[Artikel] Op je 46e alsnog ondernemer worden?

Aanbevolen berichten

Eindelijk Nederlandse Erkenning voor Alfred Peet

 

Korte samenvatting:

 

Starters zijn vaak al redelijk op leeftijd. Die hebben hun opleiding en bijscholing genoten, een halve loopbaan achter de rug en ervaring opgedaan, en maken (hopelijk) een afgewogen keuze. Met een beetje geluk hebben ze nog wat spaargeld ook, om de eerste maanden te overbruggen.

 

Inspiratie zou gevonden kunnen worden in het levensverhaal van Alfred Peet. Een Nederlander die na omzwervingen in Nederlandsch-Indië, Australië en New-Zealand naar de Amerikaanse westkust reisde om daar als koffie-inkoper een nieuw bestaan op te bouwen. Dat lukte niet goed, dus begon hij in 1966 zijn eigen zaak in San Francisico. Uit die koffiebranderij annex schenkhuis is de hele specialty coffee beweging voortgekomen. Het was bovendien één van de originele broeiplekken voor slow food. Iemand zei al: wat Peet deed voor koffie was belangrijker dan wat Heineken heeft gedaan voor bier.

 

Het levensverhaal van Alfred Peet is beschreven in een recent verschenen boek: De Man Die de Wereld Koffie Leerde Drinken. Een aanrader voor koffieliefhebbers en starters van middelbare leeftijd.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

 

Het is een fascinerend verhaal over een Nederlandse ondernemer. Die al een half leven achter de rug had toen hij zijn eerste zaak opende. Die leefde voor zijn passie, en dat was koffie. Okay, zeker ook thee. Maar met koffie heeft Peet naam gemaakt, met name de dark roast. Hij werd niet gedreven door geld, in tegendeel. En ook dat draagt bij aan zijn inspiratiekracht.

 

De originele oprichters van Starbucks die het vak van Peet geleerd hadden, verkochten hun zaak aan de huidige eigenaars (die wereldwijde groei nastreefden) en gebruikten dat geld later om Peet's zaak over te nemen. Ga je nu naar een willekeurige coffee lounge dan bezoek je eigenlijk een zaak die mede bestaat dankzij Peet's werk. Vraag je dan af: wat kan ik voor karnemelksepap doen?

 

Alfred Peet overleed in 2007. Zijn bedrijf is nu onderdeel van Jacobs Douwe Egberts (en het merk staat niet eens op de labelpagina).

 

 

Titel ververst

 

Link naar het artikel :

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Hi,

 

Ik ben 56 en begin helemaal van NULLLL !! :)

Ondernemen zit niet in mijn dna .

 

maarrrrr van de week heb ik gezien dat positief denken zelfs dna kan veranderen.

Dat is aangetoond bij een onderzoek bij eeneiige tweelingen waarvan er een depressief werd.

 

Dus; Wish me luck guys !!!

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie

Uit nood geboren ondernemers maak je geen zorgen over aanleg. Overlevingsdrang heeft iedereen van nature. Met positief denken, inzet en ontwikkeling en een beetje hulp kom je een heel eind.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Overlevingsdrang heeft iedereen van nature. Met positief denken, inzet en ontwikkeling en een beetje hulp kom je een heel eind.
Geruststellende woorden ... maar daar hebben meer dan vijf miljoen Joden, die vermoord zijn door de Nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog, niet zoveel aan gehad. 8)

 

Aan positief denken en ontwikkeling zal het niet hebben gelegen, maar misschien lag het wel aan inzet en hulp ... van de goede en de kwade kant.

 

Excuses voor het stapje opzij ... Mijn gedachten gingen automatisch die richting op.

 

Waar het eigenlijk om gaat is dat veel ondernemers helemaal geen overlevingsdrang schijnen te bezitten. Zij stappen met devotie, of domme blindheid, naar de rand van de afgrond.

 

Maar inderdaad ... Zonder hulp van anderen wordt overleven een stuk moeilijker. Dat zullen de Brexofielen straks ook wel merken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Eerder bemoedigende woorden voor jongere en oudere startende ondernemers met enig zelfstartend vermogen en prestatiegerichtheid. En last but not least bereidheid of mogelijkheden om (tijdelijk) de tering naar de nering te zetten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Ik ken meerdere mensen die (pas) na hun veertigste ontdekten dat ze afwijken van het gemiddelde en zich daar niet prettig bij voelden. Gemiddeld is vaak middelmatig. Veertigisch is een mooie leeftijd om de invloed van wat anderen van je denken van je af te schudden en te gaan voor iets echts.

 

Rebellie dat leidt tot mooie bedrijven?

Link naar reactie

Kan ook rustig na je 60ste. Op dit moment start ik met anderen twee mooie nieuwe bedrijven. Een is een echte game changer in de waterzuivering en helpt woongemeenschappen in afgelegen gebieden aan schoon water uit rioolwater. Daarnaast is de integrale kostprijs per m3 drinkwater ruim 50% lager dan de aanvoer d.m.v. vrachtwagens. Gezondheid :)

Pim de Bruijn

Serieel ondernemer (o.a. oprichter OFFICE CENTRE = Staples).

Ruime internationale ervaring. Kennis op de gebieden internationalisatie (149 landen), marketing, importeurs, sales, logistiek, productie. Snelle groei managen en veel publieke en semi-publieke ervaring naast bedrijfsleven.

Link naar reactie

Ondernemen kun je op elke leeftijd. De groep starters die onderneemt omdat ze moeten (50+ weinig kans op baan) is vaak succesvol omdat ze ervaring en netwerk hebben.

De slagingskansen van oudere 'gedwongen' starters en mensen die een 'gat in de markt' hebben gevonden verschilt niet veel.

 

Succes in ondernemen vereist drie belangrijke eigenschappen, doorzettingsvermogen, marktinzicht en leervermogen.

 

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie

Ik zal me eerst even kort voorstellen.

 

Mijn naam is René, getrouwd en ben 53 jr.

Na enkele jaren getobd te hebben met me gezondheid, voel ik dat ik

nog maximaal een jaar nodig heb om weer redelijk de oude te worden.

Maar na mezelf 3 keer te hebben omgeschoold, wat altijd is gelukt, is het nu niet meer zo vanzelfsprekend om een volledige baan te krijgen.

 

Ik heb altijd al ondernemer willen worden, maar door omstandigheden nooit van gekomen.

Om weer deel te nemen aan de maatschappij ga ik beginnen met een paar uurtjes vrijwilligers werk.

Om zo weer naar een volledige baan toe te werken, dat zal niet makkelijk worden.

 

Toen dacht ik, waarom een volledige baan, terwijl ik ook minder uren kan gaan werken en eventueel parttime. Daarnaast lekker doen wat ik graag wil doen, ondernemen. Een vaste baan voor 40 uur is er gewoon niet meer, en al zeker niet op mijn leeftijd.

 

Ik weet precies wat ik wil, nu alleen nog weten hoe ik alles ga aanpakken.

Ik ga hoofdzakelijk in de marge goederen, waarschijnlijk een klein deel weer niet.

Ben nog niet zolang lid van deze site, had wel 10.000 vragen, maar na veel lezen heb ik er nog maar 1.000 :)

Mijn favorieten staan vol met sites, word, Exel en Publisher staan vol met aantekeningen en stukjes wat ik heb gekopieerd. Na alles soms wel 10 keer te hebben gelezen heb ik nu nog maar 100 vragen. Ik ben nu zo ver dat ik sommige posten zelf al kan beantwoorden, dan ga ik de goede kant op.

 

Ja dus, ondernemen op oudere leeftijd kan makkelijk, heb er nu al plezier in en hoop na een jaar zeker te kunnen beginnen. Ik zal dus starten als ik 54 ben denk ik, maar zal zeker niet de fout maken (Hoop ik) dat ik te snel van stapel loop.

 

Als mijn vragen zijn geslonken naar 10, dan ga ik zeker een beroep doen op jullie ervaring en kennis.

Ik ga nu weer verder, heb nog niet alles gelezen op deze site.

Dit ging toevallig over leeftijd, nu weten jullie dat ik alles lees wat jullie neerzetten :-)

 

Groetjes, en succes met ondernemen,

 

René

Link naar reactie

Hallo René, heb je al eens overwogen om parttime te starten? Dit heeft een aantal voordelen. Fiscaal, als ondernemer heb je belastingvoordelen.

Je vergroot er niet alleen je kansen mee als ondernemer, maar je vergroot ook je kansen op een baan. Hoe dat komt? Door je netwerk dat zich gaat uitbreiden en je je anders profileert naar werkgevers en/of klanten.

Het werkt echt, ik heb het vaak gezien. Meedoen aan een startersproject werkt ook goed wat dat betreft.

 

Parttime ondernemen betekent ook dat je je beslissing om 100% te ondernemen of in loondienst te gaan uitstelt. Op een gegeven moment zal je een keuze moeten maken.

Het geeft je bovendien de mogelijkheid om naast je bedrijf ook een baan of tijdelijk werk onder je niveau aan te nemen. Dat is zeker belangrijk in Nederland waar je 'bent wat je doet'. Je bent dan ondernemer en je wordt als zodanig ook behandeld.

 

 

 

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie

Hallo Peter, daar kan ik heel kort op reageren.

 

Dat is juist wat mij ook het meeste aanspreekt, vandaar dat ik nu eerst naast mijn W.I.A. vrijwilligers werk ga doen, en dit wil gaan uitbreiden via andere stichtingen om niet op één plek te blijven hangen.

 

Om op meer plekken te komen breid ik me netwerk ook steeds verder uit, totdat dit resulteert in een parttime baan, en daarnaast te ondernemen. Als de zaken goed gaan zal ik zeker het ondernemen gaan uitbreiden, maar is geen noodzaak. Ik weet precies wat ik wil, stap voor stap wil ik alles in orde hebben.

 

Werk onder mijn niveau aan nemen is totaal geen probleem, eventueel om voor de 4e keer om te scholen is ook geen probleem. Het belangrijkste is een parttime baan en zoals jij het noemt parttime ondernemen. Verdere ontwikkelingen in ondernemen of baan is een volgende stap.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.