• 0

Een BV opstarten naast mijn huidige baan

Hoi,

 

ik ben voornemens om een eigen bedrijf ( Administratiekantoor ) op te starten. Om mijzelf de tijd te gunnen het nodige te organiseren, nog wat noodzakelijke papieren te halen en goed op poten te zetten wil ik voorlopig nog gewoon mijn huidige baan aanhouden...in goed overleg overigens.

 

Nu heb ik wel al getracht het nodige op te zoeken en weet inmiddels dat het mogelijk is.

 

Mijn vraag die ik nu nog heb heeft betrekking op het minimale salaris ( "Gebruikelijk Loon") wat je als DGA verondersteld bent te ontvangen. Zeker in het begin zullen er niet of nauwelijks opbrengsten zijn. Hoe hier mee om te gaan ? Ben ik verplicht om mijzelf als DGA van een salaris te voorzien ?

 

Mijn insteek is dus eigenlijk om mijn eigen bedrijf gestaag en verantwoordelijk op te starten zonder enige verassingen of risico's.

 

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Hans,

 

dank voor de snelle reactie. Hoofdzakelijk vanwege de aansprakelijkheid en het gevoel dan klaar te zijn voor de toekomst.

 

Speel namelijk ook nog met de gedachte om eventueel als Franchisenemer aan de slag te gaan, weet alleen niet of dit dan vanuit een BV dient te gebeuren of dat dit ook vanuit een ZZP-basis kan...maar dit even terzijde. Deze vraag heb ik overigens al uit staan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn insteek is dus eigenlijk om mijn eigen bedrijf gestaag en verantwoordelijk op te starten zonder enige verassingen of risico's.

 

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

 

Alvast bedankt.

 

Lijkt ons ook geweldig om een bedrijf zonder enige vorm van risico's of verassingen te hebben. De praktijk (b)lijkt echter weerbarstiger. Met name gecalculeerde risico's en verassingen zijn dagelijkse kost. Beschouw ze als uitdaging om ze vervolgens tot een goed einde te brengen.

 

Zowel vanuit een BV als eenmanszaak ondernomen en geconcludeerd dat een BV o.a. de nodige aandacht vereist voor wat betreft het DGA salaris, betalen loonbelasting, deponeren jaarstukken en aangifte vennootschapsbelasting.

 

 

Ga je direct knallen met een TV campagne en ads in landelijke dagbladen dan gelijk een BV oprichten en alvast Quote bellen.

 

Ga je voorzichtig een administratiekantoor opstarten, probeer dan zonder mogelijke verassingen of risico's een eenmanszaak op te starten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans,

dank voor de snelle reactie. Hoofdzakelijk vanwege de aansprakelijkheid

 

Welke aansprakelijkheid? Als administratiekantoor ga je meestal geen zware financiële verplichtingen aan, en is het voornaamste aansprakelijkheidsrisico het risico op beroepsfouten (contractuele aansprakelijkheid). Daartegen helpt een BV niet, en voorkomen (goede opleiding, goede procedures &controles) beperken (voorwaarden) en restrisico's overdragen (verzekeren) is véél goedkoper.

 

Start dus gewoon vanuit een eenmanszaak: heb je geen oprichtingskosten, geen kosten jaarrekening, geen DGA salaris en pak je ook nog de MKB winstvrijstelling mee. En eventueel kun je in een later stadium de eenmanszaak dan alsnog omzetten/voortzetten in een BV

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans,

dank voor de snelle reactie. Hoofdzakelijk vanwege de aansprakelijkheid

 

Welke aansprakelijkheid? Als administratiekantoor ga je meestal geen zware financiële verplichtingen aan, en is het voornaamste aansprakelijkheidsrisico het risico op beroepsfouten (contractuele aansprakelijkheid). Daartegen helpt een BV niet, en voorkomen (goede opleiding, goede procedures &controles) beperken (voorwaarden) en restrisico's overdragen (verzekeren) is véél goedkoper.

 

Start dus gewoon vanuit een eenmanszaak: heb je geen oprichtingskosten, geen kosten jaarrekening, geen DGA salaris en pak je ook nog de MKB winstvrijstelling mee. En eventueel kun je in een later stadium de eenmanszaak dan alsnog omzetten/voortzetten in een BV

 

Dank voor je reactie...dit zet mij inderdaad aan het denken. De eventuele prive-aansprakelijkheid zoals bij een ZZP'er of Eenmanszaak zou in mijn geval dan geen showstopper moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Mijn insteek is dus eigenlijk om mijn eigen bedrijf gestaag en verantwoordelijk op te starten zonder enige verassingen of risico's.

 

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

 

Alvast bedankt.

 

Lijkt ons ook geweldig om een bedrijf zonder enige vorm van risico's of verassingen te hebben. De praktijk (b)lijkt echter weerbarstiger. Met name gecalculeerde risico's en verassingen zijn dagelijkse kost. Beschouw ze als uitdaging om ze vervolgens tot een goed einde te brengen.

 

Zowel vanuit een BV als eenmanszaak ondernomen en geconcludeerd dat een BV o.a. de nodige aandacht vereist voor wat betreft het DGA salaris, betalen loonbelasting, deponeren jaarstukken en aangifte vennootschapsbelasting.

 

 

Ga je direct knallen met een TV campagne en ads in landelijke dagbladen dan gelijk een BV oprichten en alvast Quote bellen.

 

Ga je voorzichtig een administratiekantoor opstarten, probeer dan zonder mogelijke verassingen of risico's een eenmanszaak op te starten.

 

hahahah, die reclamecampagne en Quote laat ik vooralsnog maar even voor wat het is.....Maar je reactie zet mij inderdaad aan het denken. Uiteraard besef ik mij dat risico's en verassingen inherent aan het ondernemen is maar als starter is veel nieuw en spannend....bedankt nogmaals!

Link naar reactie
  • 0

 

Start dus gewoon vanuit een eenmanszaak: heb je geen oprichtingskosten, geen kosten jaarrekening, geen DGA salaris en pak je ook nog de MKB winstvrijstelling mee. En eventueel kun je in een later stadium de eenmanszaak dan alsnog omzetten/voortzetten in een BV

 

Met als gevolg dat je alle winst (minus de MKB-vrijstelling als deze geaccepteerd wordt) tegen hoog tarief belast wordt, terwijl in de BV niet over de gehele winst de IB-tarief afgerekend gaat worden (en wellicht dus ook geen verzekeringspremies te betalen).

 

Maar wie ben ik om een administratiekantoor te adviseren!

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

 

Start dus gewoon vanuit een eenmanszaak: heb je geen oprichtingskosten, geen kosten jaarrekening, geen DGA salaris en pak je ook nog de MKB winstvrijstelling mee. En eventueel kun je in een later stadium de eenmanszaak dan alsnog omzetten/voortzetten in een BV

 

Met als gevolg dat je alle winst (minus de MKB-vrijstelling als deze geaccepteerd wordt) tegen hoog tarief belast wordt, terwijl in de BV niet over de gehele winst de IB-tarief afgerekend gaat worden (en wellicht dus ook geen verzekeringspremies te betalen).

 

Maar wie ben ik om een administratiekantoor te adviseren!

 

Begrijp ik hieruit dat je wel pleit voor een BV ?

Link naar reactie
  • 0

Maar wie ben ik om een administratiekantoor te adviseren!

Corrected I stand. :-[ Omdat ZA en SA niet niet direct aannemelijk zijn, is een BV wellicht ook fiscaal interessant

 

(en wellicht dus ook geen verzekeringspremies te betalen).

Een BV is in dit geval geen alternatief voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. De contractuele aansprakelijkheid is een reëel risico, het merendeel van de branchegenoten verzekert het en het is goed en goedkoop verzekerbaar (premies vanaf € 350,- per jaar ex assurantiebelasting).

Dat betekent enerzijds dat bij faillissement na een claim, de weg naar bestuurdersaansprakelijkheid goed verlicht is en anderzijds dat het - zelfs als je als bestuurder niet aansprakelijk bent - nogal zonde is om je failliet te moeten verklaren voor een operationeel risico dat je voor 3 tientjes per maand had kunnen verzekeren.

 

Maar wie ben ik om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te adviseren... :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.