In 2011 heb ik via mijn beheer een belang verworven van 25% in werkmaatschappij A. Hiervoor heb ik vanuit prive 50.000 geleend aan mijn holding, welke is gebruikt om mezelf in te kopen. Tussen privé en holding is een leningsovereenkomst gesloten waarbij rente en geen aflossingstermijn is opgenomen.

Vanwege een nieuwe opgerichte werkmaatschappij B, is deze werkmaatschappij B samen met A onder een paraplu gestoken, genaamd Groep A. Bij het oprichten van de groep zijn de aandelen van werkmaatschappij A overgegaan naar de Groep A. Hierbij heb ik tevens extra aandelen gekocht (4%) tegen 8K. Dit bedrag is gefinancierd vanuit mijn Beheer.

Werkmaatschappij A is bij omzetting in 2014 naar Groep A gewaardeerd op 50.000. In RC van Groep A is toen een schuld naar mijn Beheer opgenomen van ongeveer 15.000 (30% van 50.000) voor mijn aandelenbelang.

In 2016 heb ik door omstandigheden mijn aandelenbelang in Groep A moeten verkopen. Hiervoor is een prijs overeengekomen van 30.000. Door slechte resultaten in de Groep A is er nooit winst/dividend uitgekeerd. Door achterstand van management fee’s (salaris) en het niet kunnen betalen van rente, aflossingen en onkostenvergoedingen aan privé is de vordering op mijn Beheer vanuit privé opgelopen tot 57.000.

Zal de lening vanuit prive naar Beheer worden gezien als een onzakelijk lening door de belastingdienst? Dit betekent volgens mij dat ik over 2 jaar, na ontbinden en liquideren van mijn Beheer, het verlies uit aanmerkelijk belang kan verrekenen in box 1. Kan ik dan een verlies opgeven (57K-30K) 27.000 euro?

Kan iemand hier uitsluitsel over geven en zie ik eventueel nog zaken over het hoofd?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53637-opheffen-holding-met-schuld-aan-prive/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Hallo Knol,

Via deze link moet je eigenlijk alles kunnen oplossen:

http://www.taxence.nl/fiscaal-nieuws/nieuws/verdieping/stappenplan-onzakelijke-lening-en-tbs.112816.lynkx

Succes en als er toch nog vragen zijn, kom maar door.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar