• 0

Flexibel Wonen en ondernemen in de EU zonder gedoe van fiscale emigratie?

We zien door de vele fiscale bomen en bos niet meer, vandaar deze vraag.

 

Samen met mijn vrouw hebben we een VOF waarbij we leven van een .NL-website vanuit een werkkamer aan huis.

 

Wij zouden heel graag voor een aantal jaren b.v. 8 maanden per jaar in Spanje willen wonen en werken vanuit een koop- of huurwoning en 4 maanden in Nederland in b.v. een gekochte of gehuurde recreatiewoning.

 

Daarbij gaat het niet over geld besparen, maar gedoe besparen. Wij zitten niet te wachten op een fiscale emigratie waarbij het bedrijf moet worden overgeheveld naar Spanje met Spaanse fiscale toestanden, fiscale afrekeningen, stakingswinsten, conserverende aanslagen en af te kopen FOR-bedragen.

 

Ondanks dat Spanje wellicht fiscaal goedkoper zou kunnen zijn, willen er best meer belasting betalen door de onderneming in Nederland voort te zetten om vooral gedoe te besparen.

 

Oftewel, hoe kan ik mijn belastingcentjes in Nederland blijven afdragen, zonder Spanje tekort te doen en toch 8 maanden in Spanje te wonen?

 

Is het mogelijk om een VOF met een .NL-website fiscaal in Nederland voort te zetten, zonder een ouderwets Nederlands fysiek kantooradres en deels vanuit Spanje en Nederland te besturen? Onze inkomstenbron, en emailadres bevindt zich namelijk op internet waardoor we geen fysiek adres nodig hebben.

 

Wat is nu de eenvoudigste oplossing zonder gedoe?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat gaat natuurlijk niet zomaar.

 

Als je 8 maanden per jaar in spanje woont en werkt dan ben je er ook belastingplichtig, of je nou nederlander of spanjaard bent maakt niet uit. Als je in spanje belastingplichtig bent, ben je het vervolgens in nederland niet meer.

 

Je zou natuurlijk gewoon uit nederland kunnen blijven factureren en hier belasting betalen, maar ik vrees dat je in de problemen komt met de spaanse belastingdienst als je daar structureel gaat wonen. 1x 8 maanden loopt misschien wel los, maar meerdere jaren zou ik niet riskeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar je schrijft ook 'bijv 8 maanden"

de grens ligt toch wel bij de zes maanden, dus de helft.

Als je bereid bent de helft (+1) van de dagen in Nederland te blijven, ligt het al heel wat eenvoudiger.

Denk daarbij ook aan de zomer, de feestdagen, verjaardagen, en zo wat dagen bijeen sprokkelen.

Link naar reactie
  • 0

Als je in spanje belastingplichtig bent, ben je het vervolgens in nederland niet meer.

Dat is (deels) de bedoeling, ja. Alleen werkt dat niet altijd even goed, zeker niet als je een standaard een deel van het jaar in Spanje woont en een deel van het jaar in Nederland. Ook hier ontbreekt het aan afstemming: Nederland en Spanje bepalen ieder op basis van de eigen, nationale wetgeving of je in het betreffende land inwoner bent. En met een vage term als "op basis van de feiten en omstandigheden" kan het dan zomaar gebeuren dat beide landen vinden dat je daar inwoner bent en je dus een dubbele woonplaats hebt. Bijvoorbeeld omdat er een bepaling in de wet staat dat als je binnen 12 maanden terugkeert, je (voor fiscale doeleinden) geacht wordt Nederland nooit verlaten te hebben. De nationale wet kent geen "helft van het jaar + 1 dag"-regel.

 

Voor die gevallen hebben we dan nog een belastingverdrag dat uitkomst moet bieden, maar dat leidt wel eens tot problemen. Als het laatste redmiddel moet worden ingezet en een onderlinge overlegprocedure moet worden opgestart tussen beide landen, dan kun je, eufemistisch gezegd, rustig alvast wat extra uitstel voor het indienen van je aangifte aanvragen.

 

Overigens beïnvloedt het verdrag niet de nationaalrechtelijke kwalificatie: Als je volgens de Nederlandse wet in Nederland woont, maar op grond van het verdrag in Spanje, dan moet je in Nederland nog steeds aangifte doen als binnenlands belastingplichtige, dus je volledige wereldinkomen. Daar waar het verdrag echter de heffing toewijst aan Spanje, moet Nederland alsnog voorkoming verlenen, maar je mist bepaalde uitsluitingen die een buitenlands belastingplichtige wel heeft. Als fiscaal techneut is het erg leuk om daarmee te stoeien, maar voor de doorsnee belastingplichtige is het vaak minder grappig.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Oef, zonder gedoe kan ik dus weg vergeten begrijp ik.

 

Waar ik belasting moet betalen maakt mij niet zo veel uit, maar mijn bedrijf in NL houden dat zou mij wel wat waard zijn. Maar dan kom ik weer in de problematiek van de ouderwetse "vaste inrichting" denk ik terwijl mijn bedrijf uitsluitend in de cloud zit. Is er nog een alternatief die een beetje van deze eeuw is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem wordt dan of je als natuurlijk persoon(en) in nederland moet wonen om een nederlandse VOF in het handelsregister in te kunnen schrijven, het antwoord moet ik je vooralsnog schuldig blijven.

 

Mocht dat kunnen dan krijg je een wat rare situatie waarbij je alles uit nederland factureert etc, maar vervolgens in spanje inkomstenbelasting betaalt (maar in nederland btw afdraagt etc).

Link naar reactie
  • 0

Het probleem wordt dan of je als natuurlijk persoon(en) in nederland moet wonen om een nederlandse VOF in het handelsregister in te kunnen schrijven, het antwoord moet ik je vooralsnog schuldig blijven.

 

Is er wellicht iemand die dit wel weet?

 

 

 

Stel ik verblijf 7 maanden per jaar in Spanje, maar houdt mijn Nederlandse woonadres gewoon aan en blijf dus gewoon Nederlands ingezetene.

 

Spanje zal mij na 6 maanden echter zien als fiscale inwoner waardoor ik dus eigenlijk in 2 landen een fiscale inwoner ben.

 

Kan ik dan mijn VOF met vooral Nederlandse inkomsten van mijn NL-website gewoon in NL blijven zetelen en dus OB in NL betalen, terwijl ik dan mijn fiscale inkomen in Spanje moet afdragen?

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem wordt dan of je als natuurlijk persoon(en) in nederland moet wonen om een nederlandse VOF in het handelsregister in te kunnen schrijven, het antwoord moet ik je vooralsnog schuldig blijven.

 

Is er wellicht iemand die dit wel weet?

 

Voor een VOF met voldoende economische activiteit is het niet noodzakelijk dat de vennoten in NL staan ingeschreven.. Daar is sinds een aantal jaar een regeling voor. maar dit is maar een heel klein dele van je "probleem"

 

 

Spanje zal mij na 6 maanden echter zien als fiscale inwoner waardoor ik dus eigenlijk in 2 landen een fiscale inwoner ben.

 

Hoe kom je aan de informatie om deze stelling te doen?

 

Kan ik dan mijn VOF met vooral Nederlandse inkomsten van mijn NL-website gewoon in NL blijven zetelen en dus OB in NL betalen, terwijl ik dan mijn fiscale inkomen in Spanje moet afdragen?

 

Kijk nog eens naar antwoord #5 van ronaldinho. fiscaal is dit erg complex.

 

"zonder gedoe van fiscale emigratie" kun je bij dit 4-8 maanden of 5-7 maanden (en ik gok bij 6-6 maanden) scenario dus wel op je buik schrijven.

Om dit allemaal uit te werken en goed te regelen is er een gedegen fiscale begeleiding nodig.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

tsja hoe de regeling heet is me even ontschoten..

De uitvoering ervan is belegd bij de kamer van koophandel in Rotterdam. Zij beoordelen dus of een onderneming zich mag inschrijven / ingeschreven mag blijven als de eigenaren niet in Nederland zijn gevestigd. Wellicht kun je over de inschrijving met hen contact opnemen.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem wordt dan of je als natuurlijk persoon(en) in nederland moet wonen om een nederlandse VOF in het handelsregister in te kunnen schrijven, het antwoord moet ik je vooralsnog schuldig blijven.

Spanje zal mij na 6 maanden echter zien als fiscale inwoner waardoor ik dus eigenlijk in 2 landen een fiscale inwoner ben.

 

Hoe kom je aan de informatie om deze stelling te doen?

 

183-dagenregeling

Op grond van het belastingsverdrag tussen Nederland en Spanje is het uitgangspunt dat u pas in Spanje als fiscaal ingezetene wordt aangemerkt als u gedurende een kalenderjaar meer dan 183 dagen in Spanje verblijft (hoeft geen aaneengesloten periode te zijn) of het centrum van uw economische en levensbelangen zich in Spanje bevindt.

 

Op zich maakt het mij niet uit waar ik belasting betaal, als mijn bedrijf maar gewoon in NL kan blijven en ik daar de OB kan betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

als ik mij niet vergis is die 183 dagen regeling een regeling uit de loonbelasting voor werknemers

 

en is die niet geldig voor de inkomstenbelasting en jou winst uit onderneming.

 

Dat is dan weer een onduidelijkheid erbij want op internet wordt dat veelvuldig genoemd, ook bij pensioencasussen.

 

Even deduceren. Wie bepaald nu exact of een vof in Nederland gevestigd mag blijven en OB moet betalen in NL indien de vennoten "langdurig" in het buitenland wonen/verblijven?

 

Is dat nu "belastingdienst buitenland" (en gaat het dan om NL of SP?) of "kamer van koophandel in Rotterdam".

 

Wellicht nog nuttige info, het gaat hier om een puur autonoom internet advertentiebedrijf zoals marktplaats .nl zonder vestigingsadres. Onze vaste inrichting is dus eigenlijk een server die alles vanaf het begin tot het einde zelfstandig kan afhandelen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

als ik mij niet vergis is die 183 dagen regeling een regeling uit de loonbelasting voor werknemers

en is die niet geldig voor de inkomstenbelasting en jou winst uit onderneming.

Volgens mij ook. Dat kwam in een ander verband ook recentelijk ter sprake. Volgens mij geldt in dit geval dan ook gewoon het onderlinge belastingverdrag (met name Artikel 4, 5 en 7).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

thanks PR ik was ook al aan het spitten in dat verdrag maar durf geen harde uitspraken te doen op basis daarvan.

 

Dat is dan weer een onduidelijkheid erbij want op internet wordt dat veelvuldig genoemd, ook bij pensioencasussen.

 

Even deduceren. Wie bepaald nu exact of een vof in Nederland gevestigd mag blijven en OB moet betalen in NL indien de vennoten "langdurig" in het buitenland wonen/verblijven?

 

Is dat nu "belastingdienst buitenland" (en gaat het dan om NL of SP?) of "kamer van koophandel in Rotterdam".

 

Wellicht nog nuttige info, het gaat hier om een puur autonoom internet advertentiebedrijf zoals marktplaats .nl zonder vestigingsadres. Onze vaste inrichting is dus eigenlijk een server die alles vanaf het begin tot het einde zelfstandig kan afhandelen.

 

Alles is op internet te vinden maar dat betekent niet dat het relevant is. hoe pensioen en loon behandeld wordt is dus anders dan hoe omzetbelasting, inschrijving kvk en inkomstenbelasting (winst uit onderneming) behandelt wordt.

 

Er valt dus ook niet zoveel te deduceren.

- De KvK gaat op grond van de handhaving en uitvoering van de handelswet beslissen of jou vof ingeschreven kan blijven. Deze beslissing heeft geen direct gevolg voor de Omzetbelasting, maar kan wel van invloed zijn daarop.

- De belastingdienst gaat beslissen of jou VOF haar BTW ondernemerschap behoudt. De wet op de omzetbelasting is niet gekoppeld aan het belastingverdrag, voor de BTW geldt een eigen Europese regeling.

- Daarnaast gaat beide belastingdiensten beoordelen waar jou inkomen belast moet worden. o.a. op basis van artikel 4 (fiscale woonplaats) 5 (Vaste inrichting) en artikel 7 (Winst uit onderneming) van het belastingverdrag.

 

Lees die artikelen maar eens. Ik denk dat j tot de conclusie komt dat je gewoon alles via hier kunnen laten lopen.. Maar daar zit dus een enorme valkuil. Dat verdrag is namelijk regelend en omschrijvend en daardoor voor meerdere uitleg vatbaar. Toen iedereen nog gewoon een stenenwinkel en kantoor had was het relatief simpel. MAar de belastingwetgeving is nog niet echt ingeregeld op de online economie en zwervende cloud ondernemingen.

Probleem dus dat met gan interpreteren op jou feiten en omstandigheden waarbij elke belastingdienst het verdrag en de omstandigheden op haar eigen manier kan uit kan leggen. Zeker met "cloud" bedrijven is nog weinig ervaring, een vaste inrichting is nauwelijks te bepalen of heel arbitrair en omdat de vestigingsplaats inderdaad nauwelijks relevant is voor het kunnen werken zullen belastingdiensten snel geneigd zijn om te zeggen "dan ligt het zwaartepunt bij ons en gaan wij heffen" spanje zal mogelijk zeggen op basis van artikel 4 dat je daar een duurzaam tehuis ter beschikking heeft (omdat je daar een koop of huurhuis met doorlopend contract hebt). Terwijl de belastingdienst in NL op basis van hetzelfde artikel vind dat je hier ook een duurzaam tehuis hebt en ook nog onderdaan bent.

 

Dat is dus een voorbeeld van wat er zou kunnen gebeuren en waar ronaldinho volgens mij ook op wees. uiteraard is dit voorbeeld fictief en ik zeg niet dat dit gebeurd, maar het is maar om even te illustreren tegen welk fiscaal gedoe je gaat aanlopen en waarom je dat dus heel goed moet regelen om achteraf niet in jarenlang getouwtrek terecht te komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is natuurlijk wel wat achterstand in wetgeving wat ondernemingen betreft die feitelijk geen fysiek adres nodig hebben om te kunnen opereren.

 

Hypothetisch zou je ook een situatie hebben waarbij iemand ieder jaar 4 maanden in nederland, 4 maanden in frankrijk en 4 maanden in griekenland woont en werkt (desnoods vanwege het metereologische klimaat).

 

In zo'n geval is het nogal lastig vast te stellen in welk land je belastingplichtig bent (en of je uberhaupt belastingplichtig bent). Anderzijds heb je voor je onderneming wel een inschrijving in het handelsregister nodig, en wellicht ook een 'thuishaven' waar je bijvoorbeeld btw kunt verrekenen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.