• 0

Welk Verlies bij staking VOF aftrekbaar

In 2015 hebben we een vof opgericht. Eind december 2015 heb ik besloten te stoppen en gaat mijn zakenpartner per 1-1-2016 als eenmanszaak door. Over 2015 hadden we samen 27k verlies gemaakt en stond mijn kapitaalrekening op 15k negatief. Tevens was er een langlopende lening van derden van 15k. In de vaststellingsovereenkomst voor de overdracht heb ik laten opnemen dat ik die 15k lening overneem tegen wegstrepen van mijn negatieve kapitaal. Mijn vraag is: kan ik op mijn IB aangifte 2015, die 15k als verlies (aftrekpost) opvoeren OF kan ik alleen 50% (13,5k) van het verlies van 27k aangeven? Er spelen geen zaken rondom boekwaarde, enz..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Blijkbaar waren jullie beiden voor 50% winstgerechtigd.

Je kapitaal was 15K negatief, maar is dat alleen gekomen door het verlies of heb je ook gelden opgenomen?

Als die 15K een optelsom was van winstaandelen en geldopnames uit het verleden dan heb je die gewoon verrekend met de langlopende lening en zie ik daar geen resultaatpost in.

Moeilijk te zeggen zonder te weten hoe die 15K tot stand kwam.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Easy does it vraag (denk ik) naar het brutoresultaat op de operatie en de netto privé opnamen en stortingen.

 

Stond jouw medevennoot evenveel negatief of moet daar onderling verrekend worden op basis van afspraken?

 

Wij kennen de inhoud van de vaststellingsovereenkomst niet...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja hoor,

 

Als er niks geks is kan je het jaarresultaat, tenminste jou aandeel 50% aangeven als verlies.

Ik wilde alleen toetsen of je aan het einde van de rit een stukje financiering van het verlies voor jou rekening had genomen met die 15K.

Dat je buiten de overeengekomen winstverdeling nog een stukje verlies had gefinancierd.

Maar dat is volgens mij niet het geval.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik mis wat:

activa - onbekend, stel 0

passiva:

kapitaalrekening A -15

kapitaalrekening B -15

Schuld 15

 

Totaal passiva -15

Waar is de rest?

 

Ik neem aan dat het verlies al is verdeeld en in de kapitaalrekeningen zit. Dan zouden jullie ieder 1,5 meer opgenomen hebben dan dat jullie er ieder zelf ingestopt hebben. Wie heeft de rest van het verlies en jullie opnames dan gefinancierd?

 

Het verlies is aftrekbaar. Dat geldt zowel voor het reguliere verlies als voor het verlies dat je bij staking en overdracht leidt. Echter, aanzuivering van de kapitaalrekening is geen verlies, maar terugbetalen van wat je toch al moest betalen. Het is zo niet te beoordelen waar nu sprake van is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.