• 0

IB aangifte te laat indienen

Beste,

 

Ik heb een vof. Voor de IB-aangifte 2015 heb ik uitstel gekregen tot 1 september. Ik heb geprobeerd middels een geprint formulier meer uitstel te vragen maar na telefonisch contact blijkt dat ik dat voor 1 mei had moeten aanvragen. Feit is dat meer uitstel dus niet mogelijk is. Ivm omstandigheden (lees: startup fase, beperkte middelen, accountant kan ons pas na 1 sept helpen voor een schappelijk tarief, etc) gaan we 1 september niet halen. Echter wel voor het einde van september moet lukken. Er zijn drie opties:

 

- Alsnog extra uitstel aanvragen ivm bijzondere reden. Belasting telefoon vertelde dat in mijn geval de kans nihil is dat dit wordt gehonoreerd. Je moet eerder denken aan geldige redenen als ziekenhuisopname en overlijden.

 

- Aangifte zo snel mogelijk na 1 september alsnog indienen. Er komt dan eerst een herinnering en vervolgens een aanmaning met nieuwe uiterste inleverdatum. Ik schat dat die nieuwe datum ergens eind september zal zijn. Heeft iemand ervaring met deze tijdsspanne?

 

- Aangifte al deels invullen en indienen voor 1 september. Vervolgens na 1 september asap met de accountant er naar kijken en correcties doorvoeren en opnieuw indienen.

 

Wat is volgens jullie de beste oplossing? (en ja, ik weet natuurlijk dat alsnog op tijd indienen geadviseerd wordt omdat ik verplicht ben zelf deze zorg te dragen. Echter kies ik daar nu niet voor).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 1
- Aangifte zo snel mogelijk na 1 september alsnog indienen. Er komt dan eerst een herinnering en vervolgens een aanmaning met nieuwe uiterste inleverdatum. Ik schat dat die nieuwe datum ergens eind september zal zijn. Heeft iemand ervaring met deze tijdsspanne?

Doorgaans krijg je inderdaad in de loop van september een herinnering met het verzoek om de aangifte alsnog in te leveren. Daarna kan nog een aanmaning volgen. In feite komt dit neer op minstens een maand extra uitstel.

Zie ook: Wanneer een boete?

 

Als je meerdere jaren te laat aangifte doet, kan uitstel in een volgend jaar worden geweigerd.

 

- Aangifte al deels invullen en indienen voor 1 september. Vervolgens na 1 september asap met de accountant er naar kijken en correcties doorvoeren en opnieuw indienen.

Dit is ook een mogelijkheid. Om dubbel werk te voorkomen, zouden jij en je accountant dan liefst beide het aangifteprogramma van de belastingdienst moeten gebruiken. Doe de eerste dan kort vóór 1 september om te voorkomen dat die aangifte al in behandeling wordt genomen vóórdat de tweede aangifte is ingediend.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Indienen van een IB voor firmanten van een VOF en uitstel tot 1 september ...

 

Hoe ingewikkeld kan een boekhouding voor een startende vof zijn om daar een accountant voor in te schakelen?

Probeer eens een boekhouder die 1 september wel kan halen.

... zo niet, dan komt optie 3 in beeld. Niet geheel volgens de regels, maar beter iets dan niets.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Probeer eens een boekhouder die 1 september wel kan halen.

 

 

Beste Nedzhibe,

 

Hoe erg span jij je in voor een nieuwe klant die voor een "schappelijke tarief" (ik lees hier afdingen op de prijs).

 

Gewoon in de loop van september indienen.

 

Ik had tot 1 mei uitstel, 30 mei brief ontvangen met verzoek voor 13 juni in te dienen. Daarna komt de aanmaning, reageer je hierop niet dan volgt er een boete.

 

Dus zorg er voor dat ze bij je account in september tijd in plannen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als dit het uitgangspunt is.

 

Sinds oprichting van onze vof vier jaar geleden hebben we nog steeds geen vaste boekhouder.

 

De administraties zijn eigenlijk zo klein dat we dit geen eens willen uitbesteden om kosten te besparen.

 

De kwestie is zeker al ruim een maand bekend op HL en de goeie adviezen zijn gegeven, en nu wederom om advies vragen. ???

 

Link naar reactie
  • -3

Lex van Roode en Rebabs bedankt voor jullie adviezen!

 

@Cosara; "maar beter iets dan niets” vind ik niet een goede onderbouwing waarom ik voor optie 3 zou moeten gaan.

 

@RiVe; probeer de begin post nog eens te lezen. Wellicht kan je dan wel een waardevolle bijdrage leveren aan mijn vraag.

Link naar reactie
  • 0

Ivm omstandigheden (lees: startup fase, beperkte middelen, accountant kan ons pas na 1 sept helpen voor een schappelijk tarief, etc) gaan we 1 september niet halen. (...) Er zijn drie opties:

Nee, er is nog een optie: stop met die smoezen en doe wat met de gegeven adviezen! Zoek als de sodemieter een boekhouder/administratiekantoor en dan moet die 1 september geen enkel probleem zijn*.

 

Als je enerzijds meent dat de administratie te klein is om uit te besteden maar anderzijds de aangifte te ingewikkeld om zelf te doen, dan wordt het toch dringend tijd om een knoop door te hakken, lijkt me. Wanneer je na vier jaar nog het excuus "startup fase" gebruikt om je administratie niet op orde te hebben is er toch wat verkeerd gegaan. Beperkte middelen mag ook geen excuus zijn, want als je onderneming na vier jaar nog voldoende opbrengt om de administratie op orde te hebben dan moet je jezelf wellicht afvragen of je door wilt gaan. Afhankelijk van die ene accountant ben je ook niet en als je onderneming echt zo klein is dan heb je geen accountant nodig maar zou een boekhouder voldoende moeten zijn; keus genoeg.

 

* Als de administratie zo simpel is als je steeds hebt beweerd tenminste, en als er niet teveel herstelwerk zit in het doe-het-zelven van de afgelopen vier jaar.

@RiVe; probeer de begin post nog eens te lezen. Wellicht kan je dan wel een waardevolle bijdrage leveren aan mijn vraag.

Volgens mij wijst Rive je op hele waardevolle bijdragen die je al gehad hebt maar tot op heden blijft negeren. Rive heeft niet alleen de begin post gelezen, maar ook je vorige draadjes. Als je wat met de adviezen zou hebben gedaan zat je nu niet met dit probleem. Dat is allemaal ongevraagd advies, maar dat hoort er ook bij op een forum dat doe ik nu eenmaal liever dan meegaan in het verzinnen van manieren om onder de deadline van 1 september uit te komen. Gewoon even doorpakken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ron, kom jij morgen langs om het voor 200 euro allemaal te regelen voor ons?

 

Grappig altijd om te zien dat er volwassen zijn (althans daar ga ik vanuit gezien je foto) die dit soort uitspraken doen. Vraag me af hoe dit soort mensen serieus worden genomen in de echte wereld. Ik krijg er gelijk een stereotype beeld bij. Zo’n geval van veel gebla-bla maar weinig doorgronde uitspraken…. Ik weet niet of jij al op je 24e bij de grootste bedrijven ter wereld werd uitgenodigd om je concepten te presenteren. Dat is mij wel gelukt. Het feit dat ik nog steeds in een startup positie zit zegt niks over de toekomstige potentie. Sorry maar ik vind de conclusies die jij trekt op basis van de beperkte kennis wel heel kort door de bocht.

 

Graag alleen constructieve bijdragen in dit topic. Heel simpel, ik schets een situatie met drie oplossingen. Wat kan ik het beste doen. Het uitwijken waarom dit zo is begin ik geen eens aan.

Link naar reactie
  • 0

Och Ron kennende doet hij het (kan het) wel voor een schappelijk tarief van € 2000 . Dan ben kom je klaar voor september. Je kunt ook nog afdingen tot laten we zeggen €1999,99 ;D. Als je op je 24e al zoveel kunt dan moet betalen op je 24e een peuleschil zijn.

Link naar reactie
  • 0
Ik weet niet of jij al op je 24e bij de grootste bedrijven ter wereld werd uitgenodigd om je concepten te presenteren. Dat is mij wel gelukt.
Chapeau ... maar blijkbaar levert dat in vier jaar tijd te weinig geld op om een boekhouder te kunnen betalen, laat staan een accountant.

 

Graag alleen constructieve bijdragen in dit topic. Heel simpel, ik schets een situatie met drie oplossingen. Wat kan ik het beste doen. Het uitwijken waarom dit zo is begin ik geen eens aan.
Lezen is niet je sterkste kant ... communiceren overigens ook niet. 8)

 

Overigens ... Aangezien je in 2015 zowel een eenmanszaak als een VOF schijnt te bestieren, moet je in één aangifte twéé jaarrekeningen verwerken. Het is maar een hint ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Vanwaar al die verwijten en vooroordelen op basis van een paar forum posts? Dat voegt toch helemaal niks toe?

 

Overigens zit er een wezenlijk verschil tussen kunnen en willen betalen. Soms moet je verstandig omgaan met je liquiditeit en is een accountant tegen lager tarief maar wel op een later moment aantrekkelijker. Die 1000 euro meer die ik zou betalen voor een accountant die direct voor mij aan de slag gaat investeer ik liever ergens anders in.

 

Ohja en in sommige branches kan het nou eenmaal voorkomen dat je eerst enkele jaren moet investeren voordat je pas serieus winst begint te draaien. Als je een administratiekantoortje hebt kan je inderdaad makkelijk vanaf dag één factuurtjes gaan sturen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Die 1000 euro meer die ik zou betalen voor een accountant die direct voor mij aan de slag gaat investeer ik liever ergens anders in.

Ja, bijvoorbeeld in een Voorziening betaalverzuim-, verzuim- en vergrijpboetes.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Vanwaar al die verwijten en vooroordelen op basis van een paar forum posts? Dat voegt toch helemaal niks toe?

Het voegt juist heel veel toe, maar jij wil het niet zien. Je vraagt om adviezen, je krijgt ze (gratis, dus goed voor je liquiditeit), maar je negeert ze. En dan kom je terug, vraag je weer advies en ga je klagen dat de adviezen je niet aanstaan.

 

En eerlijk gezegd: als jouw onderneming geen noemenswaardig resultaat oplevert, snap ik echt niet waarom je niet zelf je aangifte doet. Je ziet hier genoeg topics voorbij komen van ondernemers die zelf hun aangifte doen.

 

En dan snap ik al helemaal niet waarom je zo nodig een accountant in wil schakelen die de aangifte alleen maar te laat kan doen.

Link naar reactie
  • -1

Ik formuleer drie concrete opties en vraag wat de beste optie is. De eerste en de derde reacties gaan hier serieus op in. Natuurlijk snap ik dat ik het volgens de boekjes gewoon op tijd moet indienen en dat dit beter is. Feit is dat het niet gaat lukken voor dit jaar. Dan heb ik toch niks aan reacties waarin wordt gezegd dat ik een boekhouder moet regelen die het op tijd doet?

 

Reacties als “lezen is niet je sterkste kant" en “communiceren is niet je sterkste kant” voegen hier toch voor niemand waardevolle input aan toe?

 

Overigens dien ik inderdaad zelf de aangifte in. Maar het stuk over de VOF (geloof mij het ligt ingewikkeld) wordt begeleid door een accountant die het voorgaand jaar ook heeft gedaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Optie D. Direct zelf aan de slag als vennoten. Ik tel nog acht of negen weken.

 

Jij ziet onder kennelijke druk 'slechts' drie opties, terwijl HL min of meer een vraag & antwoord forum voor en door ondernemers is met diverse kennis en ervaring, geen schoolse multiple choice oefening. De keuze voor juist deze titel voor dit topic zegt alles.

 

Waarom zoekt of verwijst de accountant niet naar een vervanger?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Maar het stuk over de VOF (geloof mij het ligt ingewikkeld) wordt begeleid door een accountant die het voorgaand jaar ook heeft gedaan.

 

???

 

Sinds oprichting van onze vof vier jaar geleden hebben we nog steeds geen vaste boekhouder.

 

De administraties zijn eigenlijk zo klein dat we dit geen eens willen uitbesteden om kosten te besparen.

 

Wat is het nu: te klein om uit te besteden of te complex om zelf te doen?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik formuleer drie concrete opties en vraag wat de beste optie is. (...) Dan heb ik toch niks aan reacties waarin wordt gezegd dat ik (...)

 

Eerlijk gezegd heb je (mijns inziens) hier wel (een klein beetje) een punt.

 

Jouw probleem in "forumland" is echter dat je zo beroerd reageert dat de haren recht overeind gaan staan bij diegene je om "hulp" vraagt.

 

En dus kan je kiezen:

- Je vraagt 'hulp' en je krijgt (door jouw beroerde reacties) de wind van voren.

- Of je reageert op een andere wijze, waardoor je misschien iets aan de reacties van het forum hebt.

(- Of je zoekt het zelf maar uit, dat kan natuurlijk ook.)

 

Aan jou de keuze natuurlijk... (het is maar een tip hoor)

 

Link naar reactie
  • 0

- Aangifte al deels invullen en indienen voor 1 september. Vervolgens na 1 september asap met de accountant er naar kijken en correcties doorvoeren en opnieuw indienen.

Ik zou kiezen voor deze optie. Zsm na eer en geweten en zo goed en volledig mogelijk invullen en vervolgens correcties uitvoeren met de hulp van een accountant (of wie dan ook die voldoende in de materie zit).

Link naar reactie
  • 0

Ik formuleer drie concrete opties en vraag wat de beste optie is. (...) Dan heb ik toch niks aan reacties waarin wordt gezegd dat ik (...)

Eerlijk gezegd heb je (mijns inziens) hier wel (een klein beetje) een punt.

 

Je formuleert het mooi, Peter.

Op forums is het zo dat je niet kunt sturen wat voor informatie of reacties je kosteloos krijgt, daar kun je kwaad en verongelijkt doen, dat is zo op een open forum.

 

Een maand geleden werd er al een vraag gesteld over de opbouw van een tarief bij een boekhouder of accountant, en nu zit je eigenlijk bijna met de kloten voor het blok, (uitdrukking uit de zeilsport), en wil je alleen een antwoord uit de drie opties.

 

Toen ik als ondernemer begon, wist ik al dat boekhouden niks voor mij was, dat heb ik heel snel uitbesteed, heeft me intussen een klein vermogen gekost aan maandelijkse kosten, maar de vrije tijd die ik er voor terug heb gekregen, is niet met geld uit te drukken.

Ook in tijden dat ik het financieel zwaar heb gehad, heeft de boekhouder altijd voorrang gekregen met betalingen evenals de AOV.

 

Je komt op mij nu over als iemand die pas na 1 september de IB wil indienen omdat het dan goedkoper wordt. Zo kom je op mij over.

Maar het is jouw beslissing, je komt niet echt relaxed over, en het is nog lang geen 1 september.

 

Ik moest 2014 indienen voor 1 juni 2016, kreeg een briefje van de Belastingdienst, het moet voor 1 juni, er is geen uitstel meer mogelijk, 99% lag al bij de boekhouder en de 1e week juni is het ingeleverd, feitelijk te laat maar er stonden geen sancties vermeld in de brief.

 

Nu gaan we op voor IB 2015, zal voor 1 september ingediend zijn, het geeft me heel veel rust, en ik kan mijn aandacht besteden aan mijn eigen vak en mijn klanten. :)

 

Ik kan nog een vel vol schrijven, maar dat doe ik niet, doe met de informatie die je gekregen hebt in dit topic wat je wil, ik zou proberen de datum van eind september wat naar voren toe te halen, voor de veiligheid, in mijn eerste brief/ melding stonden geen sancties vermeld, mogelijk dat die in de tweede brief wel vermeld kunnen worden, ik had geen zin de tweede brief af te wachten, ik hou niet van een deadline.

Link naar reactie
  • 2

Bedankt voor jullie aanvullende reacties. En ja ik kan inderdaad in ‘forumland’ bepaalde reacties beter achterwegen laten. In dit geval kreeg ik direct een paar reacties die op m’n irritaties inspeelde en toen ben ik vanuit emotie gaan reageren wat nooit goed is.

 

Mijn excuses voor de genen die ik tegen het zere been heb geschopt en bedankt voor de adviezen die ik heb gekregen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.