Jump to content
Loekhimself
Verberg

Inkopen aandelen dmv lening van werk-bv aan persoonlijke holding

vraag

Beste Higher Level,

Ten eerste complimenten voor deze website. Erg handig en interessant om te lezen!

Ik heb al redelijk wat antwoorden gevonden, maar blijf hangen met deze vraag:

Ik werk reeds 9 jaar bij een BV en wil 10% van de aandelen over nemen. Hiervoor zal ik een persoonlijke holding opstellen waarin ik de aandelen parkeer.

Nu bezit ik niet over het geld wat nodig is voor de aandelen.

Kan ik hiervoor een lening aangaan met de werk-BV? (waar ik dus de aandelen van koop).

Ik wil deze lening aflossen met dividend + toename eigen vermogen in holding door fee's.

Zitten er (fiscale) voordelen of nadelen aan een dergelijke constructie?

Alvast bedankt voor het advies.

Met vriendelijke groet,

Loek Smits

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Je koopt dan niet aandelen van een werk-BV, maar in deze BV.

En je koopt ze dan van de eigenaren (straks dan je medeaandeelhouders dus).

En of je geld van hen (de aandeelhouders) en/of de werk-BV mag lenen moet je eigenlijk wel aan hen vragen, lijkt mij.

En dan zou je dat inderdaad dan wel kunnen terugbetalen met je salaris, je dividend, je management-fee of wat dan ook.

• 0
  • Rate this answer

Het zou ook kunnen via uitgifte van nieuwe aandelen of overdracht van ingekochte aandelen. De werk-B.V. mag daarvoor een lening verstrekken. Alternatief zou zijn dat de storting achterwege blijft bij uitgifte. Subtiel verschil.

Of nieuwe aandelen worden uitgegeven of bestaande aandelen worden geleverd hangt af van de wensen van partijen. Wie moet het geld ontvangen? De werk-B.V. of de zittende aandeelhouders?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0
  • Rate this answer

Als werkmij financiert let er dan op dat statuten niet verwijzen naar het "oude" art. 207c BW . Waarin staat dat BV zich niet sterk mag maken voor dit soort transacties. Verwijzen statuten wel naar dit art. dan is t raadzaam dit eerst te wijzigen. Dit om te voorkomen dat, dat later bij een default problemen gaat opleveren.

• 0
  • Rate this answer

Het zou ook kunnen via uitgifte van nieuwe aandelen of overdracht van ingekochte aandelen. De werk-B.V. mag daarvoor een lening verstrekken. Alternatief zou zijn dat de storting achterwege blijft bij uitgifte. Subtiel verschil.

wat bedoel je precies met storting achterwege laten?