• 0

facturen niet betaald krijgen

Een goedemiddag.

 

Ik heb een opdrachtgever die mijn facturen niet betaald. nu ben ik op ondernemersplein wezen kijken hoe het nu precies zit met wettelijke rentes. ik kwam er niet helemaal uit en heb ondernemersplein gebeld en die zeiden dat ze het ook niet precies wisten of je elke dag dat ze te laat zijn die wettelijke rente mag trekken.

Ze zeiden zet je vraag op higherlevel. Dus bij deze :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom op HL, kijk hier d.m.v. de zoekfunctie gerust even rond m.b.t. dit onderwerp. Dan kom je er inderdaad snel meer over te weten, en heb je dan nog gerichte vragen, kun je die uiteraard stellen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een opdrachtgever die mijn facturen niet betaald. nu ben ik op ondernemersplein wezen kijken hoe het nu precies zit met wettelijke rentes.

Kijk eens aan: Renteberekening uitvoeren. Misschien kun je ook nog buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen. Dat hangt een beetje af van wat je in je voorwaarden hebt bedongen. En anders is er nog de wettelijke regeling.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Is afhankelijk van je Algemene Voorwaarden.

Indien niet aanwezig vanaf vervaldatum, maar de rechters vinden het wel zo netjes als je ze nogmaals in de gelegenheid hebt gesteld het verzuim te herstellen en ze verwittigd hebt van de rente en eventuele kosten.

Dus aanmaning met vermelding ingang wettelijke rente en dat alle incasso en gerechtelijke kosten worden doorberekend.

 

Ik hanteerde altijd;

 

1e aanmaning verzoek,

2e aanmaning dringend verzoek,

3e aanmaning sommatie met wettelijke rente en kosten ,

4e verzoek via deurwaarder of gerechtelijk bevel tot betaling vragen (is niet zo duur).

 

Uiteraard hadden meestal 2 en 3 effect.

Als ik bij 4 kwam was het meestal dat ze in financiële problemen zaten.

Een goed tactiek is om kleinere deeltermijnen te vragen als ze niet alles in één keer kunnen betalen.

Beter de koe melken dan ze slachten, :).

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Eens met bovenstaande adviezen, wat ik meestal doe, is het volgende:

 

* Eerst even bellen, uit ervaring volgt dan vrij snel de betaling.

* Volgt de betaling niet dan is vaak uit een tweede telefoon gesprek af te leiden wat er aan de hand

is.

* Klant is ontevreden of snapt iets niet, vaak nog vrij snel op te lossen.

* Klant wil betalen, maar heeft geen geld, ook nog uit te komen met een uitgestelde betaling, niet

leuk, maar beter iets te laat dan helemaal niet.

* Klant wil gewoon niet betalen, dan wat zwaarder geschut inzetten, incassobureau.

* Helpt dat ook niet, dan naar de deurwaarder, is wel afhankelijk van de hoogte van het bedrag, voor

een paar honderd euro loont dat niet, dan het maar afschrijven als verlies.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een beetje meer info zou schelen.

 

Je hebt het over facturen. Er zijn er dus een paar. Wat is je betalingstermijn? Ik zie vaak ZZP'ers die doodleuk een betaaltermijn van 7 dagen oid hanteren, en dan loop je erg snel tegen dit soort dingen aan. Grotere bedrijven hebben daar echt maling aan.

 

30 dagen is mijn norm. Ik maak er pas een punt van als klanten daar ruim overheen gaan zitten en dan komen met dingen als 'de manager moet nog voor akkoord de factuur tekenen'.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt eraan, het is nogal een verschil of hij niet kan of niet wil betalen. Als hij niet kan betalen heeft een incassobureau weinig zin, dat kan hij dan namelijk ook niet betalen en levert alleen maar extra kosten op.

 

Als er nog waardevolle goederen te halen zijn zou je eventueel de gang naar de rechter kunnen overwegen, daar kom je via een incassobureau uiteindelijk ook terecht als er niet betaald wordt. Maar dat is een duur traject en als achteraf blijkt dat er toch niks te halen viel komen die kosten allemaal voor jouw rekening...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als iemand niet betaalt, moet je eerst achterhalen waarom. Is het een niet willen of een niet kunnen. Bij een niet willen kijk je eerst of je het op kunt lossen.

Bij een niet kunnen en bij een niet oplosbaar niet willen zet er een incassobureau of advocaat op, maar niet voor je een heel klein beetje zekerheid hebt dat er iets te halen is.

Waarom je dat meteen moet doen en niet moet wachten? Wat mij betreft om de volgende redenen:

- Als je het uit handen geeft, hou je daarmee de ruimte de klant te vriend te houden, want je hoeft niet zelf over de incasso te communiceren en die communicatie zit niet aan de samenwerking in de weg

- Als de klant klem zit betaalt hij eerder aan de leveranciers die de duimschroeven aandraaien

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik ben het eens met je tweede punt, maar een klant te vriend houden door er een incassobureau of advocaat op te zetten? Als iemand dat bij mij doet is de vriendschap direct over hoor ;)

Het punt is dat de klant de leverancier meestal niet onder ogen durft te komen als er een factuur te lang open staat en dus ook geen zaken meer doet. Door de communicatie over die factuur elders te beleggen verdwijnt dat probleem vaak.

 

Ik zie dit met regelmaat bij cliënten.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou persoonlijk geen zaken meer doen met iemand die een advocaat of incassobureau op me afstuurt, en als het zover escaleert dat ik een incassobureau of advocaat op iemand moet afsturen zou ik als leverancier ook niet meer (willen) leveren voordat de openstaande factuur voldaan is. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik zou persoonlijk geen zaken meer doen met iemand die een advocaat of incassobureau op me afstuurt, en als het zover escaleert dat ik een incassobureau of advocaat op iemand moet afsturen zou ik als leverancier ook niet meer (willen) leveren voordat de openstaande factuur voldaan is. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk.

 

Maar jij wil persoonlijk wel zaken doen met iemand zonder zijn rekeningen te betalen?

Link naar reactie
  • 0

Altijd eerst bellen. En gewoon zo open mogelijk vragen, niks manen.

Zo houd je de communicatie goed. Want het is wel een klant.

 

Bij niet betalen zo snel mogelijk een keuze maken: blijf je door leveren, of stop je daar eerst even mee.

Zoek ook naar tussenvormen, bijvoorbeeld de levering even op een zeer laag pitje zetten oid, als je daarmee de klant echt nog helpt.

 

Incassobureau zou ik zeer huiverig voor zijn. Ben het volledig met Bob eens, eenmaal dat die stap gezet is, is de verhouding wel bekoeld. vooral omdat daar weerszijden zoveel kosten mee gepaard gaan.

 

Het hangt er ook sterk van af om welk bedrag het gaat, en om welke marges. Als je zelf veel kosten moet maken en de klant betaalt niet, stop je daar eerder mee dan wanneer het alleen maar marge is (diensten bijv.)

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met vorige reacties.

 

Eerst vriendelijk bellen met de vraag of ze de factuur goed ontvangen hebben en of er nog vragen zijn. Persoonlijk heb ik zelf eigenlijk nog nooit meer moeten doen dan dat om een late betaling in orde te krijgen.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met je tweede punt, maar een klant te vriend houden door er een incassobureau of advocaat op te zetten? Als iemand dat bij mij doet is de vriendschap direct over hoor ;)

Je haakt te snel in op het woord incasso. Daar kun je zelf mee beginnen en dat hoeft niet direct agressief. Bij een professionele relatie hoort ook professioneel betaalgedrag. Factuur. Herinnering. Bellen en vragen waarom er niet betaald wordt. En dan escaleren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zoals iedereen als zegt, zijn er meestal maar 2 redenen waarom er niet betaald wordt:

 

1. Ze zijn niet tevreden

2. Ze hebben geen geld

 

Fabeltjes, zoals ik ben het vergeten e.d. gaan er bij mij niet in als de facturen al langer open staan. Het beste kun je zoals iedereen zegt even contact opnemen en over de situatie praten. Wat is het probleem, is er geen geld stop dan met leveren en wacht de betalingen af. Gaat dit allemaal nog steeds te lang duren dan zou ik eventueel nogmaals bellen en schriftelijke gaan manen. Incasso bureau of advocaat zou ik als laatste redmiddel gebruiken.

 

Hoe lang staan de facturen open?, neem aan langer dan de 30 dagen wettelijke termijn?

 

Ik zelf persoonlijk zit er altijd vrij strak bovenop, 2 dagen te laat en ik ga er achteraan.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

[

Je haakt te snel in op het woord incasso. Daar kun je zelf mee beginnen en dat hoeft niet direct agressief. Bij een professionele relatie hoort ook professioneel betaalgedrag. Factuur. Herinnering. Bellen en vragen waarom er niet betaald wordt.

 

Mee eens, op het moment dat een klant niet kan betalen, stel ik zelf ook een incassobureau voor. Dat gaat in overleg met de klant, die krijgt een standaard blafbrief. De wettelijke en voorgeschreven procedure wordt gevolgd, en op het moment dat de klant aangeeft wel te willen betalen, krijgt deze alle medewerking van een incassobureau.

Die stelt een betalingsregeling voor, deze ontvangt de overeengekomen termijnbetalingen, bewaakt de betalingen, stuurt herinneringen bij het uitblijven van betalingen.

Dat kost inspanning en dus geld, ook dat wordt door de klant betaald.

 

Het voordeel is dat je verder kan met de klant, de schulden worden door derden bewaakt en geïncasseerd. Gelukkig komt het zelden voor, maar als ik er gebruik van maak, zijn de reacties positief.

 

Het tweede voordeel, als het echt mis gaat en er wordt niet betaald, heb je alle bewijzen op papier dat je er alles aan gedaan hebt om de factuur te innen en kun je de factuur wegboeken en de BTW terug vragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je haakt te snel in op het woord incasso.

 

Nee hoor, op het woord incassobureau. Dat is een wezenlijk verschil: zolang de leverancier en klant zelf nog in gesprek zijn met elkaar is er ook sprake van incasso, maar is er verder nog niets aan de hand wat mij betreft.

 

Zolang er maar open en eerlijk gecommuniceerd wordt over de reden waarom de betaling uitblijft en er kunnen afspraken gemaakt worden die ook worden nagekomen is er wat mij betreft geen reden om een incassobureau in te schakelen. Behalve dan de reden die RiVe aangeeft: het uitbesteden en bewaken van die afspraken. Daar kan ik me wel in vinden.

 

Op het moment dat een klant aangeeft niet te betalen omdat er geen geld is (dus ook niet in termijnen ofzo) heeft een incassobureau ook geen zin, dat kan hij dan immers ook niet betalen. Dan heeft alleen een gang naar de rechter nog zin om beslag te leggen op eventuele goederen, maar dat kun je dan beter gewoon direct doen want een incassobureau vertraagt dat proces alleen maar en zorgt weer voor extra kosten.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op het moment dat een klant aangeeft niet te betalen omdat er geen geld is (dus ook niet in termijnen ofzo) heeft een incassobureau ook geen zin, dat kan hij dan immers ook niet betalen.

Dat is lang niet altijd zo: vaak betekent 'ik kan niet betalen' feitelijk 'ik heb een cashflow probleem en ik kies ervoor jou niet te betalen, want met jou zit ik nog niet met (dreigingen van) vonnissen of beslagen'. De ervaring uit onze praktijk is dat bij die categorie een dagvaarding of zelfs een faillissementsaanvraag, helpt om ineens vooraan te komen.

Link naar reactie
  • 0

het hangt er ook echt van af om welke bedragen het gaat, en welke termijnen je hanteert. Als ik na 14 dagen nog niks heb, en ik ga bellen, of een mailtje, is het echt meer dan eens dat men er nog niet aan gedacht heeft. Vaak heb ik het dan binnen een dag. Dan ben ik blij dat ik echt vriendelij gebleven ben, en de klant ook denk ik maar.

 

Ik ga met Bob mee, een incassobureau is zo tandeloos, maar kost wel (veel) geld. En een snelle verhoging van het openstaande bedrag zet veel kwaad bloed, als het inderdaad even vergeten is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.