• 0

Zakelijke aankopen via internet (annuleren / retourneren)

Hi!

 

Vraagje. Misschien dat iemand hier meer over weet. Via Google kan ik me nauwelijks een weg banen door de de verschillende fora op het gebied van kopen of afstand. Met name kassa.vara.nl is goed vertegenwoordigd.

 

Ik ben namelijk niet op zoek naar informatie aangaande consumentenrecht, maar naar algemene informatie over het recht van ondernemers bij zakelijke aankopen.

 

Mijn internetbedrijf verkoopt fysieke producten via internet. We hebben steeds meer (kleine) bedrijven als klant maar ook veel mensen die graag de BTW willen terugvragen en daarom een zakelijke factuur willen.

 

Ik ben heel even benieuwd hoe dit allemaal precies werkt.

 

Het retourneren van zakelijke aankopen (gedaan via het internet) kan niet. Er bestaat niets als herroepingsrecht voor bedrijven. Of tenminste, niet in de vorm van de Wet Kopen of Afstand.

 

Maar hoe zit dat met annuleren? Kan een bedrijf dat een aankoop doet via het internet, zijn bestellen wel of niet annuleren?

 

En hoe moet dit dan beschreven worden in een website die met name aan consumenten levert? Want je hanteert doorgaans maar één set Algemene Voorwaarden. Je kan je betaalpagina's wel zo inrichten dat op het moment dat de bedrijfsnaam gevuld is, je een tweede set AV toont. Maar wat moet hier dan in staan?

 

Iemand een antwoord op mijn vraag aangaande annuleren en misschien nog een voorbeeld van basis algemene B2B voorwaarden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben namelijk niet op zoek naar informatie aangaande consumentenrecht, maar naar algemene informatie over het recht van ondernemers bij zakelijke aankopen.

Het recht van ondernemers bij zakelijke aankopen zal voornamelijk zijn wat er onderling is afgesproken tussen (zakelijke) klant en leverancier.

 

Een snelle Google opdracht leverde al redelijk wat informatie op:

 

- Over nadelen: http://ondernemingsdatabank.indicator.nl/contract_en_voorwaarden/doet_u_die_aanschaf_prive_of_zakelijk_/NLTAMDAR_EU08120501/96/related

- Over garantie: http://www.ondernemersplein.nl/regel/garantie/

- Over retouren: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1458385

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Consumenten worden in Nederland goed beschermt, dat geld niet voor ondernemers en ben je afhankelijk van de voorwaarden die van toepassing zijn op inkopen. Over het algemeen is er wel het een en ander mogelijk, maar niet als de verpakking open is geweest bijvoorbeeld (terwijl dit bij consumenten wel kan).

 

Een leverancier heeft er geen baat bij om niet flexibel te zijn, want dan loopt iedereen weg maar let er op dat de regels iets strikter zijn dan bij consumenten. Ik heb wel eens meegemaakt verkeerd geadviseerd te zijn en ik had de verpakking al open gemaakt met me domme kop ... weg 300 euri :) terwijl je dit als consument nog terug had kunnen sturen. Koop daar overigens nooit mee haha

 

Heb je een eenmanszaak, en is het mogelijk om als consument in te kopen zou ik dit zeker doen :) je kunt dit gewoon verwerken in je administratie omdat de eenmanszaak en het bedrijf een persoon zijn. Bij een BV kan de DGA dit volgens mij ook, maar dat weet ik niet zeker daar weet iemand anders hier zeker te weten antwoord op :)

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Veel webwinkels hebben een keurmerk van de Grote Drie en hanteren daarom de algemene voorwaarden die zijn voorgeschreven door het keurmerk (bij Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk in overleg met de Consumentenbond) of die worden aanbevolen door het keurmerk (bij WebwinkelKeur).

 

https://www.thuiswinkel.org/bedrijven/lid-worden/voorwaarden/algemene-voorwaarden-thuiswinkel

https://www.keurmerk.info/Home/KeurmerkCode

https://www.webwinkelkeur.nl/webwinkel/voorbeeld-algemene-voorwaarden-webwinkel/

 

Daarin is consument al zó gedefinieerd dat je voor zakelijke klanten kunt afwijken van de algemene voorwaarden, dus je kunt overeenkomen wat jullie goeddunkt.

Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;

 

Heb je een eenmanszaak, en is het mogelijk om als consument in te kopen zou ik dit zeker doen :) je kunt dit gewoon verwerken in je administratie omdat de eenmanszaak en het bedrijf een persoon zijn.

Precies. Als ik vermoed dat bescherming van het consumentenrecht mij wel goed kan uitkomen, bijvoorbeeld omdat ik wil kunnen retourneren of minimaal 2 jaar garantie wil, dan bestel ik zakelijke aankopen gewoon onder mijn eigennaam.

 

Wat mij bij mijn leveranciers wel eens overkomt, is dat zij zelf een bestelling deels of geheel annuleren. Irritant, maar daarover zou ik dan toch ook wat opnemen in de voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

Om de drempel hoog te houden hanteren sommige bedrijven bij B2B retouren een zogenaamde restocking fee die op kan lopen tot ongeveer 15%.

 

Retouren zijn te voorkomen door een B2B klant voor aankoop goed te informeren of daar waar mogelijk een demo ter beschikking te stellen. Voor dit doel zal een distributeur veelal beschikken over een demo-pool.

 

Inflexibel zijn zal op lange termijn resulteren in niet terugkerende klanten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.