• 0

Hoeveel is mijn bedrijf waard?

Beste medeleden,

 

Eind 2014 ben ik gestart, met mijn bedrijf computer service geven.

Met dorpen en gemeentes in de omgeving 180K inwoners.

 

in korte tijd heb ik 1 fulltime, 1 parttime personeel in dienst genomen.

 

Zelf ben ik verder gegaan in online wereld, internet projecten, webshops.

 

Nu wil ik alle aandacht geven, in online gedeelte.

 

nu wat cijfers over computer service.

 

- Laatste 2 maanden van 2014 = 12K euro, 9K netto winst.

- 2015 = 110K euro omzet, 40K netto winst.

- 2016 tot nu toe = 58K omzet, 25K winst.

 

Doelgroep is zowel particulieren als kleine bedrijven. Ook maken we voor lokaal ondernemers kleine websites [mod edit: prijzen verwijderd ]

Omdat het een ''service'' bedrijf is vind ik het zelf erg moeilijk om een waarde aan te geven, meer omdat dit ''onze'' kwaliteit is service , klantvriendelijkheid zodat mensen naar ons toe komen.

 

Hoe zou ik de waarde ongeveer kunnen bepalen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zou ik de waarde ongeveer kunnen bepalen?

 

Laten we beginnen bij het begin: waarvoor wil je de waarde bepalen? lening bank, verkoop, participaties personeel? Nogal relevant omdat waarde subjectief is en dus enigszins te sturen valt, al is het alleen maar door jouw arbeidsbeloning of die van participeren personeelsleden die eigenaar worden wel of niet mee te nemen

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zou ik de waarde ongeveer kunnen bepalen?

 

Laten we beginnen bij het begin: waarvoor wil je de waarde bepalen? lening bank, verkoop, participaties personeel? Nogal relevant omdat waarde subjectief is en dus enigszins te sturen valt, al is het alleen maar door jouw arbeidsbeloning of die van participeren personeelsleden die eigenaar worden wel of niet mee te nemen

 

 

Ik wil graag, deze service bedrijf verkopen en zelf in online verder gaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag, deze service bedrijf verkopen en zelf in online verder gaan.

 

hoeveel tijd besteed je als eigenaar nu aan deze activiteiten? (i.v.m. bepalen wat een reële arbeidsbeloning voor de nieuwe meewerkende eigenaar is)

 

 

 

erg weinig 2-3 uur- per dag, misschien niet eens.

 

Opdrachten inplannen zodat personeel in de ochtend kan vertrekken, en juiste gereedschap mee heeft.

Link naar reactie
  • 0

Blijft een lastige, goodwill cashen. Je personeel is je gezicht bij de klanten, misschien is het voor de toekomstige koper interessanter om je personeel binnen te lokken met leuke voorwaardes.

Dus letop met partijen waarmee je onderhandelt.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag, deze service bedrijf verkopen en zelf in online verder gaan.

 

hoeveel tijd besteed je als eigenaar nu aan deze activiteiten? (i.v.m. bepalen wat een reële arbeidsbeloning voor de nieuwe meewerkende eigenaar is)

 

 

 

erg weinig 2-3 uur- per dag, misschien niet eens.

 

Opdrachten inplannen zodat personeel in de ochtend kan vertrekken, en juiste gereedschap mee heeft.

 

Mag ik hieruit besluiten dat als jij er niet bent er een operationeel probleem is? Mij persoonlijk lijkt het bedrijf pas verkoopbaar als het bijna volledig op zichzelf kan draaien.

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0
Opdrachten inplannen zodat personeel in de ochtend kan vertrekken, en juiste gereedschap mee heeft.

 

En de rest heb je uitbesteed en gaat daarmee uit de omzet of gaat van zelf?

 

Wat voor arbeidscontracten hebben jullie afgesloten? Of wat zie je zelf voor risico's?

 

Wat is de rechtsvorm van het servicebedrijf?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Wat is een bedrijf waard ?

Maak een vijfjarenplan van het gedeelte wat je wil verkopen.

Verminder de winst met een redelijke arbeidsbeloning (Bij eenmanszaak)

en rente en risicovergoeding op geïnvesteerd kapitaal.

Dat is de Goodwill.

Maak een eindbalans op basis actuele waarde (dagwaarde) dat is de intrinsieke waarde.

Tel Goodwill en intrinsieke waarde bij elkaar op dat is de waarde van de onderneming.

Andere manier is maak alle geldstromen uit de onderneming contant.

Als je het goed hebt gedaan zijn deze twee gelijk.

Nee hoor alleen als je alles perfect vooraf zou weten.

De koper en de bank zullen wat sceptischer naar jouw cijfers kijken en een korting op de prijs willen krijgen.

Professionele ondersteuning is, afhankelijk van je streefbedrag, wel aan te raden maar moet ook niet teveel van de opbrengst opslokken want dat verlaagt weer de waarde (grapje).

Succes!

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

De koper en de bank zullen wat sceptischer naar jouw cijfers kijken en een korting op de prijs willen krijgen.

 

Hier gaat het al mis: een bedrijf is geen broodje kaas met transparante en homogene prijzen.

""waarde"" is niet per sé de verkoopprijs en de koopprijs is zeker geen ""waarde"" - korting.

 

De koopprijs is wat je met de koper overeenkomt, en is afhankelijk van wederzijdse toegevoegde waarde en vraag en aanbod.

 

Je kunt een bedrijf hebben dat op basis van de winst getaxeerd wordt op tweeënhalve ton, maar als er geen kopers zijn voor dat bedrag kan het best dat je - omdat je er vanaf wil - verkoopt voor één ton.

 

Waarde is dus niet meer dan een richtlijn voor en onderbouwing van de vraagprijs, maar de uiteindelijke prijs hangt af van marktwerking en onderhandeling. En als de uiteindelijke prijs zakt beneden een voor jou acceptabel niveau kan het zelfs nog zijn dat je niet verkoopt

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Best wel lastig eigenlijk. Van zodra je kenbaar maakt dat je een eigen bedrijf wil verkopen manoeuvreer je jezelf in een zwakkere positie.

 

Eigenlijk zou je moeten wachten tot potentiële kopers zich spontaan aanbieden. En ondertussen verder bouwen aan je bedrijf natuurlijk.

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

De koper en de bank zullen wat sceptischer naar jouw cijfers kijken en een korting op de prijs willen krijgen.

 

Hier gaat het al mis: een bedrijf is geen broodje kaas met transparante en homogene prijzen.

""waarde"" is niet per sé de verkoopprijs en de koopprijs is zeker geen ""waarde"" - korting.

wat gaat er mis dan? Buiten dat wellicht het woordje 'prijs' niet zo handig gekozen is.

 

Daarom ook van belang voor wie deze "waarde" bepaald moet worden.

In principe heb je wat een koper bereid is ervoor te betalen, wat een verkoper er minimaal voor wil krijgen, en de (geheel fictieve) "waarde" ligt daar meestal ergens tussenin. Althans, als er in beginsel een verkoop mogelijk is.

In principe werkt dat bij een broodje kaas heus niet anders. Ook daar zijn er restaurants die hun broodje kaas wel €4.95 waard vinden, en zullen er mensen zijn die wel of niet bereid zijn dit te betalen.

 

Ten aanzien van de manier van easy does it:

Je gaat wel uit van een stabiele winst. Computer services zou voor een lokaal bedrijf een groeimarkt kunnen zijn (naamsbekendheid, tevreden klantenkring) of juist een markt met veel risico's (toetredingen) dus de winstverwachtingen moet je wel bijstellen.

 

Link naar reactie
  • 0
Hier gaat het al mis: een bedrijf is geen broodje kaas met transparante en homogene prijzen.

""waarde"" is niet per sé de verkoopprijs en de koopprijs is zeker geen ""waarde"" - korting.

 

Ja dat is waar, maar dat geldt voor alles.

Nooit een pakje boter in de bonus week gekocht?

 

Waarde is subjectief en de "markt" maar beter gezegd de machtsverhoudingen in de markt bepalen de uiteindelijke prijs. In veel branches is het heel lastig een opvolger te vinden omdat de grote marktpartijen niet in overnames geïnteresseerd zijn (x% komt toch naar ons gezien marktaandeel.) en starters moeilijk aan kapitaal komen.

Na een overname verlies je altijd een groot aantal klanten die echt voor de ondernemer kwamen.

Daarom wil een koper graag dat de ondernemer nog even aan de zaak verbonden blijft

en moet goodwill snel worden afgeschreven.

 

Maar als je een vraagprijs hebt kun je in ieder geval beginnen.

 

Succes!

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.