Jump to content
Duke61
Verberg

Gemaakte kosten voor de oprichting opnemen in de jaarrekening

vraag

Geachte forumleden,

 

Voor ik mijn onderneming begon heb ik kosten gemaakt die aan de onderneming gerelateerd kunnen worden. Het gaat om zo'n 1700 euro. Kan ik die in 1 keer als kosten nemen in het huidige belastingjaar. Moet dat of kan ik ze ook doorschuiven? Het is wellicht beter om mijn verlies te beperken dit jaar zodat de mkb winstvrijstelling niet negatief wordt. ... maar als ik dat doe, kan ik ze in latere jaren dan alsnog opvoeren of is die kans dan verkeken.... Oftewel hoe lang kan ik wachten met dergelijk kosten ten laste van de winst te brengen...

 

Als ik plank helemaal mis sla, dan hoor ik het ook graag.

 

Mvg, Dick

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Voor ik mijn onderneming begon heb ik kosten gemaakt die aan de onderneming gerelateerd kunnen worden. Het gaat om zo'n 1700 euro. Kan ik die in 1 keer als kosten nemen in het huidige belastingjaar. Moet dat of kan ik ze ook doorschuiven?

Je moet kosten toerekenen aan de periode (bijvoorbeeld maand of jaar) waarop ze betrekking hebben. Het is dan inderdaad mogelijk dat je verlies draait en een negatieve mkb-winstvrijstelling hebt. Het is niet anders. Daar staat tegenover dat je winst het jaar erop hoger is - en je mkb-winstvrijstelling dus ook.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Toerekenen kosten aan maand en jaar... deze kosten zijn gemaakt voor het aangifte jaar.

Uit het antwoord maak ik op dat ik die kosten in het eerste jaar van het bestaan van de onderneming MOET nemen... graag nog even bevestigen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Toerekenen kosten aan maand en jaar... deze kosten zijn gemaakt voor het aangifte jaar.

Uit het antwoord maak ik op dat ik die kosten in het eerste jaar van het bestaan van de onderneming MOET nemen... graag nog even bevestigen.

Inderdaad, je mag aanloopkosten gewoon aftrekken - maar dan wel in het goeie jaar. :)

 

Tip: Handboek Ondernemen


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Kleine toevoeging: het voorzichtigheidsbeginsel wordt niet genoemd in het Handboek Ondernemen.

 

Om wat voor kosten gaat het precies? Bijvoorbeeld de aanschafkosten van bedrijfsmiddelen, zoals een nieuwe pc, kun je namelijk wel uitsmeren over meerdere jaren door ze te activeren (op de balans te zetten als vaste activa) en er vervolgens jaarlijks maximaal 20% op af te schrijven.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 293 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept