• 0

Cross platform App bouwen voor mijn website

Goedenavond,

 

Ik ben mij aan het verdiepen in de mogelijkheden van het maken van een app voor mijn website. Nu zie ik het nodige voorbij komen aan DIY oplossingen. De keuze is overweldigend. Echter zijn de meeste hiervan gericht op de 'simpelere' websites.

 

Mijn site (nu nog achter gesloten deuren) vertrouwd hevig op een sql database. De app zou logischerwijs hetzelfde moeten doen, en daar zit voor mij de nodige onduidelijkheid. Zelf kan ik geen apps bouwen. Ik maak gebruik van twee programmeurs voor de website die talen als php, javascript, etc kunnen maar ook geen ervaring hebben met het bouwen van apps.

 

Na wat speurwerk ben ik op de site Altova.com terecht gekomen. Ogenschijnlijk kan de software van Altova.com cross platform apps bouwen die de mogelijkheid hebben om met mijn database te verbinden, en dat ook allemaal nog eens in een taal die mijn programmeurs spreken. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan. Hoewel altijd nog goedkoper dan een externe partij de apps te laten bouwen vraag ik mij af of anderen hier ervaring mee hebben, en mogelijk een alternatief hebben op Altova.com

 

Centraal staat dat de app uitgebracht moet worden op Android en IOS (liefst ook Windows Phone), en dat deze kan praten met de database van de site. De voorkeur betreft een Grafische DIY oplossing.

 

Vriendelijke groet,

 

Lennart Giaccotto

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik gebruik Xamarin voor cross platform development (paar maanden terug overgekocht door Microsoft), zie: https://www.xamarin.com/platform

 

Werkt op: Android, Apple, Windows (Desktop en Mobile)

 

Je kunt ook met hardware specific interfaces enzo werken, zodat je toch hardware specifieke code kunt uitvoeren mocht dit nodig zijn.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Phonegap heb ik inderdaad ook bekeken! Volgens mij is dat een prima uitgangspunt voor de eerste apps. Het was mij echter niet helemaal duidelijk of ik ook in staat zou zijn om met phonegap de apps in de echte markets te krijgen (hoewel me dat wel logisch lijkt).

 

Ik ga me ook eens verdiepen in xamarin.com Deze ken ik nog niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook intel xdk downloaden, ook gratis en werkt met apache cordova. Zie https://software.intel.com/en-us/intel-xdk , ik heb hier ook het en en ander in gemaakt maakt vindt persoonlijk xamarin een stuk beter. Maar Intel XDK is gewoon html, css, javascript etc dus veel makkelijker in gebruik.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 1

Phonegap is een goede tool.

Zelf doe ik het volgende (Android):

 

1. Download Android Studio.

2. Maak een webview aan en laad op die manier je site in (de url van je "online app").

Zie voor een webview (is een onderdeel in Android) tutorial deze link:

https://developer.chrome.com/multidevice/webview/gettingstarted

 

3. Publiceer naar de playstore.

 

Voordelen van deze aanpak:

 

- Je webpagina(s) fungeren als het ware de app,

dit in plaats van een native app gebouwd met Java.

Je kunt gewoon webpagina's maken zoals je developers gewend zijn.

 

- Aanpassingen? Pas gewoon de webpagina's aan en de "app" is aangepast zonder

je gebruikers naar de Playstore te sturen voor elke update.

Geen gedoe met Android versies, een model voor verschillende resoluties e.d.

 

- Je kunt zelfs sommige Android functies oproepen vanuit de webpagina.

 

Succes!

 

Webbased formulier management tool voor mensen zonder technische kennis. http://www.cloudformz.com | Formulier maken

Tip: food truck festival in o.a. Rotterdam (oktober)

Link naar reactie
  • 0

Als ik je bericht lees valt mij op dat je spreekt over een web site (front end) ondersteund met een SQL database (back end) die je graag cross platform wil aanbieden maar dan gegoten in een mobiele app. Ik vraag mij af waarom je dat wilt doen. Er is namelijk niets zo cross platform als het huidige web en uit je uitleg kan ik niet opmaken dat er een noodzaak is voor een mobiele app (aangezien het nu ook via het web werkt). Kan je dat toelichten want wellicht zijn er betere opties voor jou te bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad een goed punt - waarom heb je een app nodig?

 

Er zijn functies die met een mobiele site niet gaan maar met een app wel, maar het weergeven van content uit een database is dan strict genomen niet.

 

Een app die uitsluitend een webview bevat is m.i. niet meer dan een veredelde bookmark die nog ruimte in neemt ook... alleen interessant als je 'een app moet hebben' vanwege de marketing of soortgelijks.

 

Uiteraard kan het zijn dat je specifieke functies van de telefoon nodig hebt, van notifications, camera, gyroscoop tot contactenlijst, al is dat laatste meestal dubieus ;).

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag inderdaad.

 

@benm "Een app die uitsluitend een webview bevat is m.i. niet meer dan een veredelde bookmark die nog ruimte in neemt ook"

 

Niet helemaal mee eens.

Zo gebruik ik bijvoorbeeld de webview in Android om device ID en nog een paar ID's mee te sturen om op die manier een 2 factor authenticatie "app" mogelijk te maken.

 

Een ander voorbeeld:

Bijvoorbeeld de app van Ziggo, Nu.nl, TVgids enz.: die apps kunnen ook prima een webview zijn.

Wat ik bedoel is: als je perse een app wilt maken wat niet specifieke Android/iOS functies nodig heeft, waarom zou je dan de moeite doen om enorm veel ontwikkeltijd er in te steken als het met html/js/sql etc. ook prima kan? Al helemaal als je al de webcode hebt ontwikkeld.

 

Webbased formulier management tool voor mensen zonder technische kennis. http://www.cloudformz.com | Formulier maken

Tip: food truck festival in o.a. Rotterdam (oktober)

Link naar reactie
  • 0

Android id's gebruiken voor authenticatie is niet zo'n heel goed idee gezien deze vrij gemakkelijk te spoofen zijn, en als je het apparaat van je doelwit even in handen hebt of hem een app laat installeren is het nog vrij gemakkelijk te ontfutselen ook.

 

Voor een extra controle is het wel geschikt (bijvoorbeeld opnieuw laten inloggen bij een onbekend device id), maar als primaire identificatie of authenticatie absoluut niet.

 

Of je er een app voor moet bouwen? Misschien is dat handig, maar met fingerprinting kun je ook wel zien als iemand opeens een ander apparaat gebruikt.

 

Een bijkomend voordeel van iets als mobile-friendly website bouwen is dat het min of meer automatisch -alle- devices ondersteund, ook toekomstige. Bovendien werkt het ook vanaf laptops en desktops, wel zo handig.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Benm,

 

Laten we on-topic blijven, mijn laatste mening:

2 factor authenticatie is een extra laag beveiliging (geen primaire authenticatie) om hackers het een stuk moeilijker te maken.

 

Namelijk:

1. Men logt eerst in met hun gebruikersnaam en wachtwoord (de standaard authenticatie).

2. Vervolgens moet men een stap nemen met "iets" dat ze persoonlijk bij zich dragen, zoals een telefoon.

 

De device en andere id's (die samen 1 id vormen) worden vooraf op een registratie pagina verzonden en aan de gebruiker gekoppeld. Dan gaat er in de database een "schakel" om die ervoor zorgt dat 2FA aanstaat en de gebruiker/hacker voortaan stap 2 te zien krijgt.

 

Device ID spoofen heeft in dit geval dan ook geen enkele zin.

Je moet de exacte samengestelde ID hebben om de tijdgebonden toegangscode aan te kunnen vragen/in te vullen. Ofwel, spoofen of niet, als hacker is het hetzelfde alsof je een >25 karakter wachtwoord moet kraken binnen 3 minuten.

 

Natuurlijk, als de hacker je kent (toegang heeft tot je mobiel), via social engineering toegang krijgt en weet welke id's er verzonden waren en daar de correcte string van te maken ja dan is het te omzeilen. Maar dat is ook vrijwel niet te beveiligen.

 

"Een bijkomend voordeel van iets als mobile-friendly website bouwen is dat het min of meer automatisch -alle- devices ondersteund, ook toekomstige. Bovendien werkt het ook vanaf laptops en desktops, wel zo handig."

 

Precies

 

Webbased formulier management tool voor mensen zonder technische kennis. http://www.cloudformz.com | Formulier maken

Tip: food truck festival in o.a. Rotterdam (oktober)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.