• 0

Verkopen via public & private clouds - iemand ervaring mee?

Deze week is een gids gepubliceerd van cloud service-providers in Nederland: Cloud Sourcing. Liefhebbers kunnen een exemplaar bestellen (of online bladeren), maar de vergelijking is vooral van belang voor grote en middelgrote ondernemingen die voor een kapitaal aan IT uitbesteden - of in de machinekamer hebben staan.

 

Wat me nou opviel is dat er in die clouds (public & private) allerlei nieuwe winkeltjes ontstaan voor zakelijke software-ontwikkelaars, en in hun kielzog zelfs dienstverleners. Voor consumenten en eenmanszaken bestaan er tal van app-stores, daar hebben we op HL jaren geleden al eens een topic over gehad. Over de ondernemerskansen die app-stores als verkoop- of marketingplatform gebruiken.

 

Een van de meest interessante nieuwe markten is ontstaan toen Apple zijn iPhone lanceerde en een App Store openstelde zodat ontwikkelaars hun games, hulpmiddeltjes (tools & utilities) en andere mini-apps konden aanbieden. Google heeft inmiddels een vergelijkbaar initiatief onder de naam Android Market terwijl Nokia een OVI Store opgezet heeft. Sony-Ericsson, Vodafone, Blackberry zijn ook actief in dit domein.

 

Wat zijn cloud stores? Stel je maakt gebruik van Microsoft Azure, dan kun je als klant op de Marketplace tal van applicaties en als software verpakte diensten vinden en inkopen. IBM heeft ook zo'n marktplaats met kraampjes van derden. Er is een app-court bij HP Helion en met Cloud28+ kun je heel Europa bedienen. BT had een cloudstore in zijn Cloud of Clouds en is nu betrokken bij een Britse rijkscloud (interessant project). Deutsche Telekom (T-Systems) doet iets vergelijkbaars, ook toegankelijk voor het MKB. En KNP staat ook in de startblokken.

 

Er zijn ook andere voorbeelden, de App Exchange van Salesforce bijvoorbeeld (zou al tien jaar bestaan), de AWS Marketplace van Amazon of de Google Apps Marketplace. De laatste is zo open dat ik me eigenlijk afvraag of dat nog wel een cloud store is, maar dat zien we dan wel aan de reacties.

 

Zo zijn er veel meer, want elke cloud-service provider heeft wel zijn eigen wolkenwinkeltje. Ben je nou software-ontwikkelaar voor grootzakelijk, dan is SaaS via al die cloudplatforms volgens mij niet meer te vermijden. MKB en kleinzakelijk komt er nu snel aan. Voordeel voor de klant: je hebt al een account (betaling) en een toegang (beveiliging) dus er wordt software verkocht in een besloten en beveiligde omgeving.

 

Wat het nog fascinerender maakt: binnen afzienbare tijd worden ook diensten zo ingekocht. Een voorbeeld zie je hier bij InhuurGelderland. Wil je als leverancier meedingen bij lokale overheden in die provincie, dan moet je een etalage openen in die cloudstore en al je credentials uploaden.

 

Dat maakt de ervaringen van softeware-ontwikkelaars met cloudstores echter extra relevant. Hoe selecteer je de juiste marktplaatsen? Hoe kom je daar binnen? Levert het ook wat op?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hallo TwaBla,

 

Ik heb enige ervaring met pub & private clouds (vallen binnen mijn werkgebied).

De zogenaamde marketplaces zijn vaak een toevoeging van in jou voorbeeld Microsoft om derden te binden en voor de eindgebruiker een eenduig SPOC (Single Point of Cont®act) te realiseren.

 

Ik vergelijk het als iets aanbieden via de apple store / google play store je geeft je software uit handen aan een derde en deze doet de distributie en betaalt jou een bedrag.

 

Ik geloof wel dat clouds werken, maar het wordt door grote jongens nogal snel erg roze kleurig geschetst en dit is niet altijd even realistisch.

 

Daarnaast wordt de term Cloud vaak ook misbruikt voor iets wat geen Cloud is maar omdat dit een hip buzz word is wordt het dan gebruikt.

 

Groeten,

 

WSC

Observe your enemies, for they first find out your faults

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.