• 0

Import auto

Geachte forumleden,

 

Na het afzoeken kon ik niet precies een antwoord vinden op mijn vraag. Het zit namelijk zo:

Ik heb een onderneming(eenmanszaak) en ben van plan om een auto te importeren. Het betreft een bedrag richting de €10.000. Het betreft een personenauto voor privégebruik met af en toe zakelijke kilometers. Nu moet je importkosten betalen als je een auto importeert uit Duitsland, maar kan er voordelen zijn zoals BTW aftrek.

 

1) Is het zo dat ik de BTW van de auto kan aftrekken bij de aankoop?

Dus Duitsland hanteert een BTW van 19%, betekent dit dat ik de 19% kan terugkrijgen of wordt het gelijk in de aankoop geregeld?

2) Moet ik de auto op de balans zetten en inkomsten belasting betalen?

Ik had begrepen dat dit niet zou hoeven als ik de auto voor privé gebruik zou aanschaffen, maar dan wel de zakelijke kilometers mag afschrijven.

3) Als ik de auto voor privé gebruik aanschaf kan ik dan nog steeds van de 19% btw "korting" genieten?

4) Wat voor gevolgen heeft het voor mij als ondernemer wanneer ik de auto doorverkoop bijvoorbeeld binnen 3, 6 of 12 maanden?

5) Moet degene die de auto van mij aanschaft de 19% BTW betalen waarvan ik de "korting" heb genoten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hakcan,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Het betreft een personenauto voor privégebruik met af en toe zakelijke kilometers.

Als je de auto privé aanschaft, dan is deze vraag niet relevant voor dit forum (en betaal je BTW in Duitsland). Als je de auto zakelijk aanschaft, krijg je te maken met bijtelling. Heb je daar ook rekening mee gehouden in je importplannen?

 

1) Is het zo dat ik de BTW van de auto kan aftrekken bij de aankoop?

Om een lang verhaal kort te maken: het is een intracommunautaire verwerving, waardoor je effectief als ondernemer geen BTW betaalt over de auto (mits het een zgn. "BTW auto (MWST ausweisbar)" is, de verkoper een BTW plichtige ondernemer is in Duitsland, jij een BTW plichtige ondernemer in Nederland en de verkoper genegen is om hieraan mee te werken). Maar daar komt wel het een en ander aan papierwerk bij kijken. Het is dan ook de vraag of importeren interessant is.

 

(Als de auto bijna nieuw is (lees jonger dan 6mnd of 6.000km, dan werkt het alweer anders)

 

2) Moet ik de auto op de balans zetten en inkomsten belasting betalen?

Als je hem zakelijk aanschaft voor meer dan 450 euro, dan komt hij op de balans en moet je er op afschrijven.

 

Wanneer ik je vragen lees, krijg ik het idee dat je mogelijk behoefte hebt aan meer informatie over BTW en inkomstenbelasting. Mag ik je uitnodigen om het Handboek Ondernemers van de Belastingdienst te lezen?

 

3) Als ik de auto voor privé gebruik aanschaf kan ik dan nog steeds van de 19% btw "korting" genieten?

Als je hem zakelijk aanschaft en dat ook terecht is (lees: geen excessief privégebruik), dan wel. Maar tegenover wat jij ziet als korting staat wel de bijtelling. Het is dan ook de vraag of zakelijk aanschaffen interessant is.

 

4) Wat voor gevolgen heeft het voor mij als ondernemer wanneer ik de auto doorverkoop bijvoorbeeld binnen 3, 6 of 12 maanden?

Wat bedoel je? Je kunt hem gewoon verkopen, maakt niet uit wanneer. Maar je ziet mogelijk een voordeel dat er niet is, want:

 

5) Moet degene die de auto van mij aanschaft de 19% BTW betalen waarvan ik de "korting" heb genoten?

Als hij met BTW (of BTW vrijgesteld dus) is geleverd aan jou, dan moet jij daar 21% Nederlandse BTW over in rekening brengen. Kortom, het gedoe met BTW zorgt op zich niet voor korting die een handeltje interessant maakt.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.