• 0

acountantkosten na opheffing bv

wij hebben in 2014 ons kleine horecabedrijfje overgedragen. dat ging allemaal erg soepel en hebben ons uitgeschreven bij de kvk. alles geen enkel probleem!

nu kregen we afgelopen maand ineens een rekening van de accountant met een flink bedrag. er moet nog over twee jaar kosten overgemaakt worden!

deze rekening krijgen we dus letterlijk 1,5 jaar NADAT het bedrijf gesloten is! dus ook geen bedrijfsrekening meer!

wat zijn hiervoor de gangbare zaken? hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? waar hebben we recht op?

 

alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

weet helemaal niet hoe ik hier tegenover moet staan! de kosten zijn bijvoorbeeld voor een bedrijf dat niet meer bestaat...kunnen zij dit zomaar na anderhalf jaar nog op persoonlijke naam weerhalen?

btw aftrek ...dat komt ook te vervallen neem ik aan. en hoe zit dat verder met bijvoorbeeld de belasting? de eindbalans is immers anders dan MET deze kosten erbij...hoe daar mee om te gaan?

 

heb geen financiële achtergrondkennis dus moet het hebben an mijn "nuchter boeren verstand" en die zegt vraag eens rond!;)

 

Link naar reactie
  • 0

Als deze factuur betrekking heeft op de werkzaamheden over het jaar 2014, zou in het betreffende jaar al een voorziening moeten zijn getroffen voor de geschatte kosten ("nog te ontvangen facturen"). Daardoor zouden deze kosten al (grotendeels) in de winstberekening moeten zijn meegenomen.

 

Als nagekomen kostenpost blijft dan alleen de hierin inbegrepen BTW over.

 

Als de kosten aanmerkelijk hoger zijn dan was begroot, kun je over 2014 nog een gecorrigeerde aangifte indienen. Mogelijk brengt dat dan wel weer een extra factuur met zich mee . . .

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Merkwaardig dat uitgerekend een accountant niet weet wanneer je moet factureren:

 

U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.

 

Aangezien het de kosten van een bedrijfsoverdracht uit 2014 betreft, zou ik een "verkeerd loket"-poging voor oninbare vorderingen niet uitsluiten. Wát staat er op de factuur?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Inderdaad vreemd.

Als dit kosten zijn voor werk voor de BV en niet voor jullie privé aangifte dan moet daar ook de nota naartoe.

Als de "accountant" zijn werk goed gedaan heeft moet op de overdrachtsbalans ook een balanspost nog te betalen kosten zijn opgenomen.

Aandeelhouders betalen gewoonlijk niet de kosten voor de rechtspersoon. Dat moet jullie "accountant" ook weten.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

we hebben het bedrijf met gesloten portemonnaie weer teruggegeven aan onze verhuurder die de zaak ervoor in eigen handen had. we hebben het van hen ook zo "gekregen". geen aandelen, gewoon als een boek terug naar de bieb! het was ook meer een service naar gasten toe dan een winstgevend geheel!

 

met het afsluiten heeft de acountant dus ook verder geen rol gehad.alleen zoals elk jaar de eindbalans op maken ed.

 

de rekening gaat dan ook voor de verleende diensten over het jaar 2013 en 2014. (31 dec 2014 gestopt)

Link naar reactie
  • 0

Is het teruggeven van de BV aan de verhuurder ook schriftelijk vastgelegd?

Dan lijkt de verhuurder nu de wettelijke eigenaar.

Wanneer de verhuurder nu de eigenaar is, dan zal de verhuurder ook tot betaling moeten overgaan. Uiteraard alleen wanneer de factuur klopt.

De factuurdatum ligt namelijk later dan de overdracht van de BV heeft plaatsgevonden.

Wil jij een website laten maken, een webshop laten maken of een online platform opzetten? Ik sta graag voor jou klaar. Ik doe dat met een PaaS oplossing via Start-platform.com of met maatwerk via Vwebdesign.nl.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is natuurlijk of je überhaupt enige verplichtingen hebt wanneer je "een BV leent".

(Ik wist niet eens dat je BV's kon lenen, eerlijk gezegd)

 

Volgens mij is het nogal afhankelijk van wat er nou precies is afgesproken tussen partijen en dat is niet zo duidelijk, vind ik tenminste.

 

Persoonlijk denk ik dat ik de factuur aan de BV zou geven en zeggen: Hier hebben jullie een nagekomen factuur.

Tenminste als er geen precieze afspraken zijn over hoe en wat in deze.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.