• 0

Administratie en facturatie verschillende activiteiten

Met mijn onderneming wil ik (grofweg) 2 dingen gaan doen.

Dingen verkopen aan consumenten via mijn webshops (dit gaat om producten van enkele euro's per stuk) en websites maken voor bedrijven (dit gaat om websites van enkele honderden euro's)

 

Nu is het alleen onmogelijk om voor deze 2 activiteiten de facturatie synchroon te laten lopen qua nummering en zou het een hels karwij zijn dit zelf te doen. Nu ben ik alleen voor de verkopen via mijn webshops niet verplicht een uitgebreide factuur te maken (als ik het goed heb), en ik vraag mij af hoe ik dit in kan richten als ik dit niet doe.

 

Kan ik gewoon facturen maken zoals ik normaal zou doen, voor de websites en eventueel voor kopers van producten buiten de webshops om. En daarnaast alle 'bonnetjes' van bestellingen in de webshops (niet genummerd, apart per webshops genummerd of eventueel later genummerd) bewaren?

 

Of hoe anders kan ik dit inrichten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De factuurnummering moet opeenvolgend zijn binnen een reeks, maar je mag meerdere reeksen hebben. Verschillende activiteiten binnen je onderneming kunnen hun eigen reeks hebben, dus dat hoeft niet synchroon te lopen. Er mag veel, zolang het maar duidelijk en overzichtelijk is voor jou en de Belastingdienst bij eventuele controle.

 

Zie: Wet op de Omzetbelasting 1968, art. 35a lid 1b:

 

een opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen, waardoor de factuur eenduidig wordt geïdentificeerd;

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

in het wetboek kijken was een goed idee geweest, had ik niet aan gedacht, bedankt!

 

Graag gedaan. Artikel 35a begint met "Op de factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht", dus goed om daar alsnog even te kijken ;D De informatie die de Belastingdienst geeft in de link van Ward is daar ook op gebaseerd.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Niemand zei dat je altijd een factuur moet uitreiken. En soms volstaat een vereenvoudigde factuur. Mijn antwoord ging in op de vraag over de nummering. Als je webshop automatisch facturen aan kan maken zou ik overigens altijd een complete factuur laten maken; soms niet, soms vereenvoudigd en soms compleet (afhankelijk van besteller en bedrag) is niet heel overzichtelijk.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

En ik ging in op ward, haha, en de toevoeging ging in op u.

 

Maar die vereenvoudigde facturen, kan ik gewoon een serie vereenvoudigde facturen maken welke ik alleen in de bestandsnaam nummer?

 

Toevoeging: Of hou ik nu te veel vast aan die nummering en kan ik die vereenvoudigde facturen gewoon 'los' bewaren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.