• 0

Oprichting Holding BV en Werk BV

Allereerst complimenten voor dit forum met zoveel informatie over het ondernemen en alles wat hierbij komt kijken. Ik heb er zelf al veel in gelezen voordat het ondernemen begon, maar dit laatste is nu naast mijn huidige baan werkelijkheid geworden. Om gelijk goed te kunnen beginnen zou ik graag van de (ervaring)deskundigen raad krijgen over onderstaande:

 

Onlangs heb ik samen met 4 andere zakelijke partners een Werk BV opgericht waarin ik 28% van de aandelen houd. Deze aandelen heb ik gekocht via mijn (ook) nieuw opgerichte Holding BV. De andere partners nemen ook via hun eigen holding deel in de Werk BV. Na inschrijving in de KvK heb ik bericht gekregen van de Belastingdienst dat ik bij hen ben ingeschreven. Niets verder over BTW vernomen.

Vanuit mijn Holding BV voor ik dus directie met de anderen directie over de Werk BV, maar wil / kan ik ook consultancydiensten gaan verlenen aan andere partijen. Ik verwacht echter niet dat (zeker dit jaar) er gelijk voldoende inkomsten zullen zijn.

 

Voor het kunnen oprichten van de Werk BV heb ik vanuit de Holding BV 28% van het te storten aandelenkapitaal per bank overgeboekt naar de Werk BV. Hiermee verkrijg ik de deelneming in de Werk BV en heb deze ook als deelneming op de balans van de Holding BV opgenomen. Daarnaast heb ik circa Euro 1000,- overgeboekt vanuit de Holding BV naar de Werk BV omdat er kosten gemaakt worden voor domeinregistratie / businesscards etc..

 

Ten behoeve van het kunnen uitvoeren van mijn werkzaamheden in de Holding BV heb ik een IPad aangeschaft op naam van de Holding BV met BTW-factuur.

 

Vragen:

 

1. Ben ik voor de Belastingdienst BTW-plichtig op dit moment omdat ik hier niets over heb vernomen ?

2. Is het juist de deelneming op deze wijze op de balans op te nemen ?

3. Kan ik de zakelijke BTW-kosten (aanschaf iPad / BTW over de notarisfactuur etc..) als fiscaal aftrekbaar beschouwen ?

4. Hoe moet ik de kosten t.b.v. de Werk BV bij de Holding BV opvoeren ?

 

Ik ga er als newbee zomaar van uit dat dit vragen zijn die bij jullie al meerdere malen voorbij zijn gekomen, maar het zou mij enorm op weg helpen. Alvast dank hiervoor !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Een holdingstructuur met tussen holding is een kaartenhuis.

Is er sprake van een fiscale eenheid (Voor vennootschapsbelasting en/of BTW) ?

Hoe komen fee's tot stand?

Zijn prestaties belast ?

Hier waag ik me niet aan.

 

Ook als je heel veel gelezen hebt moet je op de hoogte zijn van recente jurisprudentie.

Dit is gewoon af te checken met een fiscaal jurist of belastingconsulent.

Op dit soort momenten moet je gewoon even investeren en niet bij een € 35 p/u ZZP boekhouder.

Zonder het waardevolle werk wat deze wel voor je kunnen verrichten tekort te willen doen.

 

Succes

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor je duidelijke uiteenzetting. Hebben inmiddels voor de werk BV een aparte rekening geopend. Als ik je antwoord lees op 1 ben ik dus voor de holding niet BTW-plichtig maar is het wel handig een briefje aan de BD te sturen hierover ?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik bedoel met kaartenhuis niets vervelends hoor.

Alleen je kiest voor alle BV's en dga's een holdingstructuur en een fiscale constructie.

Bijvoorbeeld welke wel/niet binnen de fiscale eenheid, waar wat afdragen.

Dan legt je belastingadviseur alles voor bij de fiscus voor een standpuntbepaling.

Liever vooraf vragen dan achteraf procederen.

Als je dat voor alle BV's en de dga's zo geregeld hebt kun je niet één BV of dga eruit trekken en uitspraken doen vind ik, want dan loop je het risico dat alle goede werk tevergeefs was en het fiscale bouwwerk als een kaartenhuis in elkaar zakt.

 

 

 

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.