Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
pmic16
pmic16
Ik heb een aantal jaren terug een BV gestart met iemand anders.
Hij heeft een commerciële rol vervult, ik was verantwoordelijk voor productontwikkeling en dienstverlening.
Het bedrijf heeft matig gelopen. Daarom is enkele jaren geleden besloten om de BV uiteindelijk op te heffen en deze te fuseren met de andere werkmaatschappij van mijn zakenpartner.
Vanaf dat moment ben ik ook in loondienst getreden van de BV. Nog datzelfde jaar zou hij namenlijk de aandelen overnemen ten einde onze gezamelijke BV te liquideren en mij in dienst te nemen van zijn andere BV.
Daar is het mis gegaan... De aandelenovername laat inmiddels al jaren op zich wachten, maar er gebeurt niets. 31 december 2015 zou het dan alsnog plaatsvinden. Ik was inmiddels de stijl van bedrijfsvoering beu en heb besloten ontslag te nemen en per 1 januari 2016 als zelfstandige verder te gaan in een nieuw bedrijf. Ruim voor mijn ontslag was er een opdrachtbevestiging verstuurd naar de accountant om de aandelenovername in gang te zetten, maar vanwege mijn ontslag heeft hij de benodigde stukken niet ingeleverd. Derhalve zijn wij nu nog steeds beide aandeelhouder.
Na 1 januari 2016 kwamen er vele 10duizenden euro's aan zogenaamde kosten boven tafel, die ik zou moeten voldoen, voordat de BV geliquideerd kan worden. Dit bedrag bestond voornamelijk uit achterstallige belastingen (loon, BTW, etc.) en managementvergoedingen van zijn persoon.
Ik heb inmiddels van alles geprobeerd, zoals inzage in de administratie te eisen.
Op lastige vragen komt echter steeds geen reactie.
Daarnaast heb ik op dit moment geen toegang tot bankrekeningen, inlogcodes bij de Belastingdienst en alle overige administratie. Verder ben ik tot ontdekking gekomen dat contracten met klanten die in deze BV zitten momenteel door hem uit zijn andere BV worden gefactureerd.
Om een einde aan de situatie te maken en liquidatie te forceren, zit ik zelf te denken aan het aanvragen van een faillissement, bij gebrek aan regie. Zit ik hiermee op een juist spoor? Of zijn er nog andere mogelijkheden? En hoe pak ik zo'n faillissementsaanvraag aan? Ik ben zelf van mening dat er helemaal geen liquiditeitsproblemen in deze BV zitten, maar ik kan er geen inzage in krijgen. Verder wil ik voorkomen dat ik, door zijn handelen, persoonlijke aansprakelijkheid wegens wanbestuur op mijn naam krijg.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag