• 0

Disclaimer nodig voor alcohol verkoop online?

Is het verplicht om een disclaimer of een NIX 18 logo te hebben op een webshop die alcohol verkoopt? Ik zie bv dat op de meeste sites een popup verschijnt of NIX 18 vermeld wordt op de website. Er zijn ook sites, bv www.degoudenton.nl waar niks staat over leeftijd op de site. Het staat wel in hun algemene voorwaarden dat door producten te bestellen je verklaart 18 jaar en ouder te zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het verplicht om een disclaimer of een NIX 18 logo te hebben op een webshop die alcohol verkoopt?

Nee. Nix18 is een campagne, geen wetgeving. En wat de regels zijn voor online verkoop staat op ondernemersplein.nl/alcohol

 

Het staat wel in hun algemene voorwaarden dat door producten te bestellen je verklaart 18 jaar en ouder te zijn.

Leuk, maar de wet vereist dat je de leeftijd controleert . Dat is dus iets anders dan een eigen verklaring

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe je dat gaat controleren bij online verkoop is dan wel weer de vraag.

Het is lastig inderdaad , zowel voor controle door de webwinkel zelf, als de handhaving door de overheid.

 

Gelukkig reageert de Staatssecretaris wel genuanceerd:

Het is volgens Van Rijn niet aan de regering een voorkeur uit te spreken voor de inzet van één bepaald systeem om op leeftijd bij online verkopen te controleren. Als systemen aantoonbaar bijdragen aan het verbeteren van de naleving van de leeftijdsgrenzen bij de verkoop van alcoholhoudende dranken, juicht de staatssecretaris het gebruik daarvan toe. Hij vindt dat ook de ouders verantwoordelijkheid dragen voor wat er bij hen thuis gebeurt. Zij worden geacht hun kinderen in de gaten houden. Als een vader toestaat dat zijn zoon van 13 jaar sterke drank bestelt via internet en dat het bij hem thuis wordt afgeleverd, dan is het de vraag of de overheid daar primair voor verantwoordelijk kan worden gehouden, schrijft de staatssecretaris.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag is inderdaad ook wat er aan handhaving gedaan wordt.

 

Stel dat een puber een fles drank bestelt, deze afrekent met ideal of desnoods een prepaid creditcard, en je ook nog een geboortedatum laat invullen (die uiteraard wat naar beneden wordt bijgesteld door de klant), heb je dan daadwerkelijk een probleem?

 

Ik zie nog niet zo snel een controleur achter de postbode aan lopen om te kijken of er toevallig een minderjarige een pakje met alcoholische inhoud aanneemt. En zelfs als dat zo is kan het nog prima legitiem zijn, hij kan het pakje aannemen voor zn ouders die het later open maken oid.

 

In de VS bestaat een systeem waarbij pakketjes alleen mogen worden aangenomen door iemand die 21+ is, voor zover ik weet bestaat in nederland een dergelijke service niet bij de gangbare koeriers.

 

Ik denk dat het afwachten is tot er een keer een proefproces wordt gevoerd waarbij de controleurs een webwinkel erin luizen, vergelijkbaar met hoe ze het handhaven in de horeca.

Link naar reactie
  • 0

Gisteren geen toegang tot internet gehad... Vandaar ik zo laat pas reageer. Leeftijdcontrole voeren wij altijd uit, maar het viel mij op dat niet alle sites 18+ vermelden en daarom vroeg ik ernaar. Bedankt voor het bevestigen.

Link naar reactie
  • 0

Je moet de belangrijkste kenmerken van producten of diensten vermelden. Een wettelijke leeftijdsgrens lijkt mij wel een productkenmerk dat zó belangrijk is dat je het moet noemen.

 

Je moet bovendien uitleggen hoe de webwinkel te werk gaat. Ook de ID-controle aan de voordeur lijkt me voldoende opvallend om niet onvermeld te laten, bijvoorbeeld in de servicepagina's, de algemene voorwaarden of de winkelwagen.

 

Vraag is vooral hoe je dan de leeftijdsgrens moet melden. Een disclaimer is het niet, want daarmee wijs je aansprakelijkheid of een andere verantwoordelijkheid op voorhand af. Het is eerder een "claimer": wij verkopen geen alcohol aan minderjarigen. Je kunt die melding bijvoorbeeld in de footer onderop elke webpagina zetten. Een schreeuwerige pop-up waarin de bezoeker geboortedatum moet invullen, is niet nodig: je gaat namelijk niet gelijk 18+-content tonen.

 

Verder zou ik van de geboortedatum een verplicht gegeven in de winkelwagen maken. Mocht bij de ID-controle aan de voordeur blijken dat de klant minderjarig is, waarna de bestelling retour komt, dan kun je daarmee gemakkelijker de kosten verhalen op de koper: u hebt valse gegevens opgegeven bij het plaatsen van de bestelling, dus we verhalen op u de overbodige kosten die gepaard gaan met het mislukken van de levering.

Link naar reactie
  • 0

Die leeftijdscheck aan de deur kende ik nog niet, lijkt me een goeie voor een online slijterij, mits het een beetje betaalbaar is.

 

Voor de rest lijkt me ergens een vinkje in het bestelproces dat zegt "ik ben ouder dan 18" ruimschoots voldoende. Een exacte geboortedatum heb je volgens mij dus niet nodig als je gebruik maakt van de leeftijdscheck aan de deur, en mag je waarschijnlijk ook niet zomaar verzamelen: het is een redelijk privacy-gevoelig persoonsgegeven dat bijvoorbeeld door banken als verificatie wordt gebruikt om een vermiste betaalpas oid te kunnen melden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.