• 0

Toetreden tot investingsmaatschappije

Beste lezers,

 

Uiteraard heb ik enige zoekpogingen gedaan om een antwoord te vinden op mijn vraag. Echter, zoals de meeste mensen die een vraag stellen, heb ik een aantal specifieke vragen.

 

Ik ben verantwoordelijk voor de marketingafdeling van een investeringsmaatschappij. Onder deze BV vallen vier organisaties (ook allen BV). De investeringsmaatschappij is eigendom van 3 eigenaren, die elk een eigen beheer-BV hebben. En voor zover bij mij bekend voor 1/3 eigenaar zijn.

 

Ik werk inmiddels vier jaar voor deze organisatie.Twee van de drie eigenaren willen de komende jaren eerder stoppen met werken. En de dagelijkse leiding overdragen aan mij en de derde eigenaar. Nu is de orienterende vraag gesteld of ik interesse heb om mede-eigenaar te worden. Over percentages, etc is nog niet gesproken.

 

De totale waarde van de verschillende BV's schat ik op 500k. Ik ben niet in de financiële positie om mezelf in te kopen. Welke mogelijkheden blijven er over? Ik heb gelezen over de mogelijkheid om een tussen-BV op te starten. En zo jaarlijks dmv dividend uitkering steeds meer eigenaar te worden. Wat zijn hier de voor- en nadelen van? En wat zijn de alternatieven? En wat zijn sowieso raadzame adviezen?

 

Bedankt voor het lezen! En meedenken :-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Michel, de vraag die je gesteld is is of je mede eigenaar wilt worden. Daarover kan je ook eerst het gesprek aangaan, om meer feeling te krijgen bij de redenen die erachter liggen en het geplande toekomstscenario van de huidige aandeelhouders en niet te vergeten van jezelf.

 

Een aantal vragen om bij stil te staan:

Hoe is nu de taakverdeling, wat is de toegevoegde waarde (niet financieel) van de uittredende aandeelhouders, wat is jouw toegevoegde waarde, hoe belangrijk is jouw input voor de winstgevendheid van het bedrijf, vinden de huidige aandeelhouders dat je de capaciteiten hebt om het bedrijf samen met de blijvende aandeelhouder straks te runnen. Hoe snel wil de andere aandeelhouder er straks uitstappen, als dat gebeurt kan jij dan alleen de toko runnen of heb je daarbij versterking nodig. Hoe winstgevend is het bedrijf.

 

Wellicht heb je al een goed beeld van bovenstaande maar als dat nog niet zo is dan zou ik me daar het eerst mee bezig houden.

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Beste Michel,

 

Welkom op Higherlevel.

 

De totale waarde van de verschillende BV's schat ik op 500k.

Knap dat je dat zo weet te schatten. Maar aangenomen dat het nu klopt, realiseer je dan dat het een risicodragende onderneming blijft en dat de waarde kan fluctueren. Het kan best zijn dat de waarde, net nadat je het hebt overgenomen, toevallig fors daalt. Kun je je dat permitteren?

 

Nu is de orienterende vraag gesteld of ik interesse heb om mede-eigenaar te worden. Over percentages, etc is nog niet gesproken.

Het lijkt een mooie geste en een compliment dat je mede-eigenaar "mag" worden. Een hele eer! Maar vergeet niet dat de huidige eigenaren een commercieel belang hebben en willen cashen. Voor die eer moet je immers gewoon betalen.

 

Zie het daarom als zakelijke transactie: wat moet je betalen en wat krijg je ervoor terug? Wat levert dat mede-eigenaarschap jou op? Ga er niet automatisch vanuit dat je een deel van de winst krijgt uitgekeerd, want misschien is er (straks) geen of weinig winst omdat het geld via managementfees of leverancierscontracten alsnog naar de huidige eigenaren gaat. Als je bij het mede-eigenaarschap onvoldoende bestuurlijke invloed krijgt, kun je daar weinig aan doen.

 

Ik ben niet in de financiële positie om mezelf in te kopen. Welke mogelijkheden blijven er over? (...) En wat zijn sowieso raadzame adviezen?

Over waardebepaling en financieringsmogelijkheden is best veel te vinden. Maar ik zou je dringend willen adviseren om niet verder te Google'n of dit via een forum te regelen. De stap van loondienst naar het overnemen van een bedrijf heeft forse gevolgen voor je fiscale positie en risico's. Dat werkt ook door in je pensioen, hypotheek, huwelijkse voorwaarden enzovoorts. Neem een fiscaal adviseur in je arm die het hele plaatje kan overzien, zowel zakelijk als privé. Ook bij het onderhandelen met de huidige eigenaren raad ik dringend aan iemand in de arm te nemen die eerder met dit bijltje heeft gehakt en de trucjes kent.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.