• 0

Auto bedrijfsvermogen voor IB, privevermogen voor BTW

Ik (eenmanszaak) ben van plan een youngtimer (15+ jaar oud, dus 35% bijtelling voor IB over economische waarde) te gaan rijden. Omdat ik voor de BTW vrijwel geen zakelijke kilometers rijd (aangezien woon-werkverkeer voor BTW prive is) wil ik de auto voor de BTW de auto als privevermogen beschouwen. Dit voorkomt dat ik 1,5% BTW (geen BTW betaald bij aanschaf auto) moet afdragen over de catalogus waarde, en ik wil voorkomen dat ik een kilometerregistratie bij moet houden om daarmee tot de conclusie te komen dat ik voor de BTW 100% prive rijdt. Uiteraard kan ik bij de auto als privevermogen voor de BTW ook de BTW van onderhoud en brandstof niet terug krijgen.

 

De belastingdienst zegt: "Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze: of u rekent de auto tot uw privévermogen of u rekent de auto tot uw ondernemingsvermogen. De keuze die u hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol. Ook niet als de auto voor de inkomstenbelasting verplicht als een auto van uw onderneming wordt aangemerkt." (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto)

 

Echter bij de voorwaarden bij de keuze voor prive/bedrijfsvermogen voor de BTW: "U kunt ervoor kiezen goederen voor de btw tot uw bedrijfsvermogen te rekenen, terwijl u het voor de inkomstenbelasting tot uw privévermogen rekent." (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/privegebruik/gemengd_gebruik/investeringsgoederen/investeringsgoederen)

 

De omgekeerde variant, dus voor IB als bedrijfsvermogen, voor BTW privevermogen wordt hier niet genoemd. Verwarrend.

 

Kortom, is het mogelijk de auto voor de IB als bedrijfsvermogen in de administratie op te nemen en voor de BTW als privevermogen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het verwarrende is dat in de bijtellingsregels (3.20 lid 9) expliciet staat dat voor de toepassing van dat artikel woonwerkverkeer zakelijk is. Wie echter de parlementaire geschiedenis bij art. 3.15 leest, ziet dit:

 

'De verlaging van het zogenaamde normbedrag van artikel 3.15 hangt eveneens samen met de vereenvoudiging van de fiscale behandeling van het woon-werkverkeer. Zoals in onderdeel B is aangegeven komt het onderscheid tussen regelmatig woon-werkverkeer en zakelijk verkeer daarbij te vervallen. Dit betekent een verruiming van het regime voor de aftrek voor het woon-werkverkeer. Daar staat een verlaging van het aftrekbare bedrag voor zakelijke kilometers tegenover. Dit bedrag is ook van belang voor de bepaling van de hoogte van de aftrek van de in het eerste lid van artikel 3.15 genoemde kosten. Evenals in de voorgestelde tekst van artikel 3.17 geldt de beperking in artikel 3.15 niet alleen voor een auto, maar voor iedere vorm van privé-vervoer (fiets, motorfiets).'

 

In 2013 is dit (uiteindelijk) niet gewijzigd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • -1

 

Ik heb gezegd dat dezelfde en eenduidige regels gehanteerd worden om de verhouding prive / zakelijk te bepalen.

 

Maar dat zeg ik juist. Dat is niet zo. Alleen al omdat voor de OB woon-werkverkeer privé is en voor de IB is woon-werkverkeer zakelijk. Welke eenduidigheid valt daarin te bespeuren dan?

 

Dat staat overigens ook geheel los van het vraagstuk voor de belastingvrije vergoeding van 19ct van woon-werk kilometers.

klopt, want dat mag gewoon

 

ofwel woon-werk wordt nu voor IB ook gezien als prive doch deze kilometers tellen niet mee voor je privegebruik bij een leaseauto en in het geval van eigen vervoer mogen deze kilometers nog steeds belastingvrij vergoed worden tot 19ct.

Waar haal je deze info vandaan dan? Voor de IB is woon-werkverkeer zakelijk. Vandaar dat ze niet meetellen voor privégebruik auto van je onderneming.

 

De eenduidigheid is er zeker wel sinds 2013 alleen omdat jij de verkeerde conclusie trekt zie jij deze eenduidigheid niet. Jij stelt dat woon-werk kilometers omdat ze belastingvrij vergoed mogen worden en ze niet meetellen bij privegebruik van de leaseauto dat deze kilometers daarom zakelijk zijn en en dus niet prive. Maar dat is een totaal verkeerde conclusie.

 

Met ingang van 2013 zijn woon-werk kilometers ook voor de IB prive kilometers alleen gelden voor deze kilometers in het kader van een overgangsregeling nog speciale regels. Het zal me niet verbazen dat enkele leasemaatschappijen een flinke vinger in de pap hadden.

 

Hoe dan ook, dit hele verhaal slaat op werknemersregelingen en bij mijn weten is TS een zelfstandige en geen werknemer. De auto van TS kent geen enkel zakelijk belang en er zal geen enkele inspecteur noch rechter een ander oordeel hebben, ondanks allerlei afleidingsmanoeuvres.

Link naar reactie
  • 0

Met ingang van 2013 zijn woon-werk kilometers ook voor de IB prive kilometers (...)

 

Hoe je aan al die onzin die je hier uitkraamt komt zou ik niet weten.

Om je te helpen in te zien hoe het echt zit, zal ik uit de Elsevier Belastingalmanak citeren:

 

"Alle woon-werkkilometers zijn zakelijk, inclusief de ritten om thuis te lunchen".

 

Deze almanak gaat over de inkomstenbelasting. Die wordt ook gebruikt door de belastingdienst zelf als naslagwerk.

 

Maar uiteraard mag jij van mij je eigen waarheid hebben. Als enige in Nederland.

 

Ik vind het echter niet juist dat je anderen op het verkeerde been probeert te zetten.

 

Link naar reactie
  • -1

Ik zou zeggen: Google op belastingwet 2013 reiskosten en je weet genoeg. Als je goed zoekt dan kom je uiteindelijk terecht bij de oorspronkelijke wettekst waarin het allemaal precies staat vermeld hoe woon-werk kilometers vanaf 2013 gezien worden. Er is echter het eea geschrapt maar dat deel is voor zover ik begrepen heb niet geschrapt. Je moet uiteraard allerlei pagina's van leasemaatschappijen links laten liggen want die geven er een eigen draai aan.

 

Maar wie probeer ik nu op het verkeerde been te zetten? TS? Want alleen voor hem is hetgeen wat ik hier post echt van invloed. Met de informatie die ik heb kan ik je zeggen dat ik beslist niet de enige in Nederland ben dit stelt dat de auto van TS geen enkel zakelijk belang kent en daarom niet om de balans mag staan van de onderneming.

 

Ik vraag me nu eigenlijk hardop af of er een expert op dit forum financieel garant wil staan voor de gevolgen mocht TS of iemand anders in een vergelijkbare positie een flinke naheffing krijgen. Dat is eigenlijk het manco aan HL. Je kunt je hier wel als expert voor doen en/of een ander belachelijk maken, maar enige vorm van verantwoording afleggen nadien ontbreekt dan vervolgens.

 

Mijn mening blijft dat bij dit soort zaken het verstandig is het vooraf aan de inspecteur voor te leggen. En als je bij dit geval dan een inspecteur treft die dan zwart-op-wit net zulke nonsens verklaart als in het (F)OR-topic dan mag je mooi van geluk spreken.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Jij stelt dat woon-werk kilometers omdat ze belastingvrij vergoed mogen worden en ze niet meetellen bij privegebruik van de leaseauto dat deze kilometers daarom zakelijk zijn en en dus niet prive. Maar dat is een totaal verkeerde conclusie.

Sorry, maar kun je even quoten waar ik dit gezegd heb? Waar heb jij mij iets zien schrijven over een leaseauto en belastingvrije vergoeding?

 

Jij schreef: "Ofwel het percentage wat je gebruikt voor het bepalen van de verdeling van de BTW gebruik je dus ook voor het bepalen van het gebruik van de auto."

 

Ik stel maar 1 ding: aangezien voor de OB het woon-werkverkeer privé is en voor de IB is het woon-werkverkeer zakelijk, kan jouw conclusie niet kloppen.

 

Met ingang van 2013 zijn woon-werk kilometers ook voor de IB prive kilometers alleen gelden voor deze kilometers in het kader van een overgangsregeling nog speciale regels. Het zal me niet verbazen dat enkele leasemaatschappijen een flinke vinger in de pap hadden.

 

Lees Ronaldinho's reactie nog even, zou ik zeggen. En anders helpt wellicht het volgende:

Klik op de link naar de volgende pagina over ondernemers en auto belastingdienst.nl en zie daar, vlak boven het dik gedrukte woord Laadpaal de volgende zin:

Woon-werkverkeer valt ook onder zakelijke kilometers

 

De auto van TS kent geen enkel zakelijk belang en er zal geen enkele inspecteur noch rechter een ander oordeel hebben, ondanks allerlei afleidingsmanoeuvres.

Hoe kom je daarbij? TS wil de auto voor de OB privé houden. Dat is terecht want hij rijdt alleen privé en woon-werkverkeer, beide privé voor de OB. Daarnaast rijdt hij (we weten niet hoeveel) voor de IB weldegelijk zakelijk, namelijk zijn woon-werkverkeer.

 

Kunnen we dan nu stoppen met het idee dat voor de IB het woon-werkverkeer voor ondernemers als privé wordt beschouwd?

 

gr. Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen: Google op belastingwet 2013 reiskosten en je weet genoeg. Als je goed zoekt dan kom je uiteindelijk terecht bij de oorspronkelijke wettekst waarin het allemaal precies staat vermeld hoe woon-werk kilometers vanaf 2013 gezien worden. Er is echter het eea geschrapt maar dat deel is voor zover ik begrepen heb niet geschrapt.

 

Voordat je informatie voor waar aanneemt, is het handig om ook te checken of specifieke, cruciale, onderdelen van wat je leest ook echt tot wet is gemaakt....... >;(

 

Dat is eigenlijk het manco aan HL. Je kunt je hier wel als expert voor doen en/of een ander belachelijk maken, maar enige vorm van verantwoording afleggen nadien ontbreekt dan vervolgens.

 

Da's lekker makkelijk vanachter je anonieme colombo account. Ik sta met naam, toenaam en bedrijfsnaam op HL. Hoezo geen verantwoording. Met alles wat ik schrijf op HL stel ik mij als adviseur kwetsbaar op. En "voordoen als expert" is toch echt onder de gordel, hoewel ik het niet persoonlijk opvat. HL is een goed zelfreinigend forum. Jij bent daar nota bene het voorbeeld van.

 

En als je je belachelijk gemaakt voelt, tja. Wellicht is het dan aan te raden om dan bij je leest te blijven en je bot te vieren op topics binnen jouw expertise. Je mengt je in fiscale zaken, waar ik twee studies voor heb gevolgd en waar ik mijn dagelijks brood mee verdien, en je gaat dan ook nog eens zeer stellig tekeer. Dan moet je tegen een weerwoord kunnen lijkt mij, zeker als je er eens naast zit.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen: Google op belastingwet 2013 reiskosten en je weet genoeg. Als je goed zoekt dan kom je uiteindelijk terecht bij de oorspronkelijke wettekst waarin het allemaal precies staat vermeld hoe woon-werk kilometers vanaf 2013 gezien worden. Er is echter het eea geschrapt maar dat deel is voor zover ik begrepen heb niet geschrapt.

 

Voordat je informatie voor waar aanneemt, is het handig om ook te checken of specifieke, cruciale, onderdelen van wat je leest ook echt tot wet is gemaakt....... >;(

Ga je me er nu op wijzen dat bepaalde zaken uit de belastingwet 2013 geschrapt, terwijl ik diegene ben die deze wet als eerste genoemd heeft in dit topic met de toevoeging dat er weliswaar bepaalde onderdelen zijn geschrapt?

 

Voor dat je mij er op gaat wijzen dat het toch anders ligt dan wat ik stel zou het handig zijn eerst eens het een en ander op te zoeken. Misschien is het nog allemaal te vinden. Het heeft mij wel een tijdje gekost. Oh ja..excuses zullen geaccepteerd worden.

 

Maar goed, jij en ik weten dat de leaseauto's al jaren lang een doorn in het oog zijn van de overheid. Daar hoeven we denk ik geen geheim van te maken. Dat is dan ook meteen een hint naar het zoeken van dat stukje wettekst. Het gaat hierbij om reguliere woon-werk met een auto van de zaak.

Link naar reactie
  • 1

 

Maar goed, jij en ik weten dat de leaseauto's al jaren lang een doorn in het oog zijn van de overheid. Daar hoeven we denk ik geen geheim van te maken. Dat is dan ook meteen een hint naar het zoeken van dat stukje wettekst. Het gaat hierbij om reguliere woon-werk met een auto van de zaak.

 

Allemachtig zeg. Niets JIJ en ik. Ik deel die mening helemaal niet met je.

 

Wat is er nu zo moeilijk aan het lezen van de tekst:

Woon-werkverkeer valt ook onder zakelijke kilometers

 

???

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zo waar heb ik zojuist een zoekcriterium gevonden in resultaten van de browser.

 

Onderstaande zin heb ik gebruikt om verder te zoeken en komt uit het definitieve voorstel voor de belastingwet 2013 (medio juli/augustus 2012). Zoeken levert vooralsnog wat hits op maar nog niet het document wat ik eerder vond. Ik kan me nog herinneren dat ik het document opende via-via en niet als zoekresultaat in Google.

 

"Als gevolg van de afschaffing van de onbelaste tegemoetkoming in de kosten voor woon-werkverkeer - zal worden geregeld dat woon-werkkilometers met de auto van de zaak als privékilometers zullen worden aangemerkt."

 

Vervolgens is een en ander geschrapt zoals eerder aangegeven, maar deze betreffende bepaling ben ik niet tegengekomen als zijnde geschrapt, enkel dat de genoemde kilometers in het kader van een overgangsregeling vooralsnog niet meegenomen hoeven te worden en voor bepaalde fiscale regelingen als zakelijk gezien mogen worden. Maar dit laatste is in essentie iets anders dan kwalificatie van woon-werkkilometers en daarmee het schrappen van de kwalificatie.

Link naar reactie
  • 0

mod-pet op - laatste waarschuwing - als je concreet kunt aantonen dat het is zoals jij beweert, plaats dat dan vooral hier.

 

Als je ooit ergens iets gelezen hebt maar het niet meer kan vinden, houd het dan voorlopig even voor je, en ga in dat geval zeker niet in een discussie met mensen die het dankzij hun studie en ervaring beter kunnen weten dan jij.

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande was enkel als hint bedoeld mochten mensen iets willen zoeken. Als je vervolgens met Google zoekt dan krijg je documenten als resultaat waar deze tekst letterlijk zo staat op sites die qua informatievoorziening te vertrouwen zijn. Dus het is gewoon te vinden.

 

Ik neem aan dat deze opmerking voor beide kanten geldt. Immers van de andere kant is er ook niet aan bronvermelding gedaan waar recente informatie te vinden is, anders dan een algemene afgekorte regel die enkel iets zegt over de toepassing van de wet en niet over de daadwerkelijke inhoud.

Link naar reactie
  • 0

Mod-pet op:

 

@Colombo: een link naar informatie op de site van de Belastingdienst is niet afdoende bronvermelding want die informatie is - naar jouw mening - niet correct? Ik zou dan zeggen: doe dan iets echt nuttigs voor ondernemers en ga eerst je gelijk halen bij de Belastingdienst; laat het aanpassen, en laat het ons vervolgens op dit forum weten.

 

Indien je gelijk hebt zul je overladen worden met lofuitingen, reuzen en diepe excuses.

 

Ik verneem t.z.t. graag je vorderingen, informeer mij maar via PM dan zet ik speciaal voor die terugkoppeling dit topic - dat ik nu op slot zet ter voorkoming van nakaarten - weer open.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.