuigen' naar bedrijfskosten als BV/NV

Hallo,

 

Ik heb een vraag over zakelijk doneren.

De basis regels van doneren snap ik, die zijn vrij simpel:

1. Maximaal €100.000

2. Maximaal 50% van de (fiscale)winst (en de winst mag niet negatief worden door de donatie)

 

Nu las ik ook dat giften ook 100% aftrekbaar zijn als bedrijfskosten, zolang er maar zakelijke belangen mee zijn gemoeid.

(Oude)Bron: HigherLevel

 

Ik stel deze vraag even voor een verduidelijking en dit heeft twee redenen:

1. De vraag is gesteld in 2007. Misschien is de wetgeving veranderd.

2. De vraag is naar mijn mening niet specifiek genoeg gericht op giften als bedrijfskosten aftrekken.

 

Wat ik graag wil weten wat de voorwaarden zijn en wat ze precies bedoelen.

Hier kom ik zelf niet helemaal uit. Ik heb Google gebruikt en de website van de Belastingdienst, maar helaas. Dus ik klop op het forum aan. Tot nu toe hebben jullie me altijd goed geholpen.

 

Misschien kan een van jullie mij helpen.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor uw reactie, maar ik denk dat u mij verkeerd begrijpt.

Wat ik met mijn vraag bedoel is, als een BV/NV een gift/donatie zou doen aan een (culturele)ANBI, vereniging of stichting en vervolgens de gift zou aftrekken als "bedrijfskosten", zolang er maar een tegenprestatie gedaan wordt.

 

Ik wil graag weten wat of deze informatie correct is en zo ja, in wat voor vorm een tegenprestatie gedaan kan worden.

 

Toevallig heeft u, Joost Rietveld, dit negen jaar geleden gezegd:

Een goed verhaal over giften via de BV:

 

Aftrek van giften in de vennootschapsbelasting is alleen mogelijk als de schenker aan vennootschapsbelasting is onderworpen. Dat zijn B.V.’s, bijna alle N.V.’s en sommige verenigingen en stichtingen. Als gift (onverschillig of het gaat om een bijdrage in geld of in natura) komen in aanmerking bevoordelingen uit vrijgevigheid en al dan niet verplichte bijdragen, donaties, contributies e.d., voor zover daardoor geen op geld waardeerbare aanspraken ontstaan. Net als in de inkomstenbelasting kent de giftenaftrek een niet-aftrekbare drempel en een maximum. De niet-aftrekbare drempel bedraagt € 227, het meerdere is aftrekbaar tot een maximum van 6% van de winst. Onder winst wordt verstaan de fiscale winst voor verliescompensatie. De winst moet wel positief zijn om deze aftrek te kunnen genieten. In een verliesjaar is er geen giftenaftrek mogelijk in de vennootschapsbelasting.

 

In de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 is bepaald dat giften aan algemeen nut beogende instellingen aftrekbaar zijn onder de volgende voorwaarden: - de giften moeten gedaan zijn aan in Nederland gevestigde voor het algemeen nut beogende instellingen. - zij blijken uit schriftelijke bescheiden; - zij zijn slechts aftrekbaar voor zover zij samen in een kalenderjaar meer dan € 227 bedragen (de eerste € 227 zijn dus niet aftrekbaar) - de aftrek bedraagt maximaal 6% van de winst (aftrekbaar is dus het meerdere boven de eerste € 227).

 

Tevens verdient het aanbeveling om na te gaan of u de bijdrage in de vorm van bedrijfskosten kunt gieten. Bedrijfskosten zijn immers volledig aftrekbaar van de winst. Een voorbeeld van omzetting van een gift in bedrijfskosten is het vervangen van een gift door een betaalde advertentie of het sponsoren van activiteiten. De grenzen tussen volledig aftrekbare zakelijke giften en sponsoruitgaven aan de ene kant en slechts gedeeltelijk aftrekbare uitgaven voor representatie (daaronder begrepen relatiegeschenken) aan de andere kant zijn moeilijk te trekken. Wanneer bijsponsoring een tegenprestatie wordt bedongen, bijvoorbeeld in de vorm van gratis toegangsbewijzen voor het personeel of relaties, is op het gedeelte van de tegenprestatie de regels van de gemengde kosten van toepassing. Een voorbeeld hiervan is een gratis toegangsbewijs voor de eigen directeuraandeelhouder of loon in natura.

 

Of de cijfers actueel zijn? De wettekst in elk geval wel.

 

Is deze informatie nog steeds relevant?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afdeling 2.11, 'Aftrekbare giften', van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 noemt andere bedragen. Let verder op lid 2: er mogen "geen op geld waardeerbare aanspraken ontstaan". Dat lijkt mij wel logisch, want dan is het geen gift meer maar een koop of iets dergelijks. Dient die koop een zakelijk belang, dan zijn het aftrekbare bedrijfskosten — en dus geen gift.

 

(Ik heb de indruk dat je de of-keuze mist in het antwoord van Joost: het is een gift óf het zijn bedrijfskosten. Giften zijn slechts onder voorwaarden en beperkt aftrekbaar; reële bedrijfskosten zijn altijd volledig aftrekbaar. Een gift met een zakelijke tegenprestatie is geen gift meer.)

 

Afdeling 2.11. Aftrekbare giften

 

Artikel 16

 

1 Aftrekbare giften zijn de in het jaar gedane en met schriftelijke bescheiden gestaafde giften aan algemeen nut beogende instellingen en steunstichtingen SBBI. De aftrek bedraagt ten hoogste 50 percent van de winst met een maximum van € 100 000.

 

2 Als giften worden aangemerkt bevoordelingen uit vrijgevigheid en al dan niet verplichte bijdragen, voor zover daardoor geen op geld waardeerbare aanspraken ontstaan.

 

3 De aftrek, bedoeld in het eerste lid, wordt verhoogd met 50 percent van het bedrag van de giften die zijn gedaan aan een culturele instelling, doch ten hoogste met € 2500.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.