loading
Ga naar inhoud
brood
Verberg

Termijn van bezwaar op de factuur

vraag

Op een inkoopfactuur staat dat er binnen 8 dagen bezwaar over de factuur gemaakt kan worden. Ikzelf hanteer ook 10 dagen, geschreven op de factuur : "Vragen of bezwaren over de factuur uitsluitend binnen 10 dagen na factuurdatum."

Echter ik vraag me nu af hoe rechtsgeldig of dwingend is dat, wanneer dit ook niet vooraf in een algemene voorwaarde is overeengekomen of de dienst buiten dat omging?

Link naar bericht
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Echter ik vraag me nu af hoe rechtsgeldig of dwingend is dat, wanneer dit ook niet vooraf in een algemene voorwaarde is overeengekomen of de dienst buiten dat omging?

Volgens mij is dat niet rechtsgeldig. De ontvanger moet binnen "een redelijke termijn" klagen als er iets niet klopt aan de factuur, maar die termijn zou dus van geval tot geval anders kunnen zijn en hoeft zelfs niet gelijk aan de betaaltermijn zelf te zijn.

 

Misschien is dit interessante lectuur:

- Klaag op tijd én op de juiste wijze

- De klachtplicht en de juistheid van een factuur


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Partijen zijn slechts gehouden aan wat de wet voorschrijft en aan wat zijn onderling hebben afgesproken. Wanneer een bezwaartermijn pas blijkt uit de tekst op een factuur, valt deze niet onder de gemaakte afspraken waar beide partijen mee akkoord zijn gegaan.

Wanneer een bezwaartermijn is opgenomen in de Algemene Voorwaarden, én deze AV tijdig (dus op het moment dat de wederpartij nog de keuze had om géén overeenkomst aan te gaan) ter hand zijn gesteld, kan een bezwaartermijn voor wat betreft de factuur zelf wel rechtsgeldig zijn (mits niet strijdig met andere randvoorwaarden, zoals redelijkheid; een bezwaartermijn van 1 dag in de AV zal waarschijnlijk geen stand houden bijvoorbeeld).

 

Ten aanzien van een gebrek aan een geleverd product geldt dat de wederpartij tijdig moet 'piepen' (binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken), de zgn. klachtplicht.

Ten aanzien van de juistheid van de factuur zelf geldt deze verplichting niet; wanneer geen (redelijke) bezwaartermijn is afgesproken, geldt voor zover ik nu kan overzien de reguliere verjaringstermijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

de inhoudelijke antwoorden geven al de richting aan, maar als aanvullende vraag. Waarom stel je die termijn over de juistheid van de factuur? Ik neem aan dat als een klant terecht een fout vaststelt dat je deze fout toch gewoon hersteld ook als ze er op de dag van betalen achter komen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
de inhoudelijke antwoorden geven al de richting aan, maar als aanvullende vraag. Waarom stel je die termijn over de juistheid van de factuur? Ik neem aan dat als een klant terecht een fout vaststelt dat je deze fout toch gewoon hersteld ook als ze er op de dag van betalen achter komen?
Dat is ook mijn visie, het kan allemaal wettelijk mooi dichtgetimmerd lijken, maar als een klant er een slechte ervaring aan overhoudt en hierover op de tamtam gaat slaan, ben je misschien verder van huis. Maar misschien is het geen antwoord op jouw vraag. Of heb je een concrete ervaring waaróm jij je dit nu afvraagt?

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant 'in ruste', gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

@ Roel& Hans:

Ik ervaar het nu aan de inkoopzijde, terwijl ik het zelf ook doe. Wanneer ik na een vakantie een factuur in de brievenbus vind die al meer dan 8 dagen geleden verstuurd is en ik heb er toch bezwaar op dan is het de vraag hoe men dit zou kunnen behandelen. Ik kan ook wel begrijpen dat voor een toekomstige relatie hiermee coulant wordt omgegaan, maar het zou ook met een conflict meegenomen kunnen worden dat men 'officieel' te laat was met de klacht.

 

Het gaat ook niet om een fout, maar over het verschil van mening dat er een bepaald tarief voor een dienst gerekend is. Het gaat mij nu niet zozeer over de rede van bezwaar maar om de termijn die volgens mij velen zomaar op een factuur noteren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Helder, dan heb je waarschijnlijk wel genoeg aan de richtlijnen en jurisprudentie hierover, vermoed ik.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant 'in ruste', gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ja, begrijp ik, maar ik concludeer dat men het beter als een verzoek op een factuur kan plaatsen dan als een hard statement.

 

Iedereen bedankt voor de reacties.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Over reclameren gesproken, misschien even voor de beeldvorming en heet van de naald: vorige week gereclameerd op een factuur die m.i. enige honderden euro's hoger uitviel dan ik verwachtte.

 

Na een paar dagen krijg ik bericht dat er intern en bij de onderaannemer navraag was gedaan en dat, volgens de medewerker, 'alles klopte'.

 

Heb geantwoord (cc naar de ondernemer) dat ik dan onder protest de factuur zou betalen, een slechte review zou achterlaten op de site en deze onderneming allerminst zou aanbevelen in mijn netwerk.

 

Vervolgens direct betaald met omschrijving 'onder protest' en de negatieve review geplaatst.

 

Vanmiddag is de ondernemer zelf bij mij op bezoek geweest, heeft het werk met mij nagelopen a.d.h.v. de offerte en kwam tot dezelfde conclusie als ik: het gefactureerde bedrag was inderdaad veel te hoog, er waren zaken dubbel in rekening gebracht.

 

Binnenkort krijg ik een herberekening en een creditering, waarna ik een goede review zal achterlaten voor de goede oplossing...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant 'in ruste', gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 6 leden online en 125 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké