• 0

Youngtimer op balans en km vergoeding

Goedemorgen,

 

Ik begin per 1 augustus voor mezelf heb hiertoe een BV opgericht met vooralsnog 1 medewerker, de DGA.

 

Heb nu een praktische vraag waarvan ik het antwoord vooralsnog niet op het forum heb gevonden.

 

Ik (DGA) ga behoorlijk kilometers maken hiervoor zal ik OV en evt auto van m'n partner gebruiken.

De BV gaat een youngtimer kopen, waarin ik zowel zakelijke als privé km wil rijden. (Hiervoor ga ik dus in privé 35% v.d. Dagwaarde bijtellen).

 

Mag de BV mij 0,19 ct per kilometer uitbetalen ter compensatie van de zakelijke reiskosten die ik maak met OV en auto van partner terwijl de BV ook een auto op de balans heeft staan? Of zitten hier haken en ogen aan?

 

Groet,

Siebren

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja en nee. Want je stelt twee vragen.

De fiscus houdt zich wel bezig met je geld innemen, maar niet met je bedrijfsvoering.

Hoe jij dus bepaalt te reizen is nog aan jou. De fiscus gaat je niet verplichten, nu je een auto hebt, ook altijd maar met die auto te rijden.

 

1. Als je rijdt met de auto van de zaak.....enfin duidelijk

 

2. Als je dat doet met enig ander vervoermiddel, de motor, de fiets, de auto van een ander, dan mag je 19 ct per km opgeven (vandaar het ja).

 

3. Als je zakelijk een auto huurt, (dit zou bijv een veel grotere auto, busje, kunnen zijn, of een taxi neemt, geldt de werkelijke prijs

 

4. Ook bij gebruik openbaar vervoer moet je de werkelijke kosten opgeven. (vandaar het 'nee')

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je heldere uitleg!

 

Dus stel DGA reist 60k km per jaar, waarvan 50k km zakelijk, n.l. 10k met de youngtimer prive, 10k met de youngtimer zakelijk, 20k met de trein zakelijk en 20k met de auto van DGA's partner zakelijk), dan geldt:

 

- dat alle kosten van de youngtimer voor rekening van de BV komen (brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving), mits de DGA privé 35% van de dagwaarde bijtelt.

 

- dat werkelijk gemaakte treinkosten (trajectkaart, etc.) door B.V. als zakelijke kosten kunnen worden opgevoerd.

 

-dat B.V. 20k door DGA gereden zakelijke KMs met auto van partner * EUR 0,19 belastingvrij naar DGA mag uitkeren.

 

Aangaande dat laatste punt; is de DGA gehouden een KM administratie te voeren voor de zakelijke kilometers met de auto van partner? maw hoe maakt DGA aannemelijk aan BV (& fiscus) dat hij daadwerkelijk die kilometers zakelijk gereden heeft ?

 

groet,

Siebren

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je heldere uitleg!

 

Dus stel DGA reist 60k km per jaar, waarvan 50k km zakelijk, n.l. 10k met de youngtimer prive, 10k met de youngtimer zakelijk, 20k met de trein zakelijk en 20k met de auto van DGA's partner zakelijk), dan geldt:

 

- dat alle kosten van de youngtimer voor rekening van de BV komen (brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving), mits de DGA privé 35% van de dagwaarde bijtelt.

 

- dat werkelijk gemaakte treinkosten (trajectkaart, etc.) door B.V. als zakelijke kosten kunnen worden opgevoerd.

 

-dat B.V. 20k door DGA gereden zakelijke KMs met auto van partner * EUR 0,19 belastingvrij naar DGA mag uitkeren.

 

Aangaande dat laatste punt; is de DGA gehouden een KM administratie te voeren voor de zakelijke kilometers met de auto van partner? maw hoe maakt DGA aannemelijk aan BV (& fiscus) dat hij daadwerkelijk die kilometers zakelijk gereden heeft ?

 

groet,

Siebren

4x ja

gewoon een excelsheetje maken met datum, beginpunt, eindpunt, aantal KM's en de reden

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.