• 0

Geschil met partner in BV, failissement een oplossing?

Ik heb een aantal jaren terug een BV gestart met iemand anders.

Hij heeft een commerciële rol vervult, ik was verantwoordelijk voor productontwikkeling en dienstverlening.

Het bedrijf heeft matig gelopen. Daarom is enkele jaren geleden besloten om de BV uiteindelijk op te heffen en deze te fuseren met de andere werkmaatschappij van mijn zakenpartner.

Vanaf dat moment ben ik ook in loondienst getreden van de BV. Nog datzelfde jaar zou hij namenlijk de aandelen overnemen ten einde onze gezamelijke BV te liquideren en mij in dienst te nemen van zijn andere BV.

 

Daar is het mis gegaan... De aandelenovername laat inmiddels al jaren op zich wachten, maar er gebeurt niets. 31 december 2015 zou het dan alsnog plaatsvinden. Ik was inmiddels de stijl van bedrijfsvoering beu en heb besloten ontslag te nemen en per 1 januari 2016 als zelfstandige verder te gaan in een nieuw bedrijf. Ruim voor mijn ontslag was er een opdrachtbevestiging verstuurd naar de accountant om de aandelenovername in gang te zetten, maar vanwege mijn ontslag heeft hij de benodigde stukken niet ingeleverd. Derhalve zijn wij nu nog steeds beide aandeelhouder.

 

Na 1 januari 2016 kwamen er vele 10duizenden euro's aan zogenaamde kosten boven tafel, die ik zou moeten voldoen, voordat de BV geliquideerd kan worden. Dit bedrag bestond voornamelijk uit achterstallige belastingen (loon, BTW, etc.) en managementvergoedingen van zijn persoon.

 

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd, zoals inzage in de administratie te eisen.

Op lastige vragen komt echter steeds geen reactie.

Daarnaast heb ik op dit moment geen toegang tot bankrekeningen, inlogcodes bij de Belastingdienst en alle overige administratie. Verder ben ik tot ontdekking gekomen dat contracten met klanten die in deze BV zitten momenteel door hem uit zijn andere BV worden gefactureerd.

 

Om een einde aan de situatie te maken en liquidatie te forceren, zit ik zelf te denken aan het aanvragen van een faillissement, bij gebrek aan regie. Zit ik hiermee op een juist spoor? Of zijn er nog andere mogelijkheden? En hoe pak ik zo'n faillissementsaanvraag aan? Ik ben zelf van mening dat er helemaal geen liquiditeitsproblemen in deze BV zitten, maar ik kan er geen inzage in krijgen. Verder wil ik voorkomen dat ik, door zijn handelen, persoonlijke aansprakelijkheid wegens wanbestuur op mijn naam krijg.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste pmic16,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Om een einde aan de situatie te maken en liquidatie te forceren, zit ik zelf te denken aan het aanvragen van een faillissement, bij gebrek aan regie. Zit ik hiermee op een juist spoor?

Al aan de mogelijkheid gedacht om een advocaat te raadplegen? Een faillissement lijkt me niet erg voor de hand liggen, maar ik ben geen jurist...

 

Verder wil ik voorkomen dat ik, door zijn handelen, persoonlijke aansprakelijkheid wegens wanbestuur op mijn naam krijg.

Ben je nog op een of andere manier te zien als bestuurder?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron van der Kolk,

bedankt voor je snelle reactie.

 

Al aan de mogelijkheid gedacht om een advocaat te raadplegen? Een faillissement lijkt me niet erg voor de hand liggen, maar ik ben geen jurist...

Ik ben op zoek naar de kortste weg om dit verhaal tot een einde te brengen. Ik heb al veel rondgekeken op deze en andere sites, maar daar gaan faillissementen eigenlijk alleen over liquiditeitsproblemen. Ik ben een beetje huiverig om in een eindeloze juridische procedure te belanden wanneer ik het nu niet meteen afkap. Er is naar mijn idee helemaal geen probleem, dat wordt er nu alleen wel door de andere partij van gemaakt. Mochten er juristen op dit forum zitten die mij tot nieuwe inzichten kunnen brengen, dan sta ik daar uiteraard voor open...

 

Ben je nog op een of andere manier te zien als bestuurder?

Ja, ik sta nog als bestuurder in het aandeelhoudersregister van de BV.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een beetje huiverig om in een eindeloze juridische procedure te belanden wanneer ik het nu niet meteen afkap. Er is naar mijn idee helemaal geen probleem, dat wordt er nu alleen wel door de andere partij van gemaakt.

Ik zou dan ook juist daarom nu een advocaat inschakelen: om een eindeloze juridische procedure te voorkomen.

 

(een wijdverbreid misverstand, ook op dit forum, is dat je een advocaat niet inschakelt om een eindeloze juridische procedure te starten of te voeren, maar juist om die te voorkomen of te beperken)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op zoek naar de kortste weg om dit verhaal tot een einde te brengen. (...) Ik ben een beetje huiverig om in een eindeloze juridische procedure te belanden wanneer ik het nu niet meteen afkap.

Ik zeg ook niet dat je moet gaan procederen, maar wel dat je zo snel mogelijk juridisch advies in zou moeten winnen. Juist om tot een snelle oplossing te komen is het zaak snel de zaak in kaart te krijgen en te bepalen welke acties er moeten worden genomen. Theoretiseren op een forum lijkt me niet de juiste weg, actie wel.

 

EDIT: Ik zie dat Norbert me voor was met een bericht van gelijke strekking.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een faillissement aanvragen vereist een aandeelhoudersbesluit (als je het zonder kosten wilt doen) of genoeg vorderingen.

Is het niet beter een kort geding te beginnen waarin je nakoming vordert van wat er afgesproken is?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.