• 0

Producteisen kleinschalige import van kleding van buiten de EU voor verkoop B2C

We zijn naast de import van stoffen ook van plan om op kleine schaal kleding te laten maken en importeren. We lopen nu tegen de producteisen bij import van kleding aan (onder andere 1007/2011)

 

Er lijkt een uitzondering op de verordening voor 'zelfstandige kleermakers die textielproducten op maat maken'. Voor 'customized clothing'. Met andere woorden de wetgeving geldt alleen voor fabrieken?

- Klopt deze interpretatie? Als ik 10 pakken en 10 overhemden ( op maat gemaakt) naar Nederland haal per maand, dan hebben wij geen wettelijke verplichting voor labels?

- Waar ligt de grens tussen een kleine zelfstandige en een fabrikant? Als ik er 100 laat maken ( op maat), ben ik dan geen kleine zelfstandige meer?

 

Kortom, webshop starten, maten opnemen bij klanten en maken maar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er lijkt een uitzondering op de verordening voor 'zelfstandige kleermakers die textielproducten op maat maken'. Voor 'customized clothing'. Met andere woorden de wetgeving geldt alleen voor fabrieken? (...) Waar ligt de grens tussen een kleine zelfstandige en een fabrikant? Als ik er 100 laat maken ( op maat), ben ik dan geen kleine zelfstandige meer?

 

De Rijksdienst voor ondernemend Nederland heeft een overzicht van producteisen voor textielproducten en verwijst ook naar de EU verordening 1007/2011. Uit de FAQ behorende bij de richtlijn:

 

2.2 Would dress designers and milliners who make one-off pieces for clients and sell

them through their own websites qualify for the exemptions that apply to ‘selfemployed

tailors’?

That depends. The Textile Regulation does not explicitly define ‘self-employed tailors’.

However, the relationship between customised textile products and ‘self-employed

tailors’ determines whether the Textile Regulation applies (Article 2.4 and

Recital 4). For example, the Textile Regulation would apply to non-customised textile

products sold by a self-employed tailor. On the other hand, the Textile Regulation would

not apply to one-off pieces, referred to as ‘customised products’, sold by a selfemployed

tailor to a final consumer, whether through a website or any other channel.

 

Die grens is dus niet gedefinieerd. Net als de term customised.

 

Met andere woorden de wetgeving geldt alleen voor fabrieken?

"De wetgeving" is wat breed, maar deze specifieke verordening over de etiketteringseisen voor textielvezelbenamingen geldt dus niet voor zelfstandige kleermakers.

 

Kortom, webshop starten, maten opnemen bij klanten en maken maar?

Deze richtlijn gaat alleen nog maar over de etikettering. Bij ondernemen en importeren komt natuurlijk nog veel meer kijken!

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Ron. KvK, belasting en website hebben we geregeld. Het gaat hier om de uitbreiding van onze activiteiten. Het klopt dus dat het allemaal niet heel helder is voor ons segment. Voor de zekerheid willen we er wel een made in label in zetten en de samenstelling van de stof.

Link naar reactie
  • 0

Als de retailer die de stof verkoopt en de stof samenstelling op de website zet onder de betreffende lap stof mag ik dat dan ook doen op mijn website als kleine onderneemster die van die stof kleding maakt in zeer kleine aantallen.

De wetgever is hier totaal niet duidelijk over het is een grijs gebied waarin je komt

Laat staan als je de kleding buiten de EU kan verkopen aan consumenten

Wie 5 minuten op eBay / Etsy surft komt talloze winkels tegen die wereldwijd verkopen zonder enig label in de (zelf)gemaakte kleding

Is dan de conclusie go for it en maar zien waar het schip gaat stranden ....

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.