• 0

FOR en pensioen

Ik heb vorige week een seminar gevolgd. Hier had men het over de FOR die vrijwillig mag afnemen als je er een lijfrente voor komt.

Bekend natuurlijk.

Wat men zei is dat het voordeliger is om geld in de FOR te stoppen omdat vaak (tot 40.000 winst) een hogere dotatie mogelijk is. Daarna is het slim om deze FOR weer in een lijfrente te stoppen.

 

Mijn vraag is nu, deze laatste stap is toch alleen mogelijk bij voldoende jaar cq reserveringsruimte?

 

Zo ja, wat is dan het nut hiervan? ???

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag is nu, deze laatste stap is toch alleen mogelijk bij voldoende jaar cq reserveringsruimte?

Nee, de FOR is alleen afhankelijk van de winst als ondernemer, het vaste dotatiepercentage en het maximum.

 

Per 2016 is het maximumbedrag dat u van de winst kunt aftrekken in het kader van de oudedagsreserve verhoogd naar € 8.774. Het percentage blijft onveranderd: 9,8% van de winst.

 

De jaar- en reserveringsruimte hebben geen enkele invloed op de FOR, maar andersom heeft een FOR dotatie wel invloed op je jaarruimte: de jaarruimte wordt verminderd met de toename van de Oudedagsreserve)

 

Zo ja, wat is dan het nut hiervan?

Een ander nut is dat je de FOR reserve op ieder willekeurig moment geheel of gedeeltelijk mag afstorten in een lijfrente; dat afstorten is dus - in tegenstelling tot particuliere lijfrente - niet gebonden aan een bepaalde termijn: bij particuliere lijfrente moet de storting gedaan zijn in het jaar waarin je de lijfrente wilt opvoeren als aftrekpost. Afstorten FOR mag op ieder moment, na 6 weken, 6 maanden of 6 jaar.

Het (al dan niet later) afstorten van de FOR heeft ook geen verdere invloed op de winst; het verlaagt alleen het zakelijke eigen vermogen

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

 

Ja, ik snap dat de FOR anders is, maar wat ik bedoel dat je de FOR alleen maar doorstorten in een lijfrente wanneer je lijfrente hebt.

Dus bijstorten in je FOR om later om te zetten naar een lijfrente is alleen maar mogelijk voor zover er ruimte is.

 

Ik stort zelf FOR én ik stort in een lijfrente. Dus het lijkt me voor mij helemaal niet handig.

Link naar reactie
  • 0

Als jij je FOR dotatie direct weer afstort in een lijfrente (een nieuwe, bestaande of iedere keer een eenmalige koopsom, maakt allemaal niets uit) heb je helemaal niets te maken met de jaarruimte.

 

Andersom wel: de FOR toename verlaagt je jaarruimte. Je moet dus altijd eerst bepalen of je FOR gaat doteren of niet, en pas daarna bepalen of je nog resterende jaarruimte gaat benutten, niet andersom!

 

En stort je periodiek in een lijfrente, dan kun je daar sowieso je oudedagsreserve mee verlagen, ongeacht of je dat jaar FOR doteert of niet.

 

Zo duidelijk? Eerst FOR, dan jaarruimte. De dotatie verlaagt de jaarruimte, en het afstorten in lijfrente verlaagt de oudedagsreserve (maar niet de dotatie)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor alle duidelijkheid: wanneer de oudedagsreserve (voorheen FOR) geheel of gedeeltelijk wordt omgezet in een lijfrente, is de lijfrentestorting zonder meer aftrekbaar. Hierbij gelden geen voorwaarden voor pensioentekort, jaarruimte of reserveringsruimte.

 

Door deze afname wordt de winst verhoogd (waarbij de MKB-vrijstelling en bijdrage ZVW van toepassing zijn) en het belastbare privé-inkomen verlaagd.

 

Edit: Norbert was me net vóór.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ah, dus als ik het goed begrijp, stort ik in de oudedagsreserve, schuif ik dat hetzelfde jaar nog in een lijfrente en kan ik daarnaast pensioensparen wanneer ik mijn jaarruimte bereken die ik nog over heb naast mijn oudedagsreserve.

 

Heb ik het zo goed begrepen?

Link naar reactie
  • 0

Ah, dus als ik het goed begrijp, stort ik in de oudedagsreserve

Nee, je stort niets.

 

Het is alleen maar een papieren toevoeging aan een papieren reserve.

Je bepaalt of je in een jaar gebruik maakt van dotatie (toevoegen aan de oudedagsreserve) of niet.

En voor de goede orde: dotatie is geen willekeurig bedrag: het is ofwel het fiscaal toelaatbare maximum, of niets

 

schuif ik dat hetzelfde jaar nog in een lijfrente

Je schuift niet, maar stort geld. In het zelfde jaar kan, maar hoeft dus niet. Je kunt ook 5 jaar toevoegen aan de reserve en dan het bedrag van 5 jaar ineens in een lijfrente storten: dat maakt niets uit.

 

en kan ik daarnaast pensioensparen wanneer ik mijn jaarruimte bereken die ik nog over heb naast mijn oudedagsreserve.

 

Ja.

 

En ... om helemaal volledig te zijn: houd er ook rekening met het feit dat de jaarruimte altijd uitgaat van gegevens van het voorafgaande jaar, terwijl de FOR dotatie uitgaat van de gegevens van het jaar zelf. Voor de jaarruimte berekening van 2016, gebruik je dus de FOR toename van 2015. En de FOR dotatie van 2016 wordt gebaseerd op de winst van 2016, en speelt een rol in de jaarruimte van 2017.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

En de FOR dotatie van 2016 wordt gebaseerd op de winst van 2016, en speelt een rol in de jaarruimte van 2017.

Kleine correctie: op de fiscale winst van 2016. (ofwel de winst voor de ondernemersaftrek)

 

Correct. maar laten we verder niet te veel in detail treden hier: het gaat om het principe.

 

Anders moeten we ook uitleggen dat een "FOR toename" iets anders is dan een "FOR dotatie" (vandaar dat "een rol speelt in") en moeten we uitleggen dat het fiscale maximum van de FOR dotatie verplicht verlaagd kan worden door een ontoereikend ondernemersvermogen.... alllemaal details die 100% correct zijn, maar het er voor Jos niet echt overzichtelijker op maken ;)

 

Ben wel erg benieuwd geworden wat ze dan wél in dat seminar behandeld hebben...

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.