• 0

Lunchkosten bij workshop

Ik heb aan een nieuwe klant een workshop voor 11 personen verkocht

Prijs per deelnemer 69,50 pp.

Daarnaast maken ze gebruik van het aanbod om een lunch te nuttigen bij een bevriende horeca locatie.

 

Ik heb afgesproken dat ik aan de opdrachtgever 1 verzamelfactuur stuur voor de workshop en de lunch zodat ze maar een crediteurenn nummer hoeven te maken.

Ik zet geen marge op de lunch (ze krijgen kopie van de bon van de horecazaak)

 

Nu krijg ik van de horecazaak een factuur waarop BTW hoog en laag staat afhankelijk wat ze allemaal nuttigen. Kosten van de lunch zijn ondergeschikt aan de van de workshop.

 

Welk BTW percentage kan ik nu het beste hanteren voor de factuur aan mijn klant (=bedrijf)?

21 % over gehele bedrag voor workshop & lunch

of

21% over workshop en de percentages van de lunch overnemen van de factuur?

 

Ik ben beginnend ondernemer en dit jaar zal ik waarschijnlijk geen of nauwelijks BTW af hoeven te dragen aangezien mijn kosten de baten nog overschrijden. Kan ik profijt hebben van een van de 2 keuzes?

 

Henk Harbers

Lokaal 2H Klusworkshops & H2 Techniek

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Henk,

 

Jouw hoofddienst is de workshop. Die prestatie is belast met 21% BTW. De lunch is een bijkomende dienst die het BTW tarief van de hoofddienst volgt. De totale factuur wordt daarmee belast met 21% BTW.

 

Als jij en je opdrachtgever de BTW kunnen verrekenen is er niets aan de hand. Als je opdrachtgever geen BTW kan verekenen, is die duurder uit. Als jij onder de Kleine Ondernemers Regelening (KOR) valt qua BTW, heb jij hier voordeel van, wat voor een deel van de lunch betaal je 6% en krijg je 21% terug terwijl je dat verschilt niet hoeft af te dragen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Mijn klant is een onderneming die naar mijn weten ook de BTW kan aftrekken dus daar maakt het niet voor uit

 

Nu zal het zo zijn da ik in het geheel geen BTW af hoef te dragen na aftrek van de voorbelasting.

Ik draai dit jaar verlies en heb meer voorbelasting betaald dan in BTW in rekening gebracht.

 

In dat geval heb ik geen profijt van de Kleine ondernemersregeling en heb ik geen voordeel van de 21% BTW percentage welke ik in rekening breng tav de 6% die ik betaal?

Henk Harbers

Lokaal 2H Klusworkshops & H2 Techniek

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.