• 0

Dikke rekening van hostingprovider wegens hoge dataverkeer

Ik heb al een tijdje een servertje (vps) lopen bij een grote NL hostingprovider voor een aantal euro's per maand waar ik software mee ontwikkel voor klanten.

 

Bij de laatste factuur werd er een flinke naheffing in rekening gebracht wegens veel dataverkeer. Geen idee waar dat vanaf komt, maar het bedrag is een dikke xxx euro er bovenop :'( Kwa dataverkeer heb ik altijd weinig gebruikt. Waarschijnlijk werd de traffic veroorzaakt een beveiligingslek, ddos oid? In ieder geval niet door normaal gebruik door mij.

 

 

Ik ben ook niet gewaarschuwd door de provider vanwege het torenhoge dataverkeer. Er wordt een x bedrag per GB in rekening gebracht. Bij het afsluiten van het abonnement werd er niks gezegd over extra kosten mbt dataverkeer of het zit ergens verstopt in de algemene voorwaarden? Kan dat zomaar?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste terhunter,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Heb je al navraag gedaan bij deze 'grote NL hosting provider'?

 

Heb je zelf geen inzage in de hoeveelheid en herkomst van dataverkeer? Als er geen externe oorzaak is kan het ook zijn dat één van jouw projecten of klanten dit veroorzaakt...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb contact gehad met hun, ze gaan het uitzoeken. Ik hoop op een goede afloop. Kwa dataverkeer zit er een zeer sterke piek op korte tijd.

 

Alleen ik heb toegang tot de server overigens. De voorwaarden heb ik nog nagelezen, over exacte extra kosten kan ik nergens wat teruglezen.

 

Link naar reactie
  • 0

Meerkosten voor dataverkeer komt me niet vreemd voor.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Over die extra kosten kan ik juist niks terugvinden. Totdat de rekening kwam ja. Een rekening die 100x hoger uitvalt zonder waarschuwing vind ik niet normaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn NL hosting providers zijn daar heel duidelijk over. Voor shared web hosting en VPS.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad een hoop dataverkeer, je bent of heel populair, of iemand heeft iets dat op je vps draait weten te hacken en gebruikt dat nu om ddos aanvallen oid mee uit te voeren.

 

Nacalculatie van hoog dataverkeer kan best prijzig zijn. Bij een VPS ben je zelf verantwoordelijk voor de kosten van dat dataverkeer, ook als het gevolg is van een hack of iets dergelijks.

 

De tarieven verschillen sterk. Iets in de orde van 10 euro per TB lijkt redelijk marktconform bij voorcalculatie, maar bij nacalculatie kan dat fors hoger zijn: Hostingproviders kopen traffic vooraf in tegen een voordeliger tarief - een beetje vergelijkbaar met hoe een belminuut buiten een bundel 10x keer zo duur is als eentje erbinnen.

 

Voor zover ik weet is er geen regeling die hostingproviders verplicht je op de hoogte te stellen van veel dataverbruik of je daartegen te beschermen door de verbinding af te sluiten (dat is soms ook onwenselijk, als bijvoorbeeld iets wenselijks viral gaat en je jusit profiteert van de plotse piek).

 

Als het een grote hostingpartij is kun je wellicht wel overleggen over wat korting op het bedrag, die kopen meestal redelijk ruim in zullen wellicht niet zoveel kosten maken als volgens jouw contract doorberekend worden. Dit is echter pure coulance, dus stel geen eisen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik draai meerdere virtual machines op Microsoft Azure, daar heb ik ook wel eens een x bedrag bij moeten betalen voor hoog data verbruik. Alleen in de Azure management portal kun je zien wanneer en hoeveel data je verbruikt. Er zijn overigens goede systemen om dat gewoon op je server te meten mocht je dat willen.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard zijn er technische oplossingen voor, al is het de vraag of die niet omzeild kunnen worden als iemand eenmaal je server heeft weten binnen te dringen.

 

Overigens snap ik best dat mensen zich het niet realiseren. Vaak zie je bijvoorbeeld hostingoplossingen waarbij je 1 TB per maand mag gebruiken, en iemand misschien 20 GB traffic heeft. In die situatie denk je waarschijnlijk niet na over de gevolgen van overschrijden van een limit gezien je pas op 2% zit.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn overigens goede systemen om dat gewoon op je server te meten mocht je dat willen.

 

En dat moet je bij dedicated servers altijd willen, want de meet methode die sommige providers gebruiken is niet altijd betrouwbaar.

Er zijn situaties waarin verkeer dat niet voor je eigen server bestemd is wel op je switch poortje terecht kan komen (unicast flood), en vrolijk meegeteld wordt.

 

Daar is hier echter geen sprake van, gezien het niet het inkomende verkeer is dat hoog is, maar uitgaand.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat kan inderdaad wel helpen, al is het meestal zo dat hetgene de provider zelf meet leidend is.

 

Door zelf ook stats bij te houden heb je wel een goed argument als het door een technisch probleem opeens onterecht veel verkeer wordt afgerekend. Providers zullen waarschijnlijk niet heel moeilijk doen als het uberhaupt discutabel is of verkeer wel daadwerkelijk van of naar jouw server ging, meestal ben je dan ook niet de enige klant die opeens een idote datarekening heeft.

Link naar reactie
  • 0

Door zelf ook stats bij te houden heb je wel een goed argument als het door een technisch probleem opeens onterecht veel verkeer wordt afgerekend. Providers zullen waarschijnlijk niet heel moeilijk doen als het uberhaupt discutabel is of verkeer wel daadwerkelijk van of naar jouw server ging, meestal ben je dan ook niet de enige klant die opeens een idote datarekening heeft.

 

In zo'n geval hebben alle klanten die op dezelfde switch in hetzelfde vlan zitten er last van, maar het kan best zijn dat dit er maar een handjevol zijn.

De afgelopen jaren bij meerdere providers met zo'n situatie te maken gehad...

 

En ja, uiteindelijk is het altijd netjes gecorrigeerd.

Maar wel steeds zelf erop moeten wijzen om ook even de grafiekjes van de andere klanten in hetzelfde vlan erbij te pakken, en te kijken of daar niet toevallig hetzelfde patroon op waar te nemen was. Uit zichzelf deden ze dat niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar wel steeds zelf erop moeten wijzen om ook even de grafiekjes van de andere klanten in hetzelfde vlan erbij te pakken, en te kijken of daar niet toevallig hetzelfde patroon op waar te nemen was. Uit zichzelf deden ze dat niet.

 

Zou dat niet gewoon geautomatiseerd gaan, net als pakweg een telefoonrekening?

 

Het lijkt me stug dat iemand handmatig factuurtjes zit in te kloppen voor hostingklanten.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar wel steeds zelf erop moeten wijzen om ook even de grafiekjes van de andere klanten in hetzelfde vlan erbij te pakken, en te kijken of daar niet toevallig hetzelfde patroon op waar te nemen was. Uit zichzelf deden ze dat niet.

 

Zou dat niet gewoon geautomatiseerd gaan, net als pakweg een telefoonrekening?

 

Jazeker.

Maar ook na de factuur betwist te hebben, werd dat niet uit eigen beweging gecontroleerd.

Specifiek naar moeten vragen.

Link naar reactie
  • 0

Wijze les? VPS up-to-date houden, en/of een hostingprovider kiezen die dataverkeer afkapt na gebruik van de bundel? Dat laatste is wel zo makkelijk.

 

Of je neemt een Duitse provider.

Daar is het gebruikelijker om geen meerkosten te rekenen of helemaal af te kappen, maar eerder de snelheid te begrenzen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is geen specifiek duitse praktijk, bij een aantal nederlandse providers kun je ook kiezen voor een beperkte snelheid. En je kunt je eigen server ook configureren om het in te perken vanaf een bepaald hoeveelheid dataverbruik.

 

Zaak is dat het niet altijd even wenselijk is: je kunt ook om legitieme redenen opeens een grote piek in dataverbruik hebben die juist goed voor je is. Klassiek gezien het slashdot-effect, maar in nederland kan dat ook best een geenstijl-effect zijn waarbij de voornaamste uitdaging is te voorkomen dat je server het begeeft onder zoveel aandacht.

Link naar reactie
  • 0

Dat is geen specifiek duitse praktijk, bij een aantal nederlandse providers kun je ook kiezen voor een beperkte snelheid. En je kunt je eigen server ook configureren om het in te perken vanaf een bepaald hoeveelheid dataverbruik.

 

Zaak is dat het niet altijd even wenselijk is: je kunt ook om legitieme redenen opeens een grote piek in dataverbruik hebben die juist goed voor je is. Klassiek gezien het slashdot-effect, maar in nederland kan dat ook best een geenstijl-effect zijn waarbij de voornaamste uitdaging is te voorkomen dat je server het begeeft onder zoveel aandacht.

 

Er is sprake van een toenemend aantal bedrijven dat om deze reden gebruik maakt van Cloudflare. Cloudflare levert o.a. diensten op het gebied van beveiliging, ddos aanvallen en CDN.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit allemaal zo lees, ben ik toch wel heel blij met mijn provider. Als mijn server een plotse toename in gebruik heeft, wordt mij dat netjes gemeld. Ik heb nog nooit een factuur gekregen voor een overschrijding. Ze volgen zelfs realtime de belasting van de hardware. Zo hadden ze met de feestdagen uit eigen beweging gratis een tijdelijke geheugen upgrade gedaan aan de server, omdat de server het zwaar had. Ik zal waarschijnlijk wel meer per maand betalen dan TS, maar zo zie je maar, goedkoop = duurkoop.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.