• 0

BTW op een eBay transactie naar buiten EU terugkrijgen?

Ik heb wat onderdelen verkocht via eBay naar de VS. Totaal € 250. Nu vraag ik me af of ik 21% terug krijg als ik exporteert. Immers, als ik iets koop uit de VS voor dat bedrag moet ik wel BTW betalen bij invoer (en ook nog invoerrechten, afhandelingskosten). Het gaat om electronica onderdelen uit de jaren 50. Ik heb een hele doos :-)

 

Ik ben als persoon ingeschreven bij eBay, maar heb een bedrijf en doe BTW aangifte. Dus ik DACHT, ik kan de onderdelen bij mijn bedrijf inbrengen tegen historische kostprijs (zeg € 10), maar dat is dan een BTW vrije transactie. Ik ben bang dat ik hier vastloop. Het is overigens niet zo dat ik geld wil verdienen, ik wil andere komende invoer-BTW wegstrepen tegen deze export-BTW, als ik me duidelijk uitdruk. Dan komt dat andere onderdeel (ook oud) op de zaak en dan schrijf ik dat af en vervreemd ik het later officieel.

 

Veel formulieren zijn uit de eBay administratie te halen: verkoopbevestiging, factuur waarop duidelijk staat 0% BTW; correspondentie met uw buitenlandse klant, betaalbewijs. Verder heb ik factuur van de vervoerder en kopie van de vrachtbrief(Postnl bon)

Maar ik krijg nooit:

-Alle douanedocumenten die u van de douane ontvangt op de plaats waar de goederen de EU verlaten,

-Invoerbewijs van het land van bestemming.

 

Kan het wat ik wil bereiken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Albert,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik heb wat onderdelen verkocht via eBay naar de VS. Totaal € 250. Nu vraag ik me af of ik 21% terug krijg als ik exporteert.

Ik snap het niet. Hoeveel BTW zet je op de factuur voor die klant in de VS, is dat 0%? Van wie zou je nu waarom 21% terug moeten krijgen?

 

Immers, als ik iets koop uit de VS voor dat bedrag moet ik wel BTW betalen bij invoer (en ook nog invoerrechten, afhandelingskosten)

Dat zijn geen kosten, je schiet de voorbelasting voor en vraagt die dan weer terug van de Belastingdienst, toch?

 

Het is overigens niet zo dat ik geld wil verdienen, ik wil andere komende invoer-BTW wegstrepen tegen deze export-BTW, als ik me duidelijk uitdruk.

Het is het idee van BTW dat dat voor jou als ondernemer neutraal is; het kost niks maar levert ook niks op. De manier waarop de rest van je bericht in elkaar zit is voor mij niet heel duidelijk, zie mijn eerste opmerking.

 

Dan komt dat andere onderdeel (ook oud) op de zaak en dan schrijf ik dat af en vervreemd ik het later officieel.

Waarom zou je dat willen doen?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank je Ron,

Zie je wel, het was inderdaad een luchtspiegeling. Stel je voor: ik moet er nog IB over betalen >;(

 

Wat ik dacht te kunnen bereiken: het idee was eigenlijk een uitruil vinden tussen zeg € 500 exporteren en € 500 importeren in de EU (twee totaal verschillende roerende zaken, overigens) waarbij ik dan verwachtte dat de BTW zou wegvallen tegen elkaar.

Ik dacht al dat het niet klopte, dan zou er meer over te vinden zijn op dit prachtige forum.

albert

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.