• 0

Inkopen aandelen dmv lening van werk-bv aan persoonlijke holding

Beste Higher Level,

 

Ten eerste complimenten voor deze website. Erg handig en interessant om te lezen!

Ik heb al redelijk wat antwoorden gevonden, maar blijf hangen met deze vraag:

 

Ik werk reeds 9 jaar bij een BV en wil 10% van de aandelen over nemen. Hiervoor zal ik een persoonlijke holding opstellen waarin ik de aandelen parkeer.

Nu bezit ik niet over het geld wat nodig is voor de aandelen.

 

Kan ik hiervoor een lening aangaan met de werk-BV? (waar ik dus de aandelen van koop).

Ik wil deze lening aflossen met dividend + toename eigen vermogen in holding door fee's.

 

Zitten er (fiscale) voordelen of nadelen aan een dergelijke constructie?

 

Alvast bedankt voor het advies.

Met vriendelijke groet,

 

Loek Smits

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je koopt dan niet aandelen van een werk-BV, maar in deze BV.

 

En je koopt ze dan van de eigenaren (straks dan je medeaandeelhouders dus).

 

En of je geld van hen (de aandeelhouders) en/of de werk-BV mag lenen moet je eigenlijk wel aan hen vragen, lijkt mij.

 

En dan zou je dat inderdaad dan wel kunnen terugbetalen met je salaris, je dividend, je management-fee of wat dan ook.

 

Link naar reactie
  • 0

Het zou ook kunnen via uitgifte van nieuwe aandelen of overdracht van ingekochte aandelen. De werk-B.V. mag daarvoor een lening verstrekken. Alternatief zou zijn dat de storting achterwege blijft bij uitgifte. Subtiel verschil.

 

Of nieuwe aandelen worden uitgegeven of bestaande aandelen worden geleverd hangt af van de wensen van partijen. Wie moet het geld ontvangen? De werk-B.V. of de zittende aandeelhouders?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Het zou ook kunnen via uitgifte van nieuwe aandelen of overdracht van ingekochte aandelen. De werk-B.V. mag daarvoor een lening verstrekken. Alternatief zou zijn dat de storting achterwege blijft bij uitgifte. Subtiel verschil.

 

wat bedoel je precies met storting achterwege laten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.