• 0

(on)Betrouwbaarheid Marktonderzoek

Geachte forum leden,

 

Omdat ik nieuw ben op dit forum zal ik me eerst voorstellen. Mijn naam is Rudolf van der Veen en ben woonachtig in Limburg. Mijn gezin bestaat uit 4 personen: vrouw en 2 kinderen in de leeftijd tussen 22 en 24 jaar. Ik heb een verleden van ruim 34 jaar bij en landelijke overheid, laatst als hoofd van een servicebalie alwaar alle facilitaire zaken starten.

 

Sinds maart 2015 ben ik serieus bezig om een organisatie op te zetten waarbij de consument dagelijks ziet op welke wijze van bloem/meel, water, rijsmiddel en zout broden van (v)oorsprong worden gemaakt. Dit proces zal vanaf het mengen tot en met het bakken in de winkel plaats vinden.

Dit in tegenstelling van aloude ambacht waar het brood (en banket) in de nachtelijke uren worden gemaakt.

 

In het voortraject lees ik aardig wat literatuur, welke o.a. aangeboden wordt door de belastingdienst, ondernemersplein of de kamer van koophandel. Daarnaast lees ik wel eens een blog van een coach welke zich gespecialiseerd heeft in het begeleiden van starters. Daarbij valt het me op, dat er altijd gesproken wordt over een marktonderzoek, hoe deze te houden of te laten uitvoeren.

Door een marktonderzoek weet je of er vraag is naar je product(en). Nu mijn vragen: (1) heeft elk van u, toen u zich voorbereidde op het starten van een onderneming, zich bezig gehouden met het houden van een marktonderzoek? Verder, (2) is een marktonderzoek niet een vluchtig onderwerp? Ik kan hier geen rechten aan ontlenen. Een ondervraagde kan helemaal mee gaan in je onderzoek, waarbij het resultaat aangeeft dat er vraag naar je product is, maar morgen kan dezelfde consument jou en je product allang vergeten zijn.

Er is nl niets zo veranderlijk als de mens, en het weer. Al zou je 100.000 respondenten gevraagd hebben, al deze respondenten kunnen na vijf minuten al weer een heel ander beeld hebben.

(3) Hoe bent u hier (met het houden van een marktonderzoek) mee omgegaan/ gaat u hier mee om?

 

Op voorhand dank voor uw reactie.

 

noot: zelfs financiële instellingen vallen terug op marktonderzoek

 

Het forum is een medium van geven en nemen, ik zou best willen geven, alleen als starter heb je nog niet zoveel ondernemersbagage als een ervaren rot. Als ik een bijdrage kan leveren, zal ik niet schromen om dit te doen.

vriendelijke groet,

Rudolf van der Veen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn allerlei vormen van marktonderzoek. De bekendste is de enquete, de vragenlijst. Die zijn notoir onbetrouwbaar. Mensen zeggen niet wat ze doen (intentie) en doen niet wat ze zeggen. Dus met een vragenlijstje in het winkelcentrum gaan staan, levert geen nuttige kennis op.

 

Veel marktonderzoek bestaat uit het vergelijken van bijvoorbeeld verkoop- en gedragsgevens. Simpelweg deskresearch. Wanneer er bijvoorbeeld vastgesteld wordt dat er steeds meer ambachtelijke bakkers komen, dat de verkoop van bepaalde broodsoorten groeit ten aanzien van andere broden of zelfs snacks (ontbijt- en lunchvarianten) dan kun je dat projecteren op je eigen markt.

 

Een variant daarop zou kunnen zijn zgn social media monitoring. Als er meer gepraat wordt over een bepaald thema op Facebook, Twitter, Instagram en andere plekken online is dat een belangrijke indicatie dat de interesse groeit.

 

Een andere vorm van marktonderzoek zijn expert-interviews of groepsgesprekken. Die beantwoorden nooit de vraag Ga ik genoeg verkopen, maar kunnen wel andere inzichten geven. Zeker als je vraagt naar bestaand gedrag en motieven, ook al zijn dat rationaliseringen.

 

Je kan ook gewoon een kraampje op de markt of een braderie openen, en daar mensen verse broodjes en boterhammen laten proeven. Liefst in de buurt waar je je 'organisatie' wil beginnen. Daarmee kun je de smaakvoorkeuren testen en reacties peilen. Koppel je dat aan de verkoop van brood voor de prijzen die je op het oog hebt, dan zie je of mensen ook kopen. Liefst zou je daarna de bereidheid tot herhaalaankopen ook nog eens willen testen. Komen eerste kopers weer terug?

 

Voor onderzoek is niet alleen het brood (product) en de prijs van belang, maar ook de plaats. Je praat niet over een bakkerij maar over een organisatie. Heb je een andere verkoopplek in gedachten?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL, ik zal proberen jouw vragen naar beste kunnen te beantwoorden:

 

(1) heeft elk van u, toen u zich voorbereidde op het starten van een onderneming, zich bezig gehouden met het houden van een marktonderzoek?

 

'Ja'

 

(2) is een marktonderzoek niet een vluchtig onderwerp? Ik kan hier geen rechten aan ontlenen. Een ondervraagde kan helemaal mee gaan in je onderzoek, waarbij het resultaat aangeeft dat er vraag naar je product is, maar morgen kan dezelfde consument jou en je product allang vergeten zijn.

Er is nl niets zo veranderlijk als de mens, en het weer. Al zou je 100.000 respondenten gevraagd hebben, al deze respondenten kunnen na vijf minuten al weer een heel ander beeld hebben.

 

'Voor de opstart van mijn recreatiebedrijf heb ik heel veel gehad aan de marktonderzoeken die er zijn gedaan naar het recreatie en toerisme in mijn regio. Deze worden elke twee jaar gehouden en zijn breed over de sector en de doelgroepen gehouden. Door deze gegevens te interpreteren waar ze relevant zijn voor mijn bedrijf, heeft er tot dusver voor gezorgd dat ik mijn marketingactiviteiten (marketing is mijn vak) succesvol op de juiste doelgroepen heb kunnen richten. Ik heb mijn targets die ik van de marktonderzoeken afleidde steeds overtroffen tot dusver.'

 

(3) Hoe bent u hier (met het houden van een marktonderzoek) mee omgegaan/ gaat u hier mee om?

 

'Zie mijn antwoord bij 2, ik heb dus desk research kunnen doen uit voorhanden zijnde onderzoeken. Je moet dus geluk hebben dat zulke sectoronderzoeken beschikbaar zijn of je moet inderdaad zelf een passend onderzoek opzetten, of wellicht een combinatie maken van verschillende onderzoeken.'

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Een andere vorm van marktonderzoek zijn expert-interviews of groepsgesprekken.

Kijk eens wat het NBC aanbiedt onder het label vlaaienbeoordeling...

 

Om naast de mening van onze keurmeesters ook de mening van uw consument bij de kwaliteitsbeoordeling van uw producten te betrekken, organiseert het NBC consumentenpanels. Dit panel bestaat uit tenminste twintig personen uit uw directe omgeving. U krijgt zelf inspraak in de samenstelling van het panel. Zo kunt u bepalen of u consumenten wilt toetsen die wel of juist geen klant bij u zijn of die al dan niet gewend zijn om het te beoordelen product bij u te kopen. Ook kunt u wensen uiten ten aanzien van leeftijdscategorie en/of geslacht.

 

Ze hebben meer marktonderzoeksrapportages beschikbaar. Net als de Rabobank.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Een andere partij die veel onderzoek* doet in deze markt (en parate cijfers heeft) is grondstoffenleverancier Beko, met het eigen bureau Beko Advies. Cijfers en benchmarks zijn beschikbaar voor klanten en relaties.

 

Beko Advies is betrokken bij Bakery Market, een one-stop-shop voor beginnende bakkers. Dat doet Beko om grondstoffen te kunnen verkopen, neem ik aan. Maar hier zie je wat voor soort onderzoek ze doen: vestigingsplaats en haalbaarheid. Er is gewoon heel veel bekend over welstand, koopgedrag en voorkeuren op basis van postcode-segmentatie. Wie toegang heeft tot die databases kan met deskresearch een heel end komen.

 

* Dat ligt trouwens allemaal op de oppervlak voor wie Googlet. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er is genoeg gezegd over marktonderzoek en het nut ervan. Marktonderzoek kan je helpen een bepaalde richting te kiezen. Je hebt al rond gekeken en dat heb ik ook maar even gedaan.

Het is duidelijk dat er een markt voor brood is. Het is niet moeilijk om ontwikkelingen in broodconsumptie te vinden, die lijkt stabiel. Wel is al jaren een kaalslag gaande rond de kleine bakker. En de bakkers die nog wel zelf bakken kunnen alleen overleven door automatiseren en sterk op de kosten te letten.

 

Het is dus nogal wat om een concept in de markt te zetten wat tegen de stroom in gaat. Dus kleinschalig en veel handwerk om de consument meer "feel" met het product brood te geven. De vraag is of de consument daarop zit te wachten qua beleving en vooral ook of hij (veel) meer wil betalen voor een brood dat op een dergelijke manier is gemaakt. Je kosten zijn namelijk per definitie hoger. En als je puur brood wil maken zonder toevoegingen moet je alles meteen verkopen want 1 dag oud is oud, met broodverbeteraars kan je minimaal een dag langer verkopen. In een markthal, zoals in Rotterdam, zou een dergelijk concept kans van slagen hebben denk ik. Prijs speelt geen grote rol en beleving juist een hele grote. Je zou typische verse broden kunnen maken zoals de Franse.

 

Maar stel dat er wel een markt voor is en je kan een locatie bemachtigen waar je de beste kans op succes hebt. Als ik dan naar je achtergrond kijk, met alle respect, dan zie ik geen bakkers- of ondernemerservaring. Hoe wil je daar mee omgaan? Een goed stokbrood (of ander speciaal brood) maken is volgens kenners een kunst die je niet in een paar weken leert.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rudolf,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Sinds maart 2015 ben ik serieus bezig om een organisatie op te zetten waarbij de consument dagelijks ziet op welke wijze van bloem/meel, water, rijsmiddel en zout broden van (v)oorsprong worden gemaakt.

Met welk doel? Wil je brood verkopen en dat doen door als USP zichtbaarheid van het proces te bieden? Of is je doel heel anders, bijvoorbeeld door betaalde demonstraties of workshops te geven? Of is het zelfs niet commercieel en gericht op bijvoorbeeld educatie of cultuurbehoud?

 

In het voortraject lees ik aardig wat literatuur, welke o.a. aangeboden wordt door de belastingdienst, ondernemersplein of de kamer van koophandel.

Heel goed van je!

 

(1) heeft elk van u, toen u zich voorbereidde op het starten van een onderneming, zich bezig gehouden met het houden van een marktonderzoek?

Ik zag dat in mijn potentiele doelgroep, de publieke sector, veel werd gewerkt met externen en vooral gezocht werd naar mensen met bepaalde kennis. Daar heb ik mijn onderneming op gebaseerd. Het was niet zo dat ik eerst een idee had en pas daarna ging onderzoeken of de markt dat ook zou willen en doen. Wat meer in detail ben ik toen wel gaan polsen of mijn doelgroep dan ook mij zou willen inhuren, dus of de gunfactor aanwezig was. En ik heb me verdiept in gangbare tarieven, benodigde kwalificaties enzovoorts. Het zijn allerlei dingen die ik al zag en die ik hebt uitgezocht, dus in die zin was er sprake van onderzoek. Maar ik heb geen enquete gehouden, als je dat bedoelt.

 

(2) is een marktonderzoek niet een vluchtig onderwerp?

Marktonderzoek is niet vluchtig, hetgeen dat je onderzoekt is veranderlijk. De maatschappij verandert continu, en daarmee ook het gedrag van consumenten en organisaties. Sommige producten en diensten zijn wat mode- en conjunctuurgevoeliger dan anderen. Daarnaast is er altijd een ondernemersrisico, want zelf hele stabiele producten kunnen als een kaartenhuis in elkaar vallen na een slecht artikel in de krant.

 

(3) Hoe bent u hier (met het houden van een marktonderzoek) mee omgegaan/ gaat u hier mee om?

Zie 1.

 

Mensen zeggen niet wat ze doen (intentie) en doen niet wat ze zeggen. Dus met een vragenlijstje in het winkelcentrum gaan staan, levert geen nuttige kennis op.

Dat ligt er aan wat je vraagt en wat je wilt weten. Een anonieme vragenlijst geeft een redelijke indicatie van opinie/houding ten opzichte van een onderwerp, dus ala je daar tevreden mee bent is het prima. Dat kan hele nuttige kennis opleveren over je product, de merkbeleving en dat soort dingen.

 

Wat inderdaad geen zin heeft is vragen of mensen het gaan kopen. Zelfs als je dat anoniem laat invullen heeft het hooguit een redelijk indicatie van de intentie tot gedrag, maar dat is nog steeds een bijzonder slechte voorspeller van het daadwerkelijke gedrag. Een vragenlijst is lekker goedkoop, maar zegt eigenlijk niets over het gedrag; daarvoor is een experiment een betere methode. Ik merkte dat ook al op bij de spelletjes: mensen zeggen dat ze het prachtig vinden, maar probeer er maar eens een paar te verkopen.

 

Voorbeeld van het verschil tussen wat mensen zeggen en wat mensen doen: als je voor de ingang van een supermarkt mensen vraagt ze vlees uit de bio-industrie willen, zal bijna iedereen ontkennend antwoorden. Dat is niet alleen een sociaal wenselijk antwoord, het werkt ook bij anoniem onderzoek. Als je er een experiment van maakt en een camera boven het vleesschap hangt, zul je zien dat vrijwel alle consumenten kiezen voor het goedkoopste vlees en het duurdere scharrelvlees links laten liggen. Op dit verschil gaat veel onderzoek de mist in. Op basis van een vragenlijstje bij de ingang zou een inkoper of producent hier de plank volledig misslaan.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt als starter vaak meer aan kwalitatief onderzoek dan kwantitatief onderzoek: in 5 gesprekken leer je meer dan van 500 enquêteformulieren. Kwantitatief onderzoek van brancheverenigingen, banken, het CBS, universiteiten, enzovoort kun je op kleine schaal vrijwel nooit overtreffen.

 

Hoewel ik er niet zo bewust mee bezig ben, merk ik dat ik dat zelf iteratief doe: je legt je ideeën voor aan anderen, verwerkt hun feedback om je ideeën bij te stellen en legt de ideeën opnieuw voor. Als je open staat voor wensen én vooral niet doof bent voor kritiek en bedenkingen, brengt die herhaalde cyclus je steeds dichter bij je doel en bij je klanten.

Link naar reactie
  • 0
(1) heeft elk van u, toen u zich voorbereidde op het starten van een onderneming, zich bezig gehouden met het houden van een marktonderzoek?

 

De waarde en wijze van marktonderzoek hangt heel erg af van het soort onderneming, de daarmee gepaard gaande investering en de flexibiliteit van het product/ concept. Met dat laatste bedoel ik te zeggen: kan je het product/ concept gaandeweg nog significant aanpassen en daarmee gaandeweg inspelen op de (veranderde/ onverwachte) behoefte van de klant? Om antwoord te geven op jouw vraag: zelf heb ik geen uitgebreid marktonderzoek gedaan.

 

(2) is een marktonderzoek niet een vluchtig onderwerp? Ik kan hier geen rechten aan ontlenen. Een ondervraagde kan helemaal mee gaan in je onderzoek, waarbij het resultaat aangeeft dat er vraag naar je product is, maar morgen kan dezelfde consument jou en je product allang vergeten zijn.

Er is nl niets zo veranderlijk als de mens, en het weer. Al zou je 100.000 respondenten gevraagd hebben, al deze respondenten kunnen na vijf minuten al weer een heel ander beeld hebben.

 

De betrouwbaarheid hangt, zoals leden voor mij reeds aangaven, heel erg af van de wijze waarop je gegevens van de markt verzamelt. Enquetes lijken mij niet het juiste middel in jouw geval, inderdaad omdat er een groot verschil bestaat tussen iets zeggen te willen en daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. Hoe ben je van plan jouw marktonderzoek vorm te geven?

 

(3) Hoe bent u hier (met het houden van een marktonderzoek) mee omgegaan/ gaat u hier mee om?

 

Zie 1, zelf heb ik geen uitgebreid marktonderzoek gedaan. Wel heb ik online wat research gedaan, conversie bekeken van soortgelijke concepten, advertenties afgegaan om te kijken of mijn concept aan die vraag zou beantwoorden. Dit soort onderzoek past bij mijn (online) onderneming, maar is minder geschikt voor jouw onderneming aangezien dat, naar ik aanneem, een stenen winkel zal betreffen en daar het geographische aspect vele malen belangrijker is.

 

Link naar reactie
  • 0

Alles nog eens lezende vanuit mijn vak-interesse, merk ik op dat jouw hamvraag, 'betrouwbaarheid' nog niet echt beantwoord lijkt te zijn.

 

Even inzoomend op jouw situatie, kun je de groter opgezette marktonderzoeken mijns inziens wel achterwege laten. Betrouwbaarheid van marktonderzoeken is in de grotere context gebaseerd op een stuk statistiek dat wordt meegenomen in het onderzoek binnen een populatie om aan te kunnen geven in hoeverre het e.e.a. representatief is en wordt er ook een betrouwbaarheidspercentage aan gehangen.

 

Voor jouw kleinschalige en ambachtelijke benadering zijn er andere manieren die jou informatie kunnen geven hoezeer jouw prestatie in de markt, de doelgroepen, wordt gewaardeerd. Bijvoorbeeld sampling, demonstraties en flyeren met een responsmeting. Dan doe je tegelijk aan het opbouwen van naamsbekendheid en marktonderzoek, waarmee je dus heel betrouwbare resultaten krijgt. Maar laat het wel deel uitmaken van - en voortkomen uit - je gehele marketing- en ondernemingsplan!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bij het nogmaals lezen van de openingspost viel me op dat je de term broden van (v)oorsprong gebruikt. Toch maar eens nagezocht en dan blijkt dat jouw concept een bestaande stroming is.

 

Dus dan is marktonderzoek in mijn ogen onderzoeken of en wie er volgers zijn bij deze trend en hoe die het doen. Waar zijn ze gevestigd, hoe doen ze hun marketing, hoe gaan ze om met personeel, waar kopen ze in enz enz.

 

Het ultieme marktonderzoek is een tijd meedraaien in een dergelijk bedrijf. Kijken wat er goed gaat en vooral hoe jij het (veel) beter kan. De ondernemer waar je meeloopt heeft er ook wat aan omdat jij hem natuurlijk op voorhand beloofd met jouw ideeën op tafel te komen. En heb je helemaal veel geluk dan probeer je ze ook meteen uit.

 

Link naar reactie
  • 0

geachte forumleden,

 

Bedankt voor uw reacties op mijn gestelde vragen omtrent het marktonderzoek. De hierboven geschetste antwoorden geven niet direct hetgeen ik gehoopt had. Ik ben inderdaad bekend met beko en bekoadvies. Ik heb redelijk intensief contact met hen. Daarnaast heb ik ook kennis genomen van hun werkwijze en de reden waarom dit concept is uitgerold in Nederland. Het is overigens niet een oorspronkelijk idee van beko, want op vakantie in Toscane zagen we ook al een open bakkerij, al waar de consument de producten in wording konden zien.

 

Maar even terug naar de vraag stelling, anders geformuleerd:

Volgens gegevens van de Kvk (https://www.kvk.nl/download/Bedrijvenoverzicht%202014_tcm109-401000.pdf)Per 1 januari 2015 telt de Kamer van Koophandel 1.711.100 actieve bedrijven in het Handelsregister. Dit aantal is opgebouwd uit 1.629.100 hoofdvestigingen en 82.000 nevenvestigingen. Betekend dit dat door al deze starters (ooit waren zij starters) een marktonderzoek uitgevoerd? Konden zij hier rechten aan ontlenen? Hoe betrouwbaar waren al deze onderzoeken? Wat, als een deel van al deze starters/ bedrijven/ organisaties het onderzoek niet hadden uitgevoerd? Word je dan niet succesvol, en bij het houden van een marktonderzoek wel?

 

Er zijn inderdaad verschillende manieren voor het houden van een marktonderzoek, ik was hier niet naar op zoek, maar meer naar de betrouwbaarheid, omdat deze "vraagstelling" steeds voorbijkomt als je je verdiept in het starten van een organisatie/ bedrijf/ slagerij of in mijn geval een kleinschalige bakkerij.

 

Link naar reactie
  • 0

Jouw vraag heb ik, op het punt betrouwbaarheid, getracht te beantwoorden. Wel zijn jouw vragen heel breed, want wat je wel terug kunt lezen, is dat er veel soorten (markt) onderzoeken bestaan, de mate van (on)betrouwbaarheid hangt daar nauw mee samen. En rechten ontlenen aan marktonderzoek is niet mogelijk, wel kan onderzoek aannames al dan niet staven. Bijvoorbeeld marktonderzoek in je ondernemersplan opnemen t.b.v. financiering zou kunnen helpen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Nou breekt m'n klomp. Je krijgt als startend ondernemer van alle kanten advies en een deel daarvan kan gebaseerd zijn op marktonderzoek. Maar rechten ontlenen? Garantie op succes? Vergeet het maar. Je maakt als ondernemer zelf de keuzes en neemt als ondernemer zelf het risico.

 

Je vraagt of al die miljoenen starters marktonderzoek gedaan hebben. Het antwoord is uiteraard: nee. Dat kun je toch zelf ook wel bedenken? Ik schrik van die vragen, want nou lijkt het er wel erg op dat je in het ondernemerschap gaat duiken terwijl je common sense afgeschakeld staat.

 

Dat zie je weleens bij franchisenemers. Die worden meegezogen in een overtuigend verhaal. Ik hoop niet dat iemand je probeert mee te trekken in de droom van zo'n open bakkerij. Als dat zo is, vertrouw je instinct en doe het niet. Als je op dit soort forums op zoek gaat naar zekerheden die niet bestaan, kun je beter niet het risico nemen om je vingers te verbranden aan die open bakkersovens.

 

Maar misschien komt daar je vraag over rechten vandaan. In de franchisewereld is het namelijk wel een issue: kun je de franchisegever aansprakelijk stellen als al te mooie beloften niet uitkomen? Omdat zelfregulering niet goed werkt, gaat nu de overheid waarschijnlijk alsnog het voortouw nemen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er zijn inderdaad verschillende manieren voor het houden van een marktonderzoek, ik was hier niet naar op zoek, maar meer naar de betrouwbaarheid, omdat deze "vraagstelling" steeds voorbijkomt als je je verdiept in het starten van een organisatie/ bedrijf/ slagerij of in mijn geval een kleinschalige bakkerij.

 

 

Misschien kun je een keer sparren met HL lid, Patrick Keizer, hij bezit een kleinschalige ketchup makerij. Uiteraard twee verschillende producten, maar wel alle twee ambachtelijk en op kleine schaal gemaakt

Link naar reactie
  • 0

Mijn marktonderzoek in de startfase was: ketchup maken, laten proeven en opmerkingen ter harte nemen. In het eerste jaar heb ik redelijk veel op markten gestaan en uit de reacties opgemaakt dat ik op de goede weg was. Nu, bijna drie jaar later, ben ik in de fase dat men mij vraagt hoe ik dingen doe. Mijn antwoord is dan: goed luisteren naar je (potentiële) klanten en trouw aan je uitgangspunten blijven.

 

En anderen hebben het ook al gezegd: aan marktonderzoeken kun je geen rechten ontlenen, wel de gegevens op jouw vakgebied interpreteren en aan de hand daarvan je strategie bepalen om je doel te bereiken.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn inderdaad verschillende manieren voor het houden van een marktonderzoek, ik was hier niet naar op zoek, maar meer naar de betrouwbaarheid, omdat deze "vraagstelling" steeds voorbijkomt als je je verdiept in het starten van een organisatie/ bedrijf/ slagerij of in mijn geval een kleinschalige bakkerij.

Misschien kun je dan nog even toelichten wat jij dan verstaat onder "betrouwbaarheid"?

 

In (markt)onderzoek wordt met betrouwbaarheid vaak de statistische betrouwbaarheid bedoeld, waarmee je aangeeft in hoeverre een meting vrij is van meetfouten, oftewel hoe nauwkeurig deze is. Maar volgens mij bedoel je in welke mate het onderzoek een goede voorspeller is aan koopgedrag, en daar heb je al antwoord op gehad. Een vragenlijst is dat niet, want gedragsintentie en gedrag zijn niet hetzelfde; daardoor meet je niet wat je wilt meten en is de vragenlijst invalide.

 

Hoe je precies rechten denkt te kunnen ontlenen aan marktonderzoek is me onduidelijk, kun je dat ook toelichten?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.