• 0

Gemaakte kosten voor de oprichting opnemen in de jaarrekening

Geachte forumleden,

 

Voor ik mijn onderneming begon heb ik kosten gemaakt die aan de onderneming gerelateerd kunnen worden. Het gaat om zo'n 1700 euro. Kan ik die in 1 keer als kosten nemen in het huidige belastingjaar. Moet dat of kan ik ze ook doorschuiven? Het is wellicht beter om mijn verlies te beperken dit jaar zodat de mkb winstvrijstelling niet negatief wordt. ... maar als ik dat doe, kan ik ze in latere jaren dan alsnog opvoeren of is die kans dan verkeken.... Oftewel hoe lang kan ik wachten met dergelijk kosten ten laste van de winst te brengen...

 

Als ik plank helemaal mis sla, dan hoor ik het ook graag.

 

Mvg, Dick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor ik mijn onderneming begon heb ik kosten gemaakt die aan de onderneming gerelateerd kunnen worden. Het gaat om zo'n 1700 euro. Kan ik die in 1 keer als kosten nemen in het huidige belastingjaar. Moet dat of kan ik ze ook doorschuiven?

Je moet kosten toerekenen aan de periode (bijvoorbeeld maand of jaar) waarop ze betrekking hebben. Het is dan inderdaad mogelijk dat je verlies draait en een negatieve mkb-winstvrijstelling hebt. Het is niet anders. Daar staat tegenover dat je winst het jaar erop hoger is - en je mkb-winstvrijstelling dus ook.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Toerekenen kosten aan maand en jaar... deze kosten zijn gemaakt voor het aangifte jaar.

Uit het antwoord maak ik op dat ik die kosten in het eerste jaar van het bestaan van de onderneming MOET nemen... graag nog even bevestigen.

Link naar reactie
  • 0

Toerekenen kosten aan maand en jaar... deze kosten zijn gemaakt voor het aangifte jaar.

Uit het antwoord maak ik op dat ik die kosten in het eerste jaar van het bestaan van de onderneming MOET nemen... graag nog even bevestigen.

Inderdaad, je mag aanloopkosten gewoon aftrekken - maar dan wel in het goeie jaar. :)

 

Tip: Handboek Ondernemen

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Kleine toevoeging: het voorzichtigheidsbeginsel wordt niet genoemd in het Handboek Ondernemen.

 

Om wat voor kosten gaat het precies? Bijvoorbeeld de aanschafkosten van bedrijfsmiddelen, zoals een nieuwe pc, kun je namelijk wel uitsmeren over meerdere jaren door ze te activeren (op de balans te zetten als vaste activa) en er vervolgens jaarlijks maximaal 20% op af te schrijven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.