op 31/5 HL ondernemers voor de klas!

Aanbevolen berichten

Forumleden,

 

Het is druk geweest bij het Zadkine, ik was er ook. MBO installatietechniek. Ik vond het leuk, ze waren 45 minuten 1 en al oor en toen is er inderdaad ruimte geweest om interactief met de groep bezig te zijn. Dat resulteerde in een leuke discussie waar vrijwel heel de klas aan meedeed. En dat is leuk.

 

Iedereen bedankt. JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie

van de site van EZ


 

'Ondernemen moet een vak zijn op school'

 

Op 26 mei 2005 vond, door het hele land, de ondernemerschap en onderwijs Roadshow plaats. De Roadshow, georganiseerd door het ministerie van EZ/SenterNovem en het ministerie van OCW stond in het teken van ondernemers voor de klas. Ook de staatssecretarissen Van Gennip (EZ) en Rutte (OC&W) keerden terug naar de schoolbanken. Ze gaven een gastcollege ondernemerschap op het ROC Flevoland in Almere. 'Ondernemen is vaardigheden leren om je bedrijf op te zetten en doorzetten als je tegenslag hebt', zo stelde Van Gennip.

 

'Wie overweegt hier ondernemer te worden?', vroeg ze de klas van 35 leerlingen. Veertien studenten staken hun hand op. 'Ik als politicus en Victor Muller als ondernemer willen jullie daarbij graag een beetje op weg helpen. En misschien worden meer mensen wel enthousiast.' Van Gennips mede-docent Victor Muller, eigenaar van Spyker Cars en ondernemer in hart en nieren, benadrukte tijdens het gastcollege het belang van samenwerking tussen overheid en ondernemers. 'Overheid en ondernemers werken veel samen. En wat mij betreft zou de overheid onderwijs en ondernemerschap veel meer aan elkaar kunnen koppelen. Voor je het weet ben je namelijk boven de veertig, met hypotheek en caravan. En dan is het moeilijker om voor jezelf te beginnen. Dus denk er nu al over na: overweeg ondernemerschap.'

 

College

Muller en Van Gennip luisterden vervolgens vol aandacht naar de presentatie van het ondernemersplan van Jeremy en Karim. 'Kunstkaarsen zijn veiliger in gebruik, goedkoper en gaan het helemaal maken', zo vertelden de twee enthousiaste studentondernemers. 'En oh ja: hoe meer ondernemerschap in het onderwijsprogramma hoe beter. Wij willen al in het eerste jaar een stage en het liefst ieder half jaar. Zo sluit onze opleiding veel beter aan bij de praktijk.'

 

Aansluiting

Van Gennip had eerder op de dag van ondernemerschap en onderwijs in een forum al een discussie met Rutte over dat onderwijs veel meer aandacht kan besteden aan ondernemerschap. 'Wat mij betreft wordt ondernemerschap een vak op school. We moeten vertellen hoe leuk ondernemen is. Jullie leren het meest van met elkaar praten over een eigen bedrijf. Nu wordt maar 1 op de 10 studenten ondernemer. Dat moeten en kunnen er veel meer zijn.'

 

Van Gennip reikte vervolgens aan het einde van de dag over ondernemerschap en onderwijs certificaten uit die bij het diploma 'Ondernemende School' horen. Het ROC Flevoland maakte bekend dat zij een nieuw opleidingstraject starten. 'Ondernemers gaan lesgeven hier en we zetten een bedrijfsverzamelgebouw neer in Almere Poort. Daar kunnen studenten hun eigen bedrijfje runnen en krijgen ze van ons ondersteuning. Ook internationaal ondernemen krijgt een belangrijke plek in de Ondernemersacademie', aldus de directeur van het ROC. 'Dit soort initiatieven is dus precies wat we nodig hebben in Nederland', beaamde staatssecretaris Van Gennip enthousiast.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Samen met Ronald Mulder heb ik De Ondernemers BV. We maken de wereld leuker, blijer, mooier en beter door een vleugje ondernemerschap toe te voegen. We doen dat bij grotere organisaties door ondernemerskwaliteiten van medewerkers te ontwikkelen en het ondernemersklimaat te verbeteren. We helpen high potential studentachtigen om hun bedrijf te wasdom te brengen. En we helpen landen in transitie, zoals bijvoorbeeld Georgië.

 

Afgelopen donderdag hebben we in het kader van LerenOndernemen college - euh nee LES, LES - gegeven op OBS De Driemaster in Assen. Erg cool en vet enzo..

 

Kinderen hoeven niet leren ondernemen. Kinderen zijn van nature ondernemers. Leer ze dat gewoon niet af! We hebben een heks aan het ondernemen gezet en getracht ijs te verkopen aan een eskimo.

 

Voor foto's enzo zie: www.deondernemers.blogspot.com.

 

Voor meer info over ons bedrijf: www.deondernemers.nl

 

 

 

Ritzo

en Nils, als we weer aan zoiets aardigs kunnen meedoen...

www.ritzotencate.nl.

Link naar reactie

We kregen gisteren dit mailtje van een leerling. Dan weet je meteen weer waarom je dit doet :D

 

----- Original Message -----

From: Lydia

To: ben#nebib.nl ; janaernout#nebib.nl

Sent: Wednesday, June 01, 2005 6:26 PM

Subject: 'geïnspireerd' door jullie bezoek :)

 

 

Hallo Ben Lacor en Jan Aernout Broekhuysen,

 

Jullie waren vorige week donderdag bij mij op school (Veenlanden College Mijdrecht). Ik heb eens wat rondgekeken op de website van de Nebib.

 

Wat jullie vertelden heeft me wel een beetje geprikkeld. En daarom dacht ik, ik doe eens gek ik stuur een emailtje.

 

Als ik er zo over nadenk vind ik het eigenlijk wel vreemd dat er op school weinig kennis is over, en aandacht voor ‘ondernemen’,

 

het lijkt wel een beetje of het uitvoeren van je eigen plannen (ondernemen) een ‘verborgen optie’ is. Het overgrote deel van de mensen hobbelt een beetje ergens achteraan.

 

Jullie bezoek heeft me geïnspireerd, hoewel dat een beetje formeel klinkt.

 

Waar het op neer komt is dat ik niet wil hobbelen op de weg die degene voor mij koos maar een eigen weg wil kiezen.

 

Ik zit met een keuze voor een vervolgopleiding maar ik heb geen flauw idee wat bij me past.

 

Stel dat ik ooit een bedrijf zou gaan besturen zoals jullie doen met de Nebib, hoe kan ik daar dan het beste naartoe groeien?

 

Wat kan ik nu doen om me te ontwikkelen in die richting?

 

Ik leg deze vraag zomaar eens neer in de hoop dat jullie een momentje hebben (in het drukke ‘ondernemersbestaan’) om me een beetje verder te helpen.

 

Jan Aernout vertelde dat zijn ‘loopbaan’ eigenlijk al tijdens zijn studie is begonnen met het idee van het ski-kamp….

 

….zoiets zou ik misschien eens moeten proberen.., (Glimlachend: Nadeel: ik ben op ski’s net zo goed als een pinguïn op stelten.)

 

 

Bedankt in ieder geval voor jullie bezoek!

 

Hoe vonden jullie het zelf trouwens, om zo ‘weer terug’ te zijn op de middelbare school?

 

 

Groetjes,

 

Lydia

 

(leerling Veenlanden College, Mijdrecht)

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Dat meisje lijkt me iets ouders dan de kinderen die bij Ritzo in de klas zaten ;D Maar inderdaad, daar doe je het voor. Wat doet ze nu?

 

VWO 5

 

Vond haar al zo netjes schrijven.

Hoe pakken jullie dit verder op eigenlijk? Een speciaal 'ondernemerskamp' in de zomervakantie voor de meest geinteresseerde leerlingen? (ik heb nog niks gepland in de zomer ;)) Om maar eens wat te roepen.

Link naar reactie
26/5 HL ondernemers voor de klas!

 

Als dit volgend jaar herhaald wordt ben ik er zeker bij. Zolang het niet op m'n verjaardag is. Hoef ik niet te trakteren in de klas. ;D

 

Een speciaal 'ondernemerskamp' in de zomervakantie voor de meest geinteresseerde leerlingen?

 

Geweldig idee. Lijkt me zeker iets om uit te werken. Misschien een stap verder, als de mini-onderneming, gaan.

 

Hoe in te vullen? Moet ik nog even over nadenken.

Link naar reactie

OC&W en EZ hebben een brainstormsessie gehouden op het duin in Wassenaar. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn. Het resultaat van de sessie staat hieronder. Wat er nu gaat gebeuren is mij nog steeds een raadsel.

 

van www.minez.nl

 

Ondernemers voor de klas

Het is bloedheet deze 23ste juni van 2005, maar in de Wassenaarse strandtent is toch een aardig gezelschap van docenten, ondernemers en ambtenaren bijeen. Samen met staatssecretarissen Van Gennip en Rutte (OCW)discussiëren zij over de prominentere rol die ondernemerschap binnen het onderwijs moet krijgen. Van Gennip: “Ik zie enthousiaste en betrokken mensen, anders sta je hier niet met dertig graden. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit onderwerp nou ook gaat leven voor de rest van Nederland?”

 

Ons land heeft te weinig ondernemers. Vooral jonge mensen zijn moeilijk warm te maken voor een eigen bedrijf. Door het vak ondernemerschap op scholen in het curriculum te verankeren wil het kabinet deze impasse doorbreken. Waarom willen nog zo weinig jongeren ondernemen? De aanwezige docenten zien hier verschillende redenen voor. Het gaat niet goed met de economie, in Nederland zien we faillissementen niet als een leerweg maar is het vooral een teken van falen, de financiering van kleine bedrijven is niet optimaal geregeld en we hebben een aantal jaar geleden het middenstandsdiploma afgeschaft. Alleen als ondernemen weer een bijvak wordt binnen het onderwijs kan er iets veranderen, denken zij.

 

Netwerken cruciaal

Van Gennip: “Als we ondernemerschap in het onderwijs verankeren, is het belangrijk dat ondernemers over hun ervaringen komen vertellen. Maar hoe bereiken we die?” Volgens de ondernemers die vandaag meepraten zijn goede netwerken cruciaal. Je bereikt mensen het beste één-op-één binnen bestaande netwerken, via businessclubs, forums, weblogs en brancheverenigingen. Als je daar een paar voortrekkers hebt, komen er vanzelf anderen achteraan. Want het is leuk om over je vak te vertellen en jonge mensen voor ondernemerschap te motiveren.

Ondernemers en scholen kunnen ook gebruikmaken van elkaars netwerken. De scholen kennen veel oud-leerlingen en alumni, waaronder ook ondernemers, en die zijn vaak best bereid hun verhaal te vertellen. Scholen zouden daarnaast eens per jaar zelf in businessclubs kunnen vertellen waarom ze ondernemers voor hun lessen zoeken.

 

Herkenning

Twee jonge ondernemers wijzen erop dat studenten zich wel moeten kunnen herkennen in ondernemers. Het is daarom beter beginnende ondernemers aan het woord te laten dan de directeur van het Hilton. “Die staat te ver van je af als je nadenkt over het starten van een eigen bedrijf. Succesvolle beginners kunnen met hun enthousiasme en verhalen twijfelaars over de streep trekken.”

 

Hands-on mentaliteit

Verder is volgens de ondernemers belangrijk dat er geen oeverloze businessplannen hoeven te worden geschreven maar dat scholieren en studenten een concreet beeld krijgen van wat ondernemen nu inhoudt, stellen de jonge ondernemers. “Je moet een hands-on mentaliteit hebben en een goede boekhouding voeren. Maar verder gaat het erom dat je van A naar B komt. Kritieke punten kunnen inschatten, beslissingen kunnen nemen.”

 

Studenten leren de praktijk het beste kennen in het werkveld. Maar de lessen op school dienen dan wel goed op de werkvloer aan te sluiten, vinden ondernemers. Hier ligt een schone taak voor de docent, die uitstekend op de hoogte moet zijn van ontwikkelingen in zijn of haar vakgebied en goed contacten moet kunnen leggen met ondernemers in de regio.

 

Structurele aandacht

Volgens Rutte is het in eerste instantie aan de scholen zelf om ondernemerschap te integreren in hun onderwijs. “Vanuit de overheid verstrekken we subsidies en geven we de mogelijkheid om ook betaald tijdelijke of gastdocenten aan te trekken. Verder komt er een benchmark waaruit je kunt afleiden welke scholen hun zaakjes voor elkaar hebben en welke het minder goed doen als het om. Want zoals we ons hier vandaag realiseren, bereiken we weinig met vrijblijvende aandacht voor ondernemerschap. Die aandacht moet structureel worden.”

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Wat er nu gaat gebeuren is mij nog steeds een raadsel.

....

Volgens Rutte is het in eerste instantie aan de scholen zelf om ondernemerschap te integreren in hun onderwijs.

 

Is dat politiek-correcte lingo voor 'vogel het zelf maar uit op jullie scholen!' ?

 

 

Dat maak ik er ook uit op. Zou jammer zijn :-\

 

Edoch, ik laat het er niet bij zitten :D Volgend jaar wéér een dag met ondernemers voor de klas, al moest en het helemal zelf doen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ik ondersteun je er bij Nils! En vanaf september in Amsterdam in ieder geval structureler met IBIS!

 

OK, lijkt me cool! Het is wél een puist werk hoor. Eerst de ondernemer bellen, dan de school bellen, het idee verkopen en afspraken maken en dan alles terugkoppelen naar de betreffende ondernemer. Kost je zo een uur of twee per school/ondernemer.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

OK, lijkt me cool! Het is wél een puist werk hoor. Eerst de ondernemer bellen, dan de school bellen, het idee verkopen en afspraken maken en dan alles terugkoppelen naar de betreffende ondernemer. Kost je zo een uur of twee per school/ondernemer.

 

Het aloude gezegde 'als je het goed gedaan wilt hebben moet je het zelf doen' gaat blijkbaar onverminderd op! Helaas is het dit jaar niet van deelname gekomen, maar ik houd me aanbevolen als je het nog een weer wilt organiseren natuurlijk!

Link naar reactie

Kan ik me al inschrijven? ;)

 

Yep, ga naar www.ondernemersvoordeklas.nl en meld je aan. Zodra er nieuws is worden alle inschrijvers geïnformeerd en in de tussentijd is het een leuk lijstje ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.