Jump to content
MysticNetherlands
Verberg

Onderhandse lening in box III opvoeren aan ontvangende kant?

vraag

Hallo experts! Ik heb gezocht maar kon t antwoord niet vinden. Mijn excuses bij voorbaat als het er toch ergens staat, maar ik heb de zoekfunctie goed benut volgens mij.

Mijn vraag is de volgende: kan een prive persoon danwel een BV een onderhandse lening hebben (bijv van familie in t buitenland) en deze ontvangen lening aanwenden voor de aanschap van een verhuurd bedrijfspand en deze lening opvoeren als schuld voor de aanschaf van dit pand in box III (in t geval van een prive persoon)? En als BV kun je de ontvangen lening ook gewoon opvoeren als schuld en is de rente aftrekbaar?

Hoor graag van jullie!

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Een BV kan een schuld hebben, ja. En dat kan een onderhandse lening zijn.

En hetzelfde geldt voor een privépersoon.

En het is een vrij land, dus allebei kunnen zij het geleende geld gebruiken om te kopen wat zij willen (als het niet illegaal is!). Dus ook een 'verhuurd bedrijfspand'. Althans als er geen speciale beperkingen van de schuldeiser over hoe het geld besteed moet worden zijn dan.

Maar hoe dit allemaal fiscaal te verantwoorden, dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Dat hangt van de precieze situatie af.

Ik vind persoonlijk dit overigens theoretisch gespeculeer allemaal. Weinig zinvol.

Misschien kan je de situatie specificeren, dan krijg je waarschijnlijk meer relevante antwoorden.

• 0
  • Rate this answer

Ik vind persoonlijk dit overigens theoretisch gespeculeer allemaal. Weinig zinvol.

Misschien kan je de situatie specificeren, dan krijg je waarschijnlijk meer relevante antwoorden.

Ik gok dat dit samenhangt met de oorspronkelijke vraag van vragensteller (en het mislukken van de leningaanvraag).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0
  • Rate this answer

Klassiek voorbeeld slechte vraag;

Wie leent er ?

Ondernemer met eenmanszaak of een BV?

Personen vallen onder box 1 en 3 van de inkomstenbelasting en BV's onder vennootschapsbelasting!

Ja leningen zijn toegestaan en aftrekbaar mits zakelijke rente en aflossing zijn overeengekomen.

Voor personen die aan een verbonden persoon een lening verstrekken geldt de terbeschikkings stellingsregeling en die valt niet in box 3 maar in box 1 !

Dan komen nog niet ingezetenen om de hoek kijken die moeten dus in hun eigen land de belastingregels toepassen en eventueel rekening houden met belastingverdragen omtrent dubbele belasting e.d..

Dus wat wil je nu weten ?

Denk je werkelijk dat je op een forum antwoord krijgt op een mengeling van kreten waarbij diepgaande kennis van inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en internationaal belastingrecht benodigd is ?

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

• 0
  • Rate this answer

@easydoesit

Heb je wel eens de moeite genomen om zelf te lezen wat voor ongelooflijke berg kennis hier zit!?!

Met zo'n opmerking aan het einde van je post diskwalificeer je HL en haar leden.

Zeg dan niets!!!!

Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

• 2
  • Rate this answer

Schulden zijn doorgaans vrij eenvoudig: Ze volgen de fiscale behandeling van hetgeen waarvoor je ze bent aangegaan. In beginsel maakt het daarbij niet uit wie de schuldeiser is of waar deze woont/gevestigd is. Ook als de schuldenaar buiten Nederland woont, maar het pand in Nederland staat, dan geldt dat Nederland zowel het pand als de schuld in aanmerking neemt voor de belastingheffing. In beide gevallen dient natuurlijk wel te worden nagegaan wat de mogelijke fiscale gevolgen in het woonland zijn.

Koop je een pand dat je gaat verhuren, dan zit dat pand doorgaans in box 3 en de schuld dus ook. Verhuur je aan een verbonden onderneming of bv, dan kan het pand inclusief schuld naar box 1 verhuizen (resultaat uit overige werkzaamheden), doe je meer dan alleen kale verhuur, dan kun je ook in box 1 terecht komen. De schuld blijft volgen.

Koopt de bv het pand (en leent de bv het geld), dan zit de schuld in de bv. De rente is dan vaak aftrekbaar, maar vergeet niet dat er diverse renteaftrekbeperkingen bestaan in de vennootschapsbelasting, die bovendien regelmatig veranderen (zo is de EU gisteravond weer een nieuw setje renteaftrekbeperkingen overeengekomen, dat nog in de nationale wetgeving moet worden opgenomen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0
  • Rate this answer

Hallo,

Mijn kritiek ging over de slordige vraagstelling.

Niet over de vele forumleden die proberen een goed antwoord te geven.

[Mod edit: ad hominem verwijderd ]

Andersom werkt niet.

• 0
  • Rate this answer

Hallo,

Even terzake,

Blijft nog steeds dat als je geld leent aan een verbonden persoon zoals partner met eenmanszaak of BV waarin je een aanmerkelijk belang hebt dat box III niet van toepassing is.

Verder moeten onderhandse leningen ook worden gemeld bij de belastingdienst.

Andersom werkt niet.

• 0
  • Rate this answer

Even terzake

Blijft nog steeds dat als je geld leent aan een verbonden persoon zoals partner met eenmanszaak of BV waarin je een aanmerkelijk belang hebt dat box III niet van toepassing is.

Maar gelet op de startpost is dit helemaal niet "ter zake". Het is geen lening van of aan een partner én de persoon die de lening verstrekt in het genoemde voorbeeld is a) niet de vraagsteller (die is de beoogde ontvanger) en b) niet onderhevig aan het Nederlandse belastingregime.

Verder moeten onderhandse leningen ook worden gemeld bij de belastingdienst.

Mag ik dan een suggestie doen hoe voortaan te reageren?:

Beste MysticNetherlands,

In aanvulling op het uitstekende advies van Ronaldinho, wil ik je er nog op wijzen dat onderhandse leningen moeten worden gemeld bij de belastingdienst

Ter zake, en vriendelijk. Overigens wel onvolledig en achterhaald: sinds 2016 hoeven onderhandse leningen aan privé niet meer afzonderlijk te worden gemeld, maar meld je ze bij de aangifte inkomstenbelasting

Verder verwijs ik graag naar deze column

Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

• 0
  • Rate this answer

Dank allen voor de antwoorden! :)

Klassiek voorbeeld slechte vraag;

Klassiek voorbeeld van slechte kritiek ;) Geef dan aan waarom het een slechte vraag is.

Wie leent er ?

Ondernemer met eenmanszaak of een BV?

Dat staat in de vraag, ik vraag voor de situaties van een prive persoon en een BV.

Denk je werkelijk dat je op een forum antwoord krijgt op een mengeling van kreten waarbij diepgaande kennis van inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en internationaal belastingrecht benodigd is ?

Ja, want dat is hier vrij gebruikelijk.

Ik was wellicht wat kort in mijn beschrijving, mea culpa. Maar aan de andere kant als ik er NIET bijzet dat er aanmerkelijk belang is (zoals Norbert blijkbaar ook gewoon concludeerde), en ik NIET vraag naar belastingplicht van t familielid in t buitenland etc hoeft me dat ook weer niet om de oren gesmeten te worden toch? Ik vroeg heel specifiek naar een prive persoon of BV als ontvangende partij bij een onderhandse lening, of dit gewoon in resp box III valt danwel als lening opgevoerd mag worden met de reguliere tax treatment. En idd, ronaldinho kon gewoon een toegespitst (en naar mijn beperkte kennis correct, en daar Joost m niet corrigeert ;) ) antwoord geven:

"Ze volgen de fiscale behandeling van hetgeen waarvoor je ze bent aangegaan. In beginsel maakt het daarbij niet uit wie de schuldeiser is of waar deze woont/gevestigd is. Ook als de schuldenaar buiten Nederland woont, maar het pand in Nederland staat, dan geldt dat Nederland zowel het pand als de schuld in aanmerking neemt voor de belastingheffing. In beide gevallen dient natuurlijk wel te worden nagegaan wat de mogelijke fiscale gevolgen in het woonland zijn.

Koop je een pand dat je gaat verhuren, dan zit dat pand doorgaans in box 3 en de schuld dus ook. Verhuur je aan een verbonden onderneming of bv, dan kan het pand inclusief schuld naar box 1 verhuizen (resultaat uit overige werkzaamheden), doe je meer dan alleen kale verhuur, dan kun je ook in box 1 terecht komen. De schuld blijft volgen.

Koopt de bv het pand (en leent de bv het geld), dan zit de schuld in de bv. De rente is dan vaak aftrekbaar, maar vergeet niet dat er diverse renteaftrekbeperkingen bestaan in de vennootschapsbelasting, die bovendien regelmatig veranderen (zo is de EU gisteravond weer een nieuw setje renteaftrekbeperkingen overeengekomen, dat nog in de nationale wetgeving moet worden opgenomen)."

Dank allen, dat is goed om te horen. Ik had t ook enigszins verwacht (en zeker gehoopt), ik doorzoek altijd eerst dit forum en t internet, maar als ik t zeker wil weten post ik de vraag hier nog ter bevestiging. Dit forum is een van de meest informatieve fora van t hele land. En zoals Joost terecht opmerkt is t kennisniveau ongekend hoog hier. Ik skip ook altijd de meeste blogs, nieuwsartikelen etc. De website van de Belastingdienst en HigherLevel vormen voor mij de beste bronnen.

En t heeft idd ten dele met mijn vorige vraag te maken, maar dat plan is van de baan. Dit is geen hotel maar een verhuurd winkelpand.

Dank!

• 0
  • Rate this answer

@MysticNederland: dank voor je terugkoppeling en complimenten.

Met name de manier waarop je dat doet is reuswaardig.

Je hebt nog niet genoeg berichten om een reus te kunnen ontvangen, maar bij deze karma +1

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

• 0
  • Rate this answer

Ha ik zou er bijna digitaal van gaan blozen ;) Dank!

Ik ben zelf gewoon een 9-tot-5 kantoorpikkie maar heb een zeer ondernemende vrouw dus vandaar dat ik hier af en toe rondkijk. Ik heb zelf verder geen belastingtechnische achtergrond, maar ben niet dom. Als formulering goed is, pak ik dingen snel op. Zo heb ik n paar jaar geleden zelf een compleet uren-administratie en loonbelasting programma geschreven voor mijn vrouw. Berekende alle werkgeverslasten, draaide ook loonstroken en jaaropgaven uit etc. Dus ik ben i.i.g. meestal wel in staat om via t vergelijken van meerdere bronnen in te schatten wie of wat een autoriteit is op een bepaald gebied. En (een relatief groot aantal van de gebruikers op) dit forum is er één. Dank!

• 1
  • Rate this answer

Hallo,

Blij dat je antwoord hebt ontvangen wat voor jou werkt.

Jammer dat je plannen niet doorgaan.

Tja, als ik een kneus verdient heb dan is dat maar zo.

Als een zinnetje dermate storend is lijkt het me eleganter om het te verwijderen met een persoonlijk bericht. Maar ja, dat is mijn mening :).

Groetjes allemaal.

Andersom werkt niet.

• 0
  • Rate this answer

@Easy does it: thats the spririt!

ls een zinnetje dermate storend is lijkt het me eleganter om het te verwijderen met een persoonlijk bericht

Wellicht, maar een mod edit is altijd zichtbaar en vermeldt daarom ook de reden van de aanpassing. Dat helpt niet alleen de poster zelf, maar ook andere lezers.

Tja, als ik een kneus verdient heb dan is dat maar zo.

Een kneus moet niet lichtzinnig worden uitgedeeld, lijkt me hier zeker niet van toepassing